Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kurz komunikace pro sestry v přímém kontaktu s pacientem
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Inovační kurz kardiopulmonální resuscitace VFN v Praze
Maminka maminek kontaktní sestra
Inovační kurz pro sanitáře VFN v Praze
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Specializační vzdělávací program
Darja Hrabánková Navrátilová
MUDr. Radomír Maráček Praha
Lektorka Mgr. Blanka Kadeřávková
Přijímací řízení…? „Víme, koho přijímáme?“ PaedDr. Ivona Futschiková.
P ŘIJÍMÁNÍ PRACOVNÍKŮ Přijímání pracovníků představuje řadu procedur, které následují poté, co vybraný uchazeč o zaměstnání je informován o tom, že byl.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vzdělávání dětských sester
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Postřehy ze studijního pobytu, aneb Fulda 2004 (Socrates Erasmus)
DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ SESTER ODDĚLENÍ NEONATOLOGIE V POROVNÁNÍ SE ZAHRANIČÍM Radka Šamonilová Neonatologie VFN Praha.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 5. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Závěrečná konference k individuálnímu projektu „Podpora vzdělávání a supervize u pracovníků v oblasti sociálních služeb a pracovníků v sociální oblasti.
ošetřovatelství a porodní asistence
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
Zdravá škola.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Koncepce ošetřovatelství
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
SYNERGICKÁ INTEGRACE VÝUKY NA LF UP Milan Kolář LF UP v Olomouci.
Fakulta zdravotnických studií
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Novinky ve specializačním vzdělávání
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Případová studie Seminář 2014.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Personální plán pro podnikatelský plán
BIOGRAFIE 2016 Projektové domy
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
Co potřebujeme v praxi? Martina Šochmanová Praha,
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
HORIZONT ZLÍN Workshop
Fakulta zdravotnických studií
Fakulta zdravotnických studií
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Fakulta zdravotnických studií
Institut zdravotnických studií Ústav ošetřovatelství
Sociální šetření a legislativa
Adaptační program lékařů – absolventů 2018
Neonatologie v České republice (a v Mostě)
Adaptační program lékařů – absolventů 2019
Pedagog.
Fakulta zdravotnických studií
Transkript prezentace:

Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství

Moderní ošetřovatelství Adaptační proces sester na novorozenecké JIP

Obor neonatologie Neonatologie = péče o novorozence, součást perinatologie Perinatologie = péče o matku a plod V ČR 13 perinatologických center Neonatologie – 80. léta 20. stol. – prevence a léčba RDS, BPD (CLD) Hranice viability 24+0 g.t. (ČNS 1994) Neonatologická JIP – vysoce specializovaná lékařská a ošetřovatelská péče nezralým a nemocným novorozencům

Neonatologická JIP 20(25) intenzivních lůžek, směnný provoz 41 sester Vzdělání sester ■ kvalifikační studium: SZŠ – dětská sestra, Bc., Mgr. – Ošetřovatelství ■ specializační studium: DiS – dětská sestra, DiS – SIP, PSS ARIP v pediatrii 2 staniční sestry, infúzní sestra, nutriční sestra, školící sestra Nastupující sestry – školeny k pochopení neonatologické problematiky

Neonatologická JIP

Adaptační proces ÚOP Vyrovnávání se člověka se skutečností, ve které plní pracovní úkoly Vychází ze závazného SOP VFN (Standardního ošetřovatelského postupu) Pracovní adaptace – vyrovnávání souboru osobních předpokladů jedince s konkrétními požadavky jeho pracovního zařazení Sociální adaptace – začleňování jedince do struktury sociálních vztahů v rámci pracovní skupiny

Adaptační proces ÚOP Cíl adaptačního procesu: Prohloubit a upevnit znalosti a dovednosti získané při kvalifikačním studiu Získat nové poznatky a upevnit praktické dovednosti v ošetřovatelské péči Ovládat pracovní postupy pro dané pracoviště Zlepšit profesionální sebevědomí a jistotu nových pracovníků při výkonu práce

Ošetřovatelská péče na JIP Vysoce specializovaná a kvalifikovaná péče o nezralého a patologického novorozence

Dvojče B, 22+5 g.t., 490g (25 g.t.)

Ošetřovatelská péče na JIP

Požadavky na ošetřující personál Kvalifikační předpoklady EQ (emoční inteligence), empatie Komunikativní dovednosti Sociální dovednosti Sebekritické myšlení Rozvíjení vědomostí Odolnost vůči stresu

Adaptační proces na novorozenecké JIP Nastupující sestra – adaptační proces (SOP VFN) Edukace a vedení adaptačního procesu – školící sestra Vstupní kurz 2 sešity – snadnější orientace a pochopení jednotlivých tématických celků Koncepce zaškolování ■ teoretická část ■ praktická část

Adaptační proces na novorozenecké JIP Cíl adaptačního procesu: Orientace a pochopení neonatologické problematiky Usnadnit proces adaptace na pracovní prostředí Začlenění sestry v pracovním kolektivu Osvojení komunikativních dovedností v týmu a s rodiči

Adaptační proces na novorozenecké JIP Teoretická část: 10 tématických celků (zásady hyg.-epi. režimu, novorozenec, monitorování, resuscitace, ventilace, výživa, infúzní terapie, apod.) Praktická část: ošetřovatelská péče dle odborné náročnosti, sestry pracují vždy pod odborným dohledem školící nebo vedoucí (či zkušené) sestry

Adaptační proces na novorozenecké JIP

Adaptační proces na novorozenecké JIP Před zakončením adaptačního procesu sestry absolvují: kurz resuscitace (školící sestra) kurz o kojení (laktační poradkyně) Součástí kurzů je praktický nácvik na fantomu

Kurz resuscitace

Kurz resuscitace

Adaptační proces na novorozenecké JIP Délka adaptačního procesu: Adaptační proces u absolventů trvá 8-9 měs. 2 písemně zpracované práce Ukončení adaptačního procesu: Teoretické vědomosti Praktické dovednosti Organizace práce Komunikativní schopnosti

Závěr Vstup do zaměstnání – náročná životní situace pro sestru Nezvládnutí adaptace – rozvoj psychických změn (ztráta sebedůvěry, sebevědomí, pocity viny a bezmocnosti, strach chodit do zaměstnání, somatické problémy) Nikdo z nás by neměl zapomenout na svoje začátky a první okamžiky v zaměstnání a měl by projevit respekt, podporu, úctu a uznání vůči novým sestrám!

Zdroje Borek, I. a kol. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče. Brno: IDVPZ. Dort, J. a spol. Neonatologie – vybrané kapitoly pro studenty LF. Praha: Karolinum. Peychl, I. Nedonošené dítě v péči praktického a nemocničního pediatra. Praha: Galén. SOP – Křemenová, E. Adaptační proces nových pracovníků ÚOP. Standardní ošetřovatelský postup č. 6. VFN Praha. 2004.