ABSURDNÍ DIVADLO 20. března 2014, Pavel Trtílek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molièrovi žáci v Eliščině Hradci aneb od tvůrčího psaní až na divadelní scénu Atelier tvůrčího psaní & Atelier théâtre Gybon Hradec Králové 2007 – 2008.
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Vznik a vývoj filmu ve Zlíně
SVĚTOVÁ ASOCIACE NOVIN- ZLATÝ GLÓBUS ZLATÝ GLÓBUS Anglicky Golden Globe Award Filmová a televizní cena udělovaná každý rok v lednu Asociací zahraničních.
KOPŘIVA ročník přehlídky netradičních divadel 24. a 25. duben 2009, Kopřivnice.
Základní škola Měčín 60. a 70. léta.
Zdeněk Brdek UBO FF JU. osnova stručný přehled dějin rakouské literatury Thomas Bernhard dramatik: ukázky Thomas Bernhard prozaik: ukázky.
VY_332_INOVACE_ČJ.8.06_Z.aJ.Svěrákovi,prezentace Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictví ICT Zaměření VM – Jazyk a jazyková komunikace_Český.
Divadlo SEMAFOR.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Studená válka Války v Indočíně
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv14/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
FRANCOUZSKÉ DIVADLO 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
ZEMĚ VYCHÁZEJÍCÍHO SLUNCE
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Zpracoval Michal Veselý a Jakub Mach
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Vývoj evropské integrace Ing. Michaela Šlégrová.  Myšlenka sjednocené Evropy – různé podoby v různých obdobích již od dob antického Řecka = možnost efektivnější.
OKNA VESMÍRU STÁLE DOKOŘÁN Podněty k TV seriálu: 1979 – 1980 Vladimír Železný – T Magazín 1981STV Jaroslav Čorba, Ján Slovák 1982 – dílů á 26 minut.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Eugène Ionesco Jiří Zinek V8A
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Jan Werich Jiří Voskovec
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_735_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Umělecké směry 20. století
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ
Portréty literárních osobností světové literatury.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Absurdní drama charakteristika.
Molière Anna Coufalová C1B.
EXISTENCIALISMUS 20. března 2014, Pavel Trtílek.
Emil František Burian
Michal Viewegh * 31.Března 1962 Praha.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
ABSURDNÍ DIVADLO 10. března 2016 (Pavel Trtílek).
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
SAMUEL BECKETT (1906 – 1989) 12. května 2016 (Pavel Trtílek)
České divadlo po 2. světové válce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Jan Antonín Pitínský Datum vytvoření
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
& Osvobozené divadlo Semafor
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
Spisovatelé a ilustrátoři
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Jack Kerouac – Na cestě Název : VY_32_inovace_14 Český jazyk a literatura.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Boris Vian.
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
EXISTENCIALISMUS 10. března 2016, Pavel Trtílek.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
DIVADLO 60. LET.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

ABSURDNÍ DIVADLO 20. března 2014, Pavel Trtílek

vznik: 50. léta 20. stol. ve Francii 60. léta: šíří se i mimo Francii 1. fáze: uvádění překladů her francouzských autorů 2. fáze: poetika absurdna inspiruje v tvorbě také autory mimo Francii nešlo o hnutí (žádný manifest), poetika absurdna vznikla spontánně návaznost na linii antirealismu pojem „absurdno“: z hudební terminologie (disharmonie, nesoulad) nesmyslnost, mimorozumovost, nelogičnost… „divadlo absurdna“ (théâtre de l'absurde, the theatre of the absurd, das Theater des Absurden) ve Francii známé též jako „nové divadlo“

MARTIN ESSLIN (1918 – 2002)

Absurdní divadlo (1961 anglicky, 1963 přeloženo do francouzštiny, 1964 do němčiny…) Podstata, tradice a smysl absurdního divadla (4 kapitoly v češtině) návaznost na Camusův esej Mýtus o Sisyfovi navrhované termíny: nové divadlo, antidrama, abstraktní divadlo, divadlo výsměchu, komický dance macabre…

coby hlavní představitele absurdní dramatiky určil Esslin čtveřici: protesty autorů proti pojmu „absurdní divadlo“ (např. Beckett, Ionesco polemizoval) coby hlavní představitele absurdní dramatiky určil Esslin čtveřici: Samuel Beckett Eugène Ionesco Jean Genet Artur Adamov později k nim připojil Harolda Pintera (začal psát až koncem 50. let)

Poetika absurdního dramatu: proměna v užití dramatického jazyka – ztrácí svou sdělovací funkci mizí schopnost (potřeba, nutnost) dramatických postav vzájemně se dorozumět destrukce funkce řeči, tím i situací a vztahu postav (konvenční drama je přitom na dorozumění postav založeno) podobnosti s hudbou: dramatický text – partitura inscenace – koncert divák – posluchač hudebního koncertu

50. léta: první absurdní dramata uváděna v malých studiových divadélkách (zejména levý břeh Seiny) zprvu rozporuplné přijetí, později módní i snobská záležitost režiséři ovlivněni Artaudem (Jean-Louis Barrault, Roger Blin, Nicolas Bataille, Roger Planchon…) 60. léta: kamenné scény přijaly tuto dramatiku poetika AD se stává novou konvencí, šíří se za hranice Francie (módní vlna i v Asii a Americe) autoři se stávají „moderními klasiky“, režiséři získávají věhlas 70. léta: odklon většiny autorů od této poetiky

