Elektrochemická řada napětí kovů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

PRINCIP SOUČASNÉHO NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH SLOUČENIN
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Redoxní vlastnosti kovů a nekovů
REDOXNÍ DĚJ RZ
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Oddělování složek ze směsí
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
řada napětí kovů Řada napětí kovů – Beketovova řada kovů
REDOXNÍ DĚJ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování -Beketovova řada kovů
Rozdělení chemických prvků Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_46.
CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Redoxní děje Elektrolýza
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Redoxní vlastnosti kovů
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Reakce anorganické chemie II.
Přechodné prvky, d prvky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
PaedDr. Ivana Töpferová
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Elektrolýza VY_32_INOVACE_01 - OCH - ELEKTROLÝZA.
Redoxní (oxidačně redukční) reakce
Hmotnostní zlomek složky směsi
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Redoxní děje – rozklad manganistanu draselného
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Částice látek Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Elektrochemie Vědní disciplína, která se zabývá rovnováhami a ději v soustavách obsahujících elektricky nabité částice.
Jak vznikají soli.
OXIDAČNĚ REDUKČNÍ REAKCE
Elektrochemické reakce - (galvanické) články
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Elektrodový potenciál
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
Dvouprvkové sloučeniny Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Měď Cu.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
9. ročník Galvanický článek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oxidačně redukční reakce
Pětiminutovky z anorganické chemie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Redoxní reakce.
Redoxní reakce – sestavení galvanického článku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
REDOXNÍ VLASTNOSTI KOVŮ A NEKOVŮ
Elektrochemická řada napětí kovů
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Obecná a anorganická chemie
Transkript prezentace:

Elektrochemická řada napětí kovů Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Chemie Elektrochemická řada napětí kovů Autor: Ing. Šárka Psíková

Vzájemná reakce kovu a kovového iontu Pomůcky a chemikálie: zinek granule, měděné hobliny, sada zkumavek, kahan, zápalky, držák na zkumavky, odměrná zkumavka, chemická lžička, Cu2+ (aq), Zn2+ (aq), AgNO3 (aq) Postup práce – pokus č. 1 Do zkumavky nalijte modře zbarvený roztok měďnaté soli (cca 4 cm3). Vložte do zkumavky zinek. Probíhající reakci urychlete zahříváním reakční směsi. Pozorujte reakci a výsledky pozorování zapište: Zn(s) + Cu2+(aq) 27. října 2012

Vzájemná reakce kovu a kovového iontu Postup práce – pokus č. 2 Do zkumavky nalijte roztok zinečnaté soli (cca 4 cm3). Vložte do zkumavky měděné hobliny. Probíhající reakci urychlete zahříváním reakční směsi. Pozorujte reakci a výsledky pozorování zapište: Cu(s) + Zn2+(aq) Postup práce – pokus č. 3 Do zkumavky nalijte bezbarvý roztok dusičnanu stříbrného (cca 4 cm3). Vložte do zkumavky měděné hobliny. Probíhající reakci urychlete zahříváním reakční směsi. Pozorujte reakci a výsledky pozorování zapište: Cu(s) + Ag+(aq) 27. října 2012

Úkoly a otázky k experimentům: Na základě výsledků pokusů sestavte pořadí prvků podle rostoucí schopnosti tvořit kationty. Sestavte pořadí kovových iontů podle jejich rostoucí reaktivity.  Na základě poznatků vyplývajících z pokusů předpovězte, bude-li reagovat Zn(s) a Ag+(aq). Správnost předpovědi lze ověřit pokusem. 4) Víme, že probíhají reakce: Hg2+ + Cu  Hg + Cu2+ 3Hg + 2Au3+  3Hg2+ + 2Au Hg2+ + 2Ag  Hg + 2Ag+ Zařaďte rtuť a zlato do sestavené řady kovů podle rostoucí reaktivity. 27. října 2012

Úkoly a otázky k procvičení učiva: 5) Jaká reakce proběhne při ponoření měděné mince do roztoku NaNO3 nebo Hg(NO3)2? 6) Proč se nemá měděná střešní krytina připevňovat železnými hřebíky? 7) Roztok obsahuje ionty Fe2+, Cu2+, Sn2+, Hg2+ ve stejné koncentraci. V jakém pořadí se budou ionty vybíjet na elektrodách? 8) Článek je sestaven z olověné a stříbrné elektrody. Zapište rovnice dějů probíhajících na elektrodách. Určete, která elektroda bude anodou? 9) Seřaďte následující redoxní systémy od nejsilnějšího k nejslabšímu oxidačnímu činidlu: Cr2O72-/Cr3+ Sn2+/Sn Mg2+/Mg MnO4-/Mn2+   27. října 2012

Úkoly a otázky k procvičení učiva: 10) Rozhodněte, zda budou látky reagovat (reakce zapište rovnicí): CuSO4 + Pb SnSO4 + Hg ZnBr2 + Cu Cu + H3PO4 Zn + H2SO4(96%) Ag + HNO3 Mg + HCl Au + HNO3 27. října 2012

Použité zdroje Mokrejšová O.: Praktická a laboratorní výuka chemie, TRITON, 2005, ISBN 80-7254-726-7 Flemr V., Dušek B.: Chemie I (obecná a anorganická) pro gymnázia, SPN – pedagogické nakladatelství a.s., 2001, ISBN 80-7235-147-8 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 27. října 2012