Pedon = země Logos = slovo, nauka 9.4.2017 Wiki.org.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Stanislav Opluštil; Jakub Trubač; František Vacek
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Ekologické aspekty liniových staveb
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Krajina a krajinná sféra
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
Složky krajiny a životní prostředí
POVRCH ZEMĚ SE MĚNÍ ZVĚTRÁVÁNÍ.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŮDOZNALSTVÍ.
Pedologie Nauka o půdách.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

Pedon = země Logos = slovo, nauka 9.4.2017 Wiki.org

Obecná pedologie: Pedofyzika Pedochemie Pedomineralogie Pedobiologie Pedogeografie Půdní genetika Paleopedologie 9.4.2017

Aplikovaná pedologie: Agropedologie Lesnická pedologie Hydropedologie Mechanika zemin 9.4.2017

OBJASNIT → genezi, vlastnosti a TKSP ZPRACOVAT → rozšíření HPJ na Zemi, možnosti hospodářského využití půd STUDOVAT → změny související s užíváním VYVINOUT METODY → kvalita ZPF 9.4.2017

Ruský geolog a mineralog V. V. Dokučajev (1846 – 1903) „Půda je přírodnina diferencovaná v genetické horizonty, vzniklá na rozhraní různých sfér, více nebo méně snadno rozpojitelná a oživená“. Definoval základní zákonitosti vývoje půd Rozlišil a definoval půdní typy a půdní druhy První vědecká klasifikace půd Ruská černozem (1883) 9.4.2017

Statické (Ramann) Dynamické (Dokučajev, Stebutt) 9.4.2017

Ramann (1905) → půda svrchní zvětrávající vrstva ZK, skládající se z rozmělněných a chemicky pozměněných hornin, zbytků rostlin, MO a živočichů v půdě i na půdě žijících. 9.4.2017

„ Půda je funkcí geologického substrátu a vnějších energií „ (Stebutt A.,1930) 9.4.2017

Přírodně historický útvar Výrobně společenský útvar (ZVP, objekt a produkt práce) 9.4.2017

Půda → samostatný přírodně historický útvar, který vzniká a vyvíjí se z povrchových zvětralin ZK a zbytků organismů působením půdotvorných činitelů a je schopný zajistit životní podmínky organismům v něm žijícím. 9.4.2017

Úrodnost → podmínky pro růst a vývoj rostlin (= produkce biomasy) Udržovat → ekologicko-genetický potenciál (= biodiverzita) Zásoba a zdroj surovin → voda, písek, jíl, kámen, nerosty, minerály… Prostorová báze → ekonomická aktivita člověka (zemědělství, lesnictví, stavebnictví, průmysl, doprava) 9.4.2017

Podporovat → růst rostlin a ŽO Recyklovat → živiny, vodu a zplodiny Řídit → pohyb a čistotu vody Má funkci → stavebního materiálu 9.4.2017

Je funkcí geologického substrátu a vnějších energií Látkovou výměnou s okolím se podobá živé i neživé přírodě, nerozmnožuje se, ale se obnovuje Zdravá půda je vyváženým dynamickým systémem 9.4.2017

Půda a ŽP Pedosféra → půdní obal Země Pedosféra → zvětrávání nebo chemická přeměna hornin → spolupůsobení pedogenetických faktorů Pedosféra → několik cm až m 9.4.2017

Pedosféra → půdní obal Země Půda a ŽP Pedosféra → půdní obal Země 9.4.2017 Wiki.org.cz

Půda je otevřený i uzavřený systém !!! Půda a ŽP Půda → výsledek působení všech sfér Země a zároveň je sama významně ovlivňuje Půda je otevřený i uzavřený systém !!! 9.4.2017

Půda a ŽP Interakce sfér podle Greenland & Szabolcs (1994) 9.4.2017 Greenland & Szabolcs (1994)

Půda – otevřený i uzavřený systém: Heterogenní soustava několika homogenních termodynamických systémů Více fázová soustava (změny poměru daných fází) Rovnovážný stav → poměr jednotlivých fází 9.4.2017

Půda – otevřený i uzavřený systém: Složitý otevřený systém → látková a energetická výměna s okolím Strukturní jednotka biosféry, tj. ekosystému (zánik půdy značí zánik ekosystému) 1 cm půdy → 80-150 let eroze → za několik minut je půda zničena 9.4.2017

