Teplota Ing. Radek Pavela.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
(míra tepelného stavu látky)
Teplota a její měření.
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
Digitální učební materiál
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Teplota Jiří Smolák Jan Tareš.
Anders Celsius švédský astronom, geodet a fyzik,matematik.
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Teploměr. Jednotky teploty
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Digitální učební materiál
Měření teploty.
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Anders Celsius – – Byl to švédský astronom a fyzik. Byl to švédský astronom a fyzik. Je to autor Celsiovy stupnice.
Měření teploty LC.
Měření teploty.
Tato prezentace byla vytvořena
MĚŘENÍ ČASU A TEPLOTY.
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Vytápění Armatury měřící
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Teplota a její měření.
Anders Celsius švédský astronom, geodet a fyzik.
Ing. Radek Pavela Měření hmotnosti.
Aneta Ottová a Nikol Dudová Prima A šk.r.2009/2010
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Název materiálu: TEPLOTA – výklad učiva.
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53 Jméno autora: Mgr. Roman.
charakteristika tepelného stavu hmoty vlastnost předmětů a okolí (člověk vnímá jako studené, teplé či horké) souvisí s kinetickou energií částic látky.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Teplota a její měření.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Vytápění Teplota. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_1A_13_Teplota Téma: Prvouka.
Daniel Gabriel Fahrenheit
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Měření teploty.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Teplota – souhrnná cvičení I.
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VLASTNOSTI LÁTEK II teplota, čas.
Transkript prezentace:

Teplota Ing. Radek Pavela

Obsah Teplota Pojmenování stupnice Teploměr Konstrukce teploměru Měření teploty Objev a vývoj teploměru Rozdělení teploměrů Zajímavost Úkol

Teplota Je fyzikální veličina, která vyjadřuje ,,vnitřní stav tělesa“ Je to charakteristika tepelného stavu hmoty. - Označení teploty: t - Jednotka: °K, °C (stupeň Kelvina, stupeň Celsia) - Měřidlo: teploměr Stupnice: Celsiova Kelvinova Fahrenheidova Rankinova Delisleova

Pojmenování stupnice Anders Celsius (1701-1744) - švédský matematik a fyzik. Je po něm pojmenována základní teplotní stupnice. r. 1742 navrhl Celsiovu stodílkovou teplotní stupnici. Stupnice původně obrácená (bod varu vody měl 0 a bod tuhnutí +100 stupňů) Do nám známého tvaru ji obrátil až roku 1745 Carl von Linné.

Teploměr zařízení sloužící k měření teploty princip teploměru založen na tepelné roztažnosti jednotlivých látek (objem měrné látky je závislý na její teplotě) Obor zabývající se měřením teploty- termometrie. Předhistorie teploměru Dnes jsou teploměry nejznámějším fyzikálním přístrojem. před několika staletími byly úplně neznámé. Teplota se určovala podle tělesných pocitů (subjektivně).

Konstrukce teploměru Důležité body na stupnici: 0 °C teplota tajícího ledu 100 °C bod varu vody

Měření teploty Jaký teplotní rozdíl odpovídá nejmenšímu dílku stupnice Jaký je měřící rozsah stupnice (tzn. nejmenší a nevětší teplotu, kterou můžeme měřit) Při měření teploty kapaliny: Kapalinu zamícháme před vlastním měřením Teploměr umístíme tak, aby se nedotýkal stěn nádoby Počkáme na ustálení teploty

Objev a vývoj teploměru Nejdříve používáno pro měření teploty roztažnosti kapalin. První doklady ze starověku (zařízení pracující na roztažnosti vzduchu - později nazývané termoskop); nejstarší doložený přístroj k určení teploty. Galileo Galilei na zač. 17. století využil tepelné roztažnosti vzduchu k měření teploty teploměr tvořen tenkou skleněnou trubičkou cca 30 cm, zakončenou baňkou

Objev a vývoj teploměru Baňka zahřána rukou a „teploměr“ vložen otevřeným koncem trubičky do nádobky s obarvenou vodou Chladnoucí vzduch se smršťoval a vlivem tlaku okolního vzduchu na hladinu voda vnikala do trubičky Po vychladnutí přejímala baňka teplotu okolního vzduchu a výška vodního sloupce v trubičce se měnila podle změn objemu vzduchu v baňce, který se zase měnil podle teploty vzduchu. Přístroj ještě neměl stupnici.

Rozdělení teploměrů 1.Podle konstrukce: kapalinové digitální bimetalové chemické 2.Podle použití: venkovní lékařský laboratorní akvarijní

Zajímavost Nejnižší zaznamenaná teplota na Zemi (Vostok. Antarktida - 21. července 1983) =-89°C Nejvyšší zaznamenaná teplota na Zemi (El Azizia, Libye - 13. září 1922) =58 °C

Úkol U každého z teploměrů urči: Rozsah stupnice Nejmenší dílek stupnice Naměřenou teplotu

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Anders_Celsius http://cs.wikipedia.org/wiki/Teplom%C4%9Br http://data.regiony24.cz/foto/clanky/200901/200973858406676.jpg?width=500&bgcolor=black Fyzika pro 6. ročník základní školy; Prometheus ISBN 80-7196-246-5 Vše dostupné k 1.5.2012

Děkuji Vám za pozornost