Elektrochemická řada napětí kovů Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Chemie Elektrochemická řada napětí kovů Autor: Ing. Šárka Psíková
Vzájemná reakce kovu a kovového iontu Pomůcky a chemikálie: zinek granule, měděné hobliny, sada zkumavek, kahan, zápalky, držák na zkumavky, odměrná zkumavka, chemická lžička, Cu2+ (aq), Zn2+ (aq), AgNO3 (aq) Postup práce – pokus č. 1 Do zkumavky nalijte modře zbarvený roztok měďnaté soli (cca 4 cm3). Vložte do zkumavky zinek. Probíhající reakci urychlete zahříváním reakční směsi. Pozorujte reakci a výsledky pozorování zapište: Zn(s) + Cu2+(aq) 27. října 2012
Vzájemná reakce kovu a kovového iontu Postup práce – pokus č. 2 Do zkumavky nalijte roztok zinečnaté soli (cca 4 cm3). Vložte do zkumavky měděné hobliny. Probíhající reakci urychlete zahříváním reakční směsi. Pozorujte reakci a výsledky pozorování zapište: Cu(s) + Zn2+(aq) Postup práce – pokus č. 3 Do zkumavky nalijte bezbarvý roztok dusičnanu stříbrného (cca 4 cm3). Vložte do zkumavky měděné hobliny. Probíhající reakci urychlete zahříváním reakční směsi. Pozorujte reakci a výsledky pozorování zapište: Cu(s) + Ag+(aq) 27. října 2012
Úkoly a otázky k experimentům: Na základě výsledků pokusů sestavte pořadí prvků podle rostoucí schopnosti tvořit kationty. Sestavte pořadí kovových iontů podle jejich rostoucí reaktivity. Na základě poznatků vyplývajících z pokusů předpovězte, bude-li reagovat Zn(s) a Ag+(aq). Správnost předpovědi lze ověřit pokusem. 4) Víme, že probíhají reakce: Hg2+ + Cu Hg + Cu2+ 3Hg + 2Au3+ 3Hg2+ + 2Au Hg2+ + 2Ag Hg + 2Ag+ Zařaďte rtuť a zlato do sestavené řady kovů podle rostoucí reaktivity. 27. října 2012
Úkoly a otázky k procvičení učiva: 5) Jaká reakce proběhne při ponoření měděné mince do roztoku NaNO3 nebo Hg(NO3)2? 6) Proč se nemá měděná střešní krytina připevňovat železnými hřebíky? 7) Roztok obsahuje ionty Fe2+, Cu2+, Sn2+, Hg2+ ve stejné koncentraci. V jakém pořadí se budou ionty vybíjet na elektrodách? 8) Článek je sestaven z olověné a stříbrné elektrody. Zapište rovnice dějů probíhajících na elektrodách. Určete, která elektroda bude anodou? 9) Seřaďte následující redoxní systémy od nejsilnějšího k nejslabšímu oxidačnímu činidlu: Cr2O72-/Cr3+ Sn2+/Sn Mg2+/Mg MnO4-/Mn2+ 27. října 2012
Úkoly a otázky k procvičení učiva: 10) Rozhodněte, zda budou látky reagovat (reakce zapište rovnicí): CuSO4 + Pb SnSO4 + Hg ZnBr2 + Cu Cu + H3PO4 Zn + H2SO4(96%) Ag + HNO3 Mg + HCl Au + HNO3 27. října 2012
Použité zdroje Mokrejšová O.: Praktická a laboratorní výuka chemie, TRITON, 2005, ISBN 80-7254-726-7 Flemr V., Dušek B.: Chemie I (obecná a anorganická) pro gymnázia, SPN – pedagogické nakladatelství a.s., 2001, ISBN 80-7235-147-8 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 27. října 2012