Půda a ŽP Zjednodušení a vymezení hranice půdního systému (uzavřený systém) Biologická entita (komplexnost ekosystému) Ekosystém - lesní, luční, mokřadní, travní, OP Schopnost tlumit působení endo a exogenních faktorů → značí rovnovážný stav → uzavřený proces 9.4.2017

Endogenní a exogenní působení různých faktorů Půda a ŽP Endogenní a exogenní působení různých faktorů 9.4.2017 Beneš (1993)

Geologický koloběh látek zvětrávání hornin (LITOSFÉRA, ATMOSFÉRA) odnos do řek a moří sedimentace diageneze a horninotvorné pochody dostávají se na povrch a cyklus se opakuje 9.4.2017

Geologický koloběh látek Procesy → rozkladu, migrace OL, minerálních látek, eluviace, translokace, ilimerizace 9.4.2017 Zaujec a kol. (2009)

Biologický koloběh látek vznik života a jeho rozvoj živé organismy – MO, rostliny, fauna, člověk příjem a uvolnění biogenních prvků (fyto a biomasa) původní zvětralina → půda hromadění OL a produktů jejich přeměn úrodnost prolíná se s geologickým cyklem 9.4.2017

Biologický koloběh látek Podminuje → biologickou akumulaci organických a minerálních sloučenin Podminuje → tvorbu povrchových organo-minerálních horizontů 9.4.2017 Zaujec a kol. (2009)

Sekvestrace uhlíku = schopnost půdy vázat a uvolňovat CO2 !!! koncentrace skleníkových plynů v ovzduší procesy a mechanismy, vedoucí k odstranění skleníkových plynů z ovzduší Půda → „sink“ (úložiště, deponia uhlíku) Půda → uvolňuje CO2 (dýchání, rozklad POH, sopečná činnost) 9.4.2017

Půdotvorné faktory → půdotvorné pochody → půdní znaky → půdní typ Procesy tvorby půdy a její vývoj Půdotvorné faktory → půdotvorné pochody → půdní znaky → půdní typ Výsledkem pedogeneze je půdní typ 9.4.2017

Základním procesem vzniku půd je zvětrávání a pedogeneze !!! PS + půdotvorné faktory + čas → půda Půdotvorné faktory → půdotvorné procesy → intenzita závisí na F a CH vlastnostech mateční horniny, klimatických poměrech a působení ŽO Půdotvorné procesy → dynamický charakter, nekončí vznikem určitého půdního typu, ale pokračují nepřetržitě dál a mění se podle podmínek vývoje půd Základním procesem vzniku půd je zvětrávání a pedogeneze !!! 9.4.2017

vertikální diferenciace PS → diagnostické horizonty odlišné vnější znaky (zrnitost, barva, struktura) odlišné vnitřní znaky (propustnost, pH) 9.4.2017 www.pedologie.cz

Půdotvorné faktory Dynamické → síla nebo energie → rozpad hornin (T, vlhkost, H+) Nepřímé → podnebí, organismy, reliéf a čas 9.4.2017

Půdotvorné faktory Mateční hornina → mineralogické a chemické složení (obsah živin, chemismus, barva, textura) Podnebí → teplota, srážky (rychlost chemických reakcí a PP) Vegetační kryt → rostliny, zdroj POH Živé organismy → MO rozkládají OL 9.4.2017

Půdotvorné faktory Podzemní voda → redukce a pohyb složek půdní hmoty Reliéf území → nadmořská výška, sklon a expozice (T, vlhkost) Čas Člověk → zásahy reguluje průběh PP 9.4.2017

Půdy → zonální, azonální a intrazonální Pásmitost půd Výšková pásmitost → nadmořská výška a klima → vznik a vývoj půd (makro a mikro zonalita) Horizontální pásmitost → vliv klimatu na horniny, u nás projevuje se méně výrazně, souvisí se z. š., změna půd od rovníku k pólu Půdy → zonální, azonální a intrazonální 9.4.2017

Zonální → působením PF in situ Pásmitost půd Zonální → působením PF in situ (PS, klima, vegetace, ŽO, geografie) Azonální = aklimatogenní → podnebí zcela nesetřelo znaky dané půdě apriorně mateční horninou (rendziny) Intrazonální → ve všech zónách 9.4.2017

