Teplo přijaté a odevzdané © Petr Špína, 2011

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kruhový děj s ideálním plynem
Advertisements

Tepelná výměna prouděním
Molekulová fyzika a termodynamika
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
KALORIMETR.
Vnitřní energie, práce, teplo
Teplo jako fyzikální veličina
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tepelná výměna prouděním
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Molekulová fyzika a termika
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
I. Věta termodynamická ΔU = U2 – U1 = W + Q dU = dQ + dW
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Teplo.
Digitální učební materiál
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Tepelné jevy.
Vnitřní energie II. část
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Digitální učební materiál
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Prezentace tepla Skupina A.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_184_Energie AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 8.,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Příklad tepelně izolované soustavy:
Struktura a vlastnosti plynů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Na této prezentaci spolupracovali:
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
Termodynamika Základní pojmy: TeploQ (J) - forma energie Termodynamická teplotaT (K) 0K= -273,16°C - nejnižší možná teplota (ustane tepelný pohyb) EntropieS.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Vnitřní energie, teplo (8. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Leden  proces rozptylování částic v prostoru (čaj)  v kuchyni, chemii  vznik: smíchání dvou látek, kde se jedna v druhé rozpustí(např. hypermangan.
Teplo Seminární práce z fyziky Vypracoval: Tomáš Pařízek a Jan Šplíchal Základní škola a Mateřská škola, Nový Hradec Králové, Pešinova 146 Leden 2013.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelná výměna prouděním TÉMATICKÝ CELEK:
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vytápění Teplo.
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
zpracovaný v rámci projektu
Změna vnitřní energie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Transkript prezentace:

Teplo přijaté a odevzdané © Petr Špína, 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 08 Teplo přijaté a odevzdané © Petr Špína, 2011 foto: www.afrikaonline.cz www.astro.cz www.hrnec.cz www.curiavitkov.cz www.dokuchyne.cz

Zvýšení vnitřní energie tělesa: dotyk s jiným (teplejším) tělesem konáním práce E…dodaná vnitřní energie W…vykonaná mechanická práce Q…předané teplo E = W + Q

W Q

I. věta termodynamická: Teplo dodané tělesu se spotřebuje na změnu vnitřní energie a na vykonanou práci. Příklad: Vařič, poklička, kapalina v hrnci

Teplo = energie předaná při tepelné výměně II. věta termodynamická: Teplo vždy samovolně přechází z teplejšího tělesa na chladnější těleso, nikdy naopak. nebo: Neexistuje perpetuum mobile II. druhu.

Teplejší těleso Chladnější těleso Q T1 > T2

Perpetuum mobile II. druhu: Tepelný stroj, který bez spotřeby energie neustále ochlazuje jedno těleso a předává teplo jinému tělesu. (ideální chladnička)

Q W E

Termodynamika zkoumá pohyb tepla (tepelnou výměnu, rozptylování tepla…). Rozlišujeme těleso a jeho okolí. těleso těleso těleso těleso těleso těleso těleso těleso těleso těleso tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna tepelná výměna okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa okolí tělesa

Teplo přijaté Teplo odevzdané lázeň Qp těleso Qo

Přijaté teplo: Qp = cL . mL . (t – tL) Odevzdané teplo: Qo = ct . mt . (tt – t)

Kalorimetrická rovnice Qodevzdané = Qpřijaté ct . mt . (tt – t) = cL . mL . (t – tL)

Přenos tepla vedením prouděním zářením

Vedení tepla – přenos přímým dotykem fyzikální veličina teplotní vodivost vodiče tepla X izolanty kovy pěnové materiály sklo dřevo

Proudění tepla – přenos na dálku Záměrné X Nechtěné voda v ústředním pára topení z hrnce Proudí nosná látka – médium Zdroj tepla Ohřívané těleso Ohřívané těleso médium

Vyzařování tepla – přenos na dálku Záměrné X Nechtěné teplomety únik okny Proudí čistá energie – záření Zdroj tepla záření Ohřívané těleso

Zamezení úniku tepla vedením – pomocí izolačních hmot (pěnové materiály, srst, peří) prouděním – zamezení proudění (utěsnění oken, poklička) zářením – lesklé materiály (alobal a jiné kovové fólie)

Termoska vakuum nebo pěna zátka lesklý vnitřní povrch

Proudění Vedení Záření