VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Digitální učební materiál
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Větné členy.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Skladba souvětí.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Rozvíjející větné členy
Jazyk a jazyková komunikace
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk

SOUVĚTÍ rozlišujeme: VĚTA HLAVNÍ (VH) – nezávisí mluvnicky na jiné větě, formálně i významově samostatná, nelze se na ni zeptat VĚTA VEDLEJŠÍ (VV) – je mluvnicky závislá na jiné větě, lze se na ni jinou větou souvětí zeptat VĚTA ŘÍDÍCÍ – může být VH i VV, ptáme se jí na větu závislou VĚTA ZÁVISLÁ – pouze VV, odpovídáme jí na větu řídící VĚTA VLOŽENÁ – závisí na některém slově věty řídící, odděluje se z obou stran čárkou, nejčastěji se jedná o VV přívlastkovou

VV PODMĚTNÁ vyjadřuje podmět věty řídící věta řídící nemá podmět, je tvořena pouze přísudkovou částí ptáme se KDO? CO? nebo JAKÁ VĚC? Je jasné, že to dokážu. Zdálo se, že ho nikdo nepřemůže. Naší snahou bylo, abyste se u nás cítili co nejlépe. Že si s tím nebude vědět rady, to je víc než pravděpodobné. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Ten, komu se to nelíbí, ať jde raději pryč.

VV PŘÍSUDKOVÁ věta řídící obsahuje sponové sloveso (končí na něj) vyjadřuje jmennou část přísudku To dítě je, jako by s ním čerti šili. Renata už není, jako bývala. Byl, jako by ho opařili. Bylo mi, jako bych dostal pěstí mezi oči. Nejsem z těch, kdo umí jiným lichotit.

VV PŘEDMĚTNÁ vyjadřuje předmět ke slovesu nebo přídavnému jménu věty řídící věta řídící obsahuje podmět (i nevyjádřený) ptáme se PADOVÝMI OTÁZKAMI kromě 1. a 5. pádu nebo JAKOU VĚC? Věříme, že všechno dobře dopadne. Domníval jsem se, že ten film hrají dneska. Právě mluvíme o tom, co se stalo včera. Koho bychom měli přihlásit na soutěž, o tom jsme se právě radili. Byl jsem velmi pyšný na to, že jsi to dokázal.

VV PŘÍVLASTKOVÁ vyjadřuje přívlastek k podstatnému jménu z věty řídící věta řídící končí na podstatné jméno ptáme se JAKÝ? KTERÝ? ČÍ? Sednu si na to místo, které je volné. Dům, v němž bydlíme, stojí hned u silnice. Měl jsem pocit, jako by mi někdo koukal přes rameno. Na otázku, proč to udělal, neuměl odpovědět. Vesnice, odkud pocházím, se jmenuje Lhotka.

VV DOPLŇKOVÁ věta řídící obsahuje sloveso (většinou smyslového vnímání) a jméno, k němuž se VV vztahuje blíže určuje jméno za děje věta řídící končí na podstatné jméno nebo zájmeno spojovací výrazy – JAK, KTERAK Pozoroval pejska, jak zahrabává kost. Zaslechla jsem Honzu, že dupe po schodech. Představil jsem si je, jak se teď opalují na pláži. Nikdo ho nikdy neviděl, aby bruslil. Vrátil se takový, jakého jsem ho nepamatoval.