Pásmitost půd 9.4.2017 Prax a Pokorný (1996)

A (humusový) B (vnitropůdní) C (matečný substrát) R (podloží) -- Půdní profil – vertikální půdní horizonty v nichž se půdní vlastnosti odlišují od sousedících vrstev Půdní diagnostické horizonty: -- Vrstva opadu A (humusový) B (vnitropůdní) C (matečný substrát) R (podloží) 9.4.2017 www.pedologie.cz

Barva Struktura Zrnitost Skelet Vlhkost Konzistence Novotvary Karbonáty Pórovitost Prokořenění Přechody horizontů 9.4.2017 Wiki.org.cz

pevná anorganická složka (nerosty, horniny) pevná organická složka (humus) kapalná složka (půdní voda) plynná složka (kyslík, dusík a ostatní plyny) živá složka (edafon, MO) 9.4.2017 Šanda M. a Dostál T. (2010)

Je dána schopností půdy poskytovat výnosy určité plodiny ! Schopnost půdy poskytovat vyšším rostlinám životní podmínky (živiny, vodu, vzduch) po celé vegetační období a tak zabezpečovat jejich úrodu Výsledek lidské činnosti (pozitivní a negativní) Produkční schopnost → kvantitativní vyjádření úrodnosti Je dána schopností půdy poskytovat výnosy určité plodiny ! 9.4.2017

Přirozená (potenciální) → pedogenezí Antropická (kulturní) → činnost člověka Skutečná (efektivní) → kvalita a množství pěstované produkce (přirozená+efektivní) 9.4.2017

→ → úroda → → → Půda a její vlastnosti Klimatický faktor hnojení rostlina agrotechnika 9.4.2017 Zaujec a kol. (2009)

9.4.2017 www.google.urodnostpůd

Shrnutí Půda → přírodnina diferencovaná v genetické horizonty, vzniklá na rozhraní různých sfér působením půdotvorných procesů a faktorů. 9.4.2017 www.pedologie.cz

Shrnutí Půda je: Dynamický vícefázový ekosystém, trojrozměrný životní prostor Formována interakcí litosféry, atmosféry, hydrosféry a biosféry Ekosystém sám o sobě Nedělitelná část většího ekosystému ovlivňující jak zemní tak vodní procesy Je biologicky oživená, naprosto kriticky nezbytná část života na Zemi! Půda je základní výrobní prostředek, omezený a neobnovitelný zdroj tvorby potravin, nedílná součást přírodního bohatství každého státu!!! 9.4.2017

Půdotvorné faktory: Mateční hornina (PS) Podnebí Vegetační kryt Živé organismy Podzemní voda Reliéf území Čas 9.4.2017

Jandák, J. a kol. (2009). Půdoznalství. Skripta Mendelu, Brno Smolíková, L. (1982). Pedologie I. a II. Prax, A.,Pokorný, E. (1996). Klasifikace a ochrana půdy. Sotáková, S. (1988). Pôdoznalectvo. Šarapatka a kol. (2010). Agroekologie východiska pro trvale udržitelné zemědělské hospodaření Šanda M., Dostál T. http://fsvcvut/zaklady pedologie Zaujec, A. a kol. (2009). Pedologia a základy geologie. www.primat.cz www.bioinstitut.cz www.vseopůde.pdf.url http://af.czu.cz/~penizek/Fyto_I_cele.pdf http://bioinstitut.cz-sekvestra.pdf.url 9.4.2017

Císlerová, M. Inženýrská hydropedologie, skriptum ČVUT 2001 •Kutílek M., Kuráž V., Císlerová M. – Hydropedologie, ČVUT Praha, 1993 •Mašát K. a kol. – Metodika vymezování bonitovaných půdně ekologických jednotek, VÚMOP Praha, 2002 • Němeček J. a kol. – Taxonomický klasifikační systém půd České republiky, ČZU Praha, 2001 •Tomášek, M – Atlas půd České republiky, ČGÚ Praha, 1995 •http://old.mendelu.cz/~agro/af/agrochem/multitexty/html/agrochemie_pudy/ •Sulzman E.W. : CSS 305 Principles of Soil Science: http://cropandsoil.oregonstate.edu/classes/css305/lecture_sched.html 9.4.2017