Transparency International - Czech Republic1 Veřejné zakázky nevládním pohledem David Ondráčka, M.A. Transparency International ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár.
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Veřejné zakázky v IT Ing. Jiří Fridrich Skupina Informatiky MF Jiri
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Dopady novely ZVZ na transparentnost veřejných zakázek v ČR Mgr. Martin Kameník, Oživení, o. s. Praha, 1. září 2011.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Hospodářská politika státu
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Člen USBS ČR a SP ČR Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Svaz průmyslu a dopravy České Republiky
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
1 VÝHODY A RIZIKÁ PPP Transparency International Slovensko Právna regulácia a hlavné riziká PPP v Českej republike Jan Krofta Dáňa, Pergl & Partners, advokátní.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Jiří SkuhroveczIndex – hodnocení zadavatelů veřejných zakázek zIndex - Hodnocení zadavatelů veřejných zakázek Jiří Skuhrovec Centrum aplikované.
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Pravidla výběru dodavatelů při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem.
ZÁKON 139/2006 O koncesních smlouvách a koncesních řízeních (koncesní zákon)
Zákon č. 137/2006 Sb.,o veřejných zakázkách platí pro v š e c h n y dotované zadavatele.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
ROP NUTS II SEVEROVÝCHOD
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Debyrokratizace státu a redukce administrativní zátěže - Personální audit ministerstev a dalších státních úřadů - Konec obíhání úřadů – soustředění souvisejících.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Stav eGovernmentu v ČR a aktuální výzvy Praha, JUDr. Jaroslav Strouhal náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Agendové IS MPSV a ÚP Plán konsolidace a rozvoje Petr Krůček 1. náměstek ministryně 29. května 2013.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Transparentnost a nastavení procesů zadávání veřejných zakázek s ohledem na ochranu zadavatele Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Transparency International - Czech Republic1 Veřejné zakázky nevládním pohledem David Ondráčka, M.A. Transparency International ČR

Transparency International - Czech Republic2 TI – veřejné zakázky v praxi Odhad ročních ztrát kvůli neefektivitě a neprůhlednosti ≥≥≥ ≥≥≥ 32 mld. Kč (z roku 2005) Index transparentnosti trhu veřejných zakázek: přes otevřené soutěže jde méně než 1/3 zakázek zakázky malého rozsahu tvoří více než polovinu zakázek rychle roste objem zakázek přes jednací řízení bez uveřejnění Monitoring zakázek tzv. obecních firem (obchází masivně zákon)

Transparency International - Czech Republic3 Postřehy z poslední doby Veřejné zakázky v ČR nefungují ideálně – shodují se výzkumy mezi zadavatel, dodavateli, odborníky i veřejností Hlavní cíl a smysl veřejných zakázek: maximálně efektivní a hospodárné zajišťování veřejných služeb za udržení elementárního rovného přístupu k soukromým subjektům ≥≥≥ Je náš systém schopen takovým zakázkám bránit? Lze to vůbec právně řešit (ÚOHS nežije ve vzduchoprázdnu, politické priority hrají roli) Příklady:  Dálnice D8  Sportovní hala v Karlových Varech („česká losovačka“)  Elektronické mýtné  Zlín

Transparency International - Czech Republic4 Co změnit? Možné úpravy systému podle TIC Pravidla: - snížit limit pro zakázky malého rozsahu ( Kč) + povinnost vždy oslovit aspoň 3 uchazeče - nekvantifikovatelná kritéria – maximálně 20% váhu Informace: - obecní firmy – jednoznačně zařadit mezi povinné subjekty - informační systém VZ – zpřehlednit, vynucovat povinnost - obchodní tajemství – zabránit jeho nadužívání Kontrola: - ÚOHS - stroj na rozhodnutí, předefinovat roli, nehrát u zdi (využívat rušení zakázek, vyvozovat odpovědnost za pochybení) - NKÚ – kontrola hospodaření krajů a obcí v samosprávné působnosti Represe: - černé listiny - vyřazení za hrubé porušení profesionality, odsouzené trestné činy - trestní odpovědnost právnických osob - účinnější vyšetřování trestných činů (agenti, speciální soud)

Transparency International - Czech Republic5 Nové výzvy - PPP Rafinovanost konceptu PPP je možné využít pouze za splnění několika předpokladů (kvalita institucionálního prostředí, podoba konkrétních projektů a jejich smluvní ošetření) Veřejný sektor na PPP zatím není připraven (průzkum TIC z ledna 2007) Rizika: Politický populismus – nekvalitní výběr projektů Veřejné zadlužení Nerovnoměrné rozdělení rizik Průhlednost (nekorupčnost) výběru - výběr poradců pro některé pilotní projekty byl problematický a soutěže na koncesionáře ještě vůbec nezačaly

Transparency International - Czech Republic6 Jak dál v PPP - doporučení TIC  Vyhodnotit fungování konceptu PPP v ČR před jeho masivnějším rozvojem. Vhodné je nezahajovat další projekty, ale soustředit se na nastavení pilotních. Po nejméně pěti letech by mělo dojít k nezávislému (externímu) vyhodnocení fungování a následně teprve k zahájení další vlny projektů.  Je nutné se zaměřit na podrobný monitoring jednotlivých subjektů (prováděný například ÚOHS, NKÚ nebo i nevládním sektorem). Zvláštní pozornost je nutné věnovat projektům v kompetenci Ministerstva dopravy, které v minulých letech prokázalo nekompetentní přístup v této oblasti. Bylo by vhodné, aby MD realizovalo pouze jeden projekt, neboť fiskální rizika jsou značná.  Otevřít velkou ekonomickou i politickou debatu, jak dále s PPP (vyhnout se jednostrannému pojetí) – argumentovat vyváženě

Transparency International - Czech Republic7 Děkuji za pozornost David Ondráčka, M.A.