MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU Eliška Kubičková
ZADÁNÍ Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
ZADÁNÍ 1. Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení 2. Proveďte rozbor geometrie řízení ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
ZADÁNÍ 3. Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu 4. Proveďte konstrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Parametry zadaného vozidla DAEWOO AVIA D60/90 Kategorie: lehký nákladní automobil třídy N2 Řídící náprava: přední tuhá náprava Max. zatížení: 9t Rozvor náprav: 5100mm Rozchod řídící nápravy: 1802mm ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Parametry zadaného vozidla DAEWOO AVIA D60/90 Zatížení na přední nápravu: 2900kg Převodka řízení: převodka integrovaná s hydraulickým posilovačem řízení ZF Schväbisch Gmünd, typ ZF 8090 ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Parametry pro rozbor geometrie a kinematiky Poloměr rejdu rs = 38mm Dynamický poloměr kola rdyn = 365mm Záklon rejdové osy 0 = 3°±30´ ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Parametry pro rozbor geometrie a kinematiky Maximální úhel natočení kola imax = 40° Příklon rejdového čepu 0 = 8° Odklon kola 0 = 0,5° ZADÁNÍ: Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu: Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení Proveďte rozbor geometrie řízení Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu Proveďte konatrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Volba typu řídícího mechanizmu 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Řešení geometrie řízení 1. Grafické řešení lichoběžníka řízení 2. Početní řešení lichoběžníka řízení 3. Řešení kinematické charakteristiky řízení 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Výsledky početního řešení lichoběžníku řízení Délka spojovací tyče u = 1542mm Úhel řídící páky kola = 14°30´ Změna délky spojovací tyče vlivem sklonu osy rejdu u = 0,013% Kontrola mechanizmu proti vzpříčení e = 69°32´ > 20° = min i = 146°39´ < 160° = max 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Výsledky početního řešení lichoběžníku řízení Změna rozdílu natočení levého a pravého kola vlivem sklonu rejdové osy ´ - = 30´ Velikost úhlu spojovací tyče v příčné rovině vozidla = 2°9´ 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Kinematická charakteristika řízení e = f(i) 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Rozbor silového působení na mechanizmus řízení Rozbor silového působení spočívá ve stanovení sil a momentů na řídící mechanizmus v těchto režimech: přímá jízda brzdění zatáčení brzdění v zatáčce 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Rozbor silového působení na mechanizmus řízení - postup Schematické znázornění mechanizmu v daném režimu jízdy Stanovení silových účinků na jednotlivá tělesa metodou uvolňování Výpočet sil a momentů v jednotlivých režimech 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Výsledky silového rozboru Největší silové účinky na řídící mechanizmus vyšly v těchto režimech: Brzdění Brzdění v zatáčce 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Konstrukční provedení řídícího mechanizmu a jeho částí Konstrukční návrh jednotlivých částí řídícího ústrojí Pevnostní kontrola navržených částí Zpracování výkresové dokumentace mechanizmu řízení a jeho částí 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Pohled na mechanizmus řízení 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Pevnostní kontrola navržených částí mechanizmu Způsob namáhání jednotlivých částí Spojovací tyč – vzpěr Páky spojovací tyče – tlak + ohyb Řídící páka – tlak + ohyb Spojovací táhlo řízení – tah Hlavní páka řízení – tah – tlak Kulové klouby spojovací tyče a spojovacího táhla - otlačení 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce
Kontroly uložení Řídící páka kola – kuželový spoj - úsečové pero Páky spojovací tyče – kuželový spoj Hlavní páka řízení – jemné drážkování 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce