Jiří Schwarz a prezident Liberálního institutu děkan Fakulty národohospodářské VŠE odborná konference Senát Parlamentu ČR Antimonopolní politika a Lisabonská strategie
Obsah: 1.Srovnání ekonomické výkonnosti: EU vs. USA. 2.Dohnat a předehnat! 3.Může být soutěžní politika nástrojem k dosažení cílů Lisabonské strategie? 4.Čeho se bát? 5.Závěr.
HDP / obyv. (přepočtený pomocí parity kupní síly) 1.Srovnání ekonomické výkonnosti: EU vs. USA USAEU (15) %73 % %70 %
Trend růstu reálného HDP v USA a vybraných zemí EU v letech Zdroj: OECD (2004) pozn předpověď – trend získání vyhlazením ročních dat pomocí Hodrickova-Prescottova filtru (vyhlazovací parametr = 100).
Průměrný roční růst reálného HDP v letech Zdroj: OECD (2005)
Ekonomický růst: Dominance USA od 80. let – cca 3% ročně X EU (eurozóna) od 90. let – necelá 2% ročně EU má ohromné mezery ve využití pracovní síly.
CÍL: EU – nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější na znalostech založená ekonomika do roku Dohnat a předehnat! Podíl investic do výzkumu: USA: 2,75 % HDP EU: 2% HDP USA – výrazně nižší podíl státu na financování vědy a výzkumu! TRH – jediným nástrojem k dosažení prosperity.
a)DOMINANTNÍ POSTAVENÍ – definice závisí na určení relevantního trhu – příklad automobilového trhu: Škodovka podle vymezení trhu může mít podíl až 100 % v jediném městě, 48 % má v ČR, méně než 2 % má na evropském trhu a 0,77 % na světovém trhu. Co je relevantní konkurencí Octavie? - Audi A3, BMW 1, ojetý Mercedes třídy S? - Anebo motocykly, vlaky, autobusy? 3.Může být soutěžní politika nástrojem k dosažení cílů Lisabonské strategie?
Historická porážka antimonopolního přístupu EK – rozhodnutí Evropského soudního dvora (2002) ve věci zrušení zákazů fúze cestovních kanceláří First Choice a My Travel. b)JEDNÁNÍ VE SHODĚ – podnikatelé se domluví na něčem, co podle teoretiků antimonopolu poškozuje ostatní: např. na vysokých cenách. Škoda, pak ale nespočívá v samotné domluvě, ale v následném jednání – účtování vysokých cen. Tím se případ redukuje na možné zneužívání dominantního postavení – tentokrát vzniklého koluzí.
Dominantní postavení – žádný problém. Velká firma maximalizuje svůj zisk nikoho nepoškozuje. Problém: monopolní postavení jako privilegium udělené státem. Je třeba odlišovat mezi dominantním postavením a monopolní mocí, tj. mocí nad zákazníky – kdy se stávají „rukojmí podnikatelů“, protože nemohou odejít k jiným podnikatelům, kteří by rádi poskytovali produkt, ale je jim v tom násilně bráněno. Problém monopolu – problém státem udělených privilegií. 4.Čeho se bát?
a)Boj proti monopolům je racionální strategií k naplnění cílů Lisabonské strategie. b)Je potřeba uvědomit si, proti čemu bojovat a co jsou skutečné monopoly! (Medializované případy zásahů Antimonopolních autorit (našich i EU) nenapovídají, že by toto vědomí v Evropě vládlo.) 5.Závěr.