Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství
Moderní ošetřovatelství Adaptační proces sester na novorozenecké JIP
Obor neonatologie Neonatologie = péče o novorozence, součást perinatologie Perinatologie = péče o matku a plod V ČR 13 perinatologických center Neonatologie – 80. léta 20. stol. – prevence a léčba RDS, BPD (CLD) Hranice viability 24+0 g.t. (ČNS 1994) Neonatologická JIP – vysoce specializovaná lékařská a ošetřovatelská péče nezralým a nemocným novorozencům
Neonatologická JIP 20(25) intenzivních lůžek, směnný provoz 41 sester Vzdělání sester ■ kvalifikační studium: SZŠ – dětská sestra, Bc., Mgr. – Ošetřovatelství ■ specializační studium: DiS – dětská sestra, DiS – SIP, PSS ARIP v pediatrii 2 staniční sestry, infúzní sestra, nutriční sestra, školící sestra Nastupující sestry – školeny k pochopení neonatologické problematiky
Neonatologická JIP
Adaptační proces ÚOP Vyrovnávání se člověka se skutečností, ve které plní pracovní úkoly Vychází ze závazného SOP VFN (Standardního ošetřovatelského postupu) Pracovní adaptace – vyrovnávání souboru osobních předpokladů jedince s konkrétními požadavky jeho pracovního zařazení Sociální adaptace – začleňování jedince do struktury sociálních vztahů v rámci pracovní skupiny
Adaptační proces ÚOP Cíl adaptačního procesu: Prohloubit a upevnit znalosti a dovednosti získané při kvalifikačním studiu Získat nové poznatky a upevnit praktické dovednosti v ošetřovatelské péči Ovládat pracovní postupy pro dané pracoviště Zlepšit profesionální sebevědomí a jistotu nových pracovníků při výkonu práce
Ošetřovatelská péče na JIP Vysoce specializovaná a kvalifikovaná péče o nezralého a patologického novorozence
Dvojče B, 22+5 g.t., 490g (25 g.t.)
Ošetřovatelská péče na JIP
Požadavky na ošetřující personál Kvalifikační předpoklady EQ (emoční inteligence), empatie Komunikativní dovednosti Sociální dovednosti Sebekritické myšlení Rozvíjení vědomostí Odolnost vůči stresu
Adaptační proces na novorozenecké JIP Nastupující sestra – adaptační proces (SOP VFN) Edukace a vedení adaptačního procesu – školící sestra Vstupní kurz 2 sešity – snadnější orientace a pochopení jednotlivých tématických celků Koncepce zaškolování ■ teoretická část ■ praktická část
Adaptační proces na novorozenecké JIP Cíl adaptačního procesu: Orientace a pochopení neonatologické problematiky Usnadnit proces adaptace na pracovní prostředí Začlenění sestry v pracovním kolektivu Osvojení komunikativních dovedností v týmu a s rodiči
Adaptační proces na novorozenecké JIP Teoretická část: 10 tématických celků (zásady hyg.-epi. režimu, novorozenec, monitorování, resuscitace, ventilace, výživa, infúzní terapie, apod.) Praktická část: ošetřovatelská péče dle odborné náročnosti, sestry pracují vždy pod odborným dohledem školící nebo vedoucí (či zkušené) sestry
Adaptační proces na novorozenecké JIP
Adaptační proces na novorozenecké JIP Před zakončením adaptačního procesu sestry absolvují: kurz resuscitace (školící sestra) kurz o kojení (laktační poradkyně) Součástí kurzů je praktický nácvik na fantomu
Kurz resuscitace
Kurz resuscitace
Adaptační proces na novorozenecké JIP Délka adaptačního procesu: Adaptační proces u absolventů trvá 8-9 měs. 2 písemně zpracované práce Ukončení adaptačního procesu: Teoretické vědomosti Praktické dovednosti Organizace práce Komunikativní schopnosti
Závěr Vstup do zaměstnání – náročná životní situace pro sestru Nezvládnutí adaptace – rozvoj psychických změn (ztráta sebedůvěry, sebevědomí, pocity viny a bezmocnosti, strach chodit do zaměstnání, somatické problémy) Nikdo z nás by neměl zapomenout na svoje začátky a první okamžiky v zaměstnání a měl by projevit respekt, podporu, úctu a uznání vůči novým sestrám!
Zdroje Borek, I. a kol. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče. Brno: IDVPZ. Dort, J. a spol. Neonatologie – vybrané kapitoly pro studenty LF. Praha: Karolinum. Peychl, I. Nedonošené dítě v péči praktického a nemocničního pediatra. Praha: Galén. SOP – Křemenová, E. Adaptační proces nových pracovníků ÚOP. Standardní ošetřovatelský postup č. 6. VFN Praha. 2004.