LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE 1 Stavba atomu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2 Autor: Lenka Poláková
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Fyzika 6. ročník Těleso a látka Anotace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozlišování látek podle vlastností
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
VLASTNOSTI LÁTEK A JEJICH PŘEMĚNY
1 ÚVOD.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Skupenské změny.
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
CHEMICKÉ POKUSY V LABORATOŘI
Teplota a její měření.
Svět kolem nás.
Šablona: V/II DUM 46 Období: leden 2012 Předmět: Prvouka Ročník: 3 Autor: Mgr. Adriana Benšová Metodický list/anotace Prezentace umožní žákům poznávat.
Bezpečnost práce v chemii
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_123_Dělení látek AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8., 5.
Vlastnosti látek Opakovací otázky
ÚVOD DO CHEMIE.
Látka a těleso.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_167_Látky AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Chemie = přírodní věda, zkoumá chem. látky, jejich vlastnosti, využití a přeměnu na látky nové má uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, může působit.
Bezpečnost práce v chemii
OPAKOVÁNÍ tělesa a látky vlastnosti látek vzájemné působení těles síla
LÁTKY A TĚLESA.
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Svět kolem nás. Tělesa a látky Všechny předměty, které kolem sebe pozorujeme, jsou fyzikální tělesa (stůl, židle, tabule, počítač, dům, automobil, Země,
Základní chemické pojmy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vypařování a kapalnění
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Svět kolem nás. Tělesa a látky Všechny předměty, které kolem sebe pozorujeme, jsou fyzikální tělesa (stůl, židle, tabule, počítač, dům, automobil, Země,
LÁTKY A TĚLESA © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Tělesa a látky- vlastnosti látek Autor Jitka.
Z čeho se tělesa skládají
VLASTNOSTI LÁTEK A TĚLES
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Fyzika hrou-opakování II.
Skupenství látek NÁZEV ŠKOLY
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Změny skupenství látek
VLASTNOSTI LÁTEK - OPAKOVÁNÍ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vlastnosti těles a látek
VY_32_INOVACE_C8-001 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník

LÁTKA je to, z čeho se tělesa skládají např. dřevo, voda, železo atd. Všechny předměty kolem nás jsou tvořeny látkami (a tedy i částicemi) - nazýváme je tělesa. Tělesa mají různý tvar, barvu, objem i funkci. Zkoumáním vlastností a pohybu těles se zabývá fyzika.   LÁTKA je to, z čeho se tělesa skládají např. dřevo, voda, železo atd. Některá tělesa se mohou skládat z více látek.                    Úkol: Rozděl seznam na to, co je těleso a co ne: pohoří Alpy, Slunce, zrcadlo, počítač, vůně růže, kniha, mlha, zub, tygr, citron, benzín, pes, teploměr, porcelán, papír, asfalt, med, krabice.

Rozdělení látek 1. Podle původu přírodní-voda, bílkoviny, dřevo vyrobené- papíry, plasty odpady- průmyslové, zemědělské Dosud nezpracované látky jsou suroviny 2. Podle skupenství pevné-železo, dřevo kapalné-voda, líh plynné-oxid uhličitý, kyslík

Zjišťování vlastností látek Látky se navzájem liší svými vlastnostmi, poznatky o látkách získáváme: a) pozorováním- prostřednictvím smyslů b) měřením- pomocí měřidel a přístrojů c) pokusy – s použitím pomůcek a aparátů

Pozorování Při pozorování uplatňujeme smysly: Zrak – skupenství, barva, lesk, zrnitost aj. Čich – vůně, zápach Nikdy nečicháme přímo! Hmat – pružnost, hrubost, teplota Neznámé látky nebereme do rukou! Sluch – zvuková vodivost V chemii nikdy nepoužíváme pátý smysl CHUŤ. Nikdy nic neochutnáváme!!! Vlastnosti látek, které zjišťujeme pozorováním a popisujeme slovy se nazývají kvalitativní.

Řada chemických látek může při neopatrném zacházení způsobit vážná poranění, nebo dokonce smrt. Všechny chemické látky jsou výrobci označeny výstražnými symboly a dodávány společně s bezpečnostními listy-obsahují: H-věty-popisují riziko P-věty-doporučují způsob bezpečného zacházení Nikdy nepřeléváme chemické látky do jiných obalů, zejména do obalů od potravin, aby nedošlo k jejich záměně!

Měření Měření je zjišťování hodnoty veličin pomocí měřidel a měřících přístrojů. Vlastnosti látek, které měříme a vyjadřujeme v příslušných jednotkách, nazýváme kvantitativní. 1. hustota – ρ = m / V  kg/m3 g /cm 3 Výpočty a příklady

2. teplota varu – je to teplota, při které se látka vypařuje v celém svém objemu. (závisí na tlaku, nečistotách aj.) 3. teplota tání – je to teplota, při které látka taje a mění se na kapalinu.

Pokus Experiment- zjišťujeme chování látek za předem určených podmínek→ je to chemická reakce (z výchozích látek vznikají látky jiné) Pokusem zjišťujeme např.: - vznikající látky - reaktivitu látek - hořlavost látek - výbušnost látek Při pokusu: - dodržujeme pracovní postup - používáme ochranné pomůcky

Průběh chemického pokusu označujeme jako chemický děj. Chemický děj – děj, při kterém dochází k přeměně výchozích látek na jiné Př. hoření dřeva, dýchání, trávení, kvašení vína Fyzikální děj – děj, při kterém nevzniká nová látka (změna skupenství, tvaru aj. Př. válcování plechu, tání ledu, sušení prádla