JEAN TARDIEU (1903 – 1995)

obdržel mnoho cen, u nás málo známý experimentoval s jazykem, významy slov, rytmem, melodií, divadelní konvencemi… obdržel mnoho cen, u nás málo známý Divadelní hry – desítky jednoaktovek, např.: Kdo je tam? (1947) 1. hra s výraznými prvky AD (rozpad struktury) Okénko Osvald a Zinaida mluví stranou Jedno slovo za druhé Nábytek Na zámku bylo mnoho lidí Faust a Yorick

Experimentální hry (na pomezí hudebního koncertu a divadelního představení): Symfonická rozmluva Sonáta a tři muži Celovečerní hry: Město beze spánku Rituál prvního večera

EUGÈNE IONESCO (1912 – 1994)

Plešatá zpěvačka psáno 1949, žánrově označeno jako „antidrama“ (protest proti konvenčnímu divadlu) původní název byl: Anglicky snadno a rychle uvedeno 1950 v Théâtre des Noctambules režie: Nicolas Bataille inscenace obnovena 1957 v Théâtre de la Huchette, uvádí se tam dodnes!!! (Rue de la Huchette, levý břeh Seiny)

pokladna a vstup do divadla

Plešatá zpěvačka (fotka ze světové premiéry hry, 1950)

plakát k dvojprogramu: Plešatá zpěvačka, Lekce (1957)

obnovená inscenace v Théâtre de la Huchette (současnost)

Pozdravy (1950) Lekce (1951) Židle (1952) Nový nájemník (1955) Improvizace Almy (1956) Scéna ve čtyřech (1959) Nenajatý vrah (1959) Nosorožec (1959) Král umírá (1962) Chodec vzduchem (1963) Macbett (1972) Ten strašný bordel! (1973) Člověk se zavazadly (1975) Cesta k mrtvým (1980)

SAMUEL BECKETT (1906 – 1989)

původem z Irska (Dublin) psal anglicky i francouzsky 1938: se usadil v Paříži 1969: Nobelova cena Stěžejní dílo: Čekání na Godota 1949 (rozepsáno již během války) 1953 uvedeno v Théâtre Babylone (režie Roger Blin) během prvních 2 let přes 500 repríz postavy: Estragon, Vladimir, Pozzo, Lucky, Chlapec kdo je Godot?

Čekání na Godota (fotky z Théâtre Babylone)

Konec hry (1957)

Akt beze slov I. (1957) Akt beze slov II. (1961)

Krappova poslední páska (1958)

Šťastné dny (1963)

Hra (1963)

Monodramata (závěrečná fáze tvorby, 70. léta): Tenkrát Dech Ne já Kroky Sólo Rozhlasové hry: Žhnoucí popel Slova a hudba Všichni klesající Crescendo

Film (s Busterem Keatonem, inspirováno filmovou groteskou, 1965, 24 min., beze slov) http://www.ubu.com/film/beckett.html

ROBERT PINGET (1919 – 1997)

Divadelní hry: Neodeslaný dopis (1959) Tklivá píseň (1960) Král a Baga (1963, přel. též jako Architruc) atd.

Král a Baga

JEAN GENET (1910 – 1986)

Otázka, zda ho skutečně řadit mezi představitele absurdního dramatu… Divadelní hry: Služky (1947) Balkon (1956) Černoši (1958) Paravány (1961) Deník zloděje (autobiografický román)

rozhovor s Genetem (francouzsky): http://www.heimdallr.ch/Art/genetF.html

ARTHUR ADAMOV (1908 – 1970)

Raná tvůrčí fáze absurdní dramatiky: Parodie (1947) Invaze (1949) Všichni proti všem (1952) Epické divadlo brechtovského typu: Ping-pong (1953) Paolo Paoli (1957) Jaro ’71 (1963) Adaptace prozaických děl: Kleistův Rozbitý džbán Gogolovy Mrtvé duše

FERNANDO ARRABAL (1932 – dosud)

Divadelní hry: Fando a Lis (1955) Piknik v poli (přel. též jako Piknik na frontě) Hřbitov aut (1959) Architekt a císař Asýrie (1966) Babylonská věž (1969) Sedm panických obřadů 7 jednoaktovek (do češtiny přel. jen 6) tzv. „panické divadlo“ (jeho vlastní divadelní estetika) inspirace Artaudovým divadlem krutosti)

HAROLD PINTER (1930 – 2008)

1. nefrancouzsky píšící „absurdista“ původně herec ovlivněn Beckettem a Artaudem 2005: Nobelova cena Divadelní hry: Pokoj (1957) Narozeniny (1957) 1. tzv. komedie hrozby Správce (1960) Návrat domů (1964) Krajina (1968) Zrada (1978) atd.

Harold Pinter (v Beckettově monodramatu Krappova poslední páska)

2. vlna absurdistů (autoři navazující na tvorbu francouzských absurdistů, mnohdy jen částí své tvorby): VÁCLAV HAVEL SŁAWOMIR MROŻEK TADEUSZ ROŻEWICZ EDWARD ALBEE N. F. SIMPSON a mnozí další…

DOPORUČENÁ LITERATURA: Esslin, Martin: Podstata, tradice a smysl absurdního divadla (kapitoly z knihy Absurdní divadlo) (Brno, 1996) Esslin, Martin: The Theatre of the Absurd (London, 1961) Styan, J. L.: Černá komedie. (Praha, 1967) Hořínek, Zdeněk: Cesty moderního dramatu (Praha, 1995) Pötner, Paul – Experimentální divadlo (Praha, 1965) Camus, Albert – Mýtus o Sisyfovi (Praha, 1995) Fišer, Jan O. – Pohledy pod pokličku – hrst dojmů z Francie a rozhovory z literárního zákulisí (Praha, 1971)