Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Anotace: Soubor se skládá z eoretického příspěvku, který je námětem Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci získají nové znalosti klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci získají nové znalosti a utvrdí již nabyté poznatky. Vyučující použije názorné ukázky a utvrdí již nabyté poznatky. Vyučující použije názorné ukázky hornin k jejich určování. hornin k jejich určování. Autor: Jitka Dvořáková Datum vytvoření: říjen 2011 Jazyk: Čeština Vzdělávací oblast: lověk a příroda Vzdělávací oblast: člověk a příroda Obor: řírodopis Obor: přírodopis Tematický okruh: příroda Tematický okruh: neživá příroda Učivo: orniny Učivo: horniny Očekávaný výstup: žák Očekávaný výstup: žák rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané horniny s použitím určovacích pomůcek Speciální vzdělávací potřeby : žádné Klíčová slova: Klíčová slova: horniny, magma Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák II.stupně – 9. ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let
Horniny jako skládanka skládanka z velkého počtu nerostů skládanka z velkého počtu nerostů skládanka, která napomáhá k určování a skládanka, která napomáhá k určování a k třídění k třídění chemický vzorec nevyjádří složení horniny chemický vzorec nevyjádří složení horniny Při zkoumání si všímáme velikosti a uspořádání nerostů do ploch nebo řad.
STAVBA HORNIN závislá na jejím původu tvoří zemskou kůru jsou výsledkem dějů v litosféře GEOLOGICKÝCH DĚJŮ
GEOLOGICKÉ DĚJE ROZLIŠUJEME PODLE PŮVODU ENERGIE VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VNITŘNÍ DĚJE : - teplo v zemském nitru ovlivňuje: - teplo v zemském nitru - energie radioaktivních - energie radioaktivních přeměn přeměn VNĚJŠÍ DĚJE ovlivňuje: - energetický zdroj Slunce
VNITŘNÍ ENERGIE ZEMĚ vysoká teplota obrovský tlak příčina: látky v hlubinách Země jsou roztavené příklad: křemičitanová tavenina = MAGMA
MAGMA neustále se přeskupuje proniká k povrchu proniká až na povrch - při pronikání na povrch se ochlazuje - při ochlazení z něj krystalují nerosty a tvoří se pevné horniny