Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Opakování - centrální nervová soustava
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Dagmar Sýsová Název materiálu: Soustava žláz s vnitřním vyměšováním Označení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Nervová soustava.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Řízení lidského organizmu
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Pohled pod mikroskop ....
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Dagmar Sýsová Název materiálu: Nervová soustava Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ ZDV.P1.709 Datum vytvoření: 12.2.2013 Vzdělávací oblast: Zdravověda Ročník: první – Pečovatelské služby Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Nervová soustava člověka. Funkce nervové soustavy, dělení. Stavba nervové soustavy. Ústřední nervová soustava, obvodová nervová soustava. Obrázky jednotlivých částí nervové soustavy.

Metodické pokyny Výuka v podobě prezentace. Na obrázcích ukázat jednotlivé části nervové soustavy. Na USB přenést prezentaci nevidomým do jejich čtecích zařízení opatřených ozvučením. Doprovodné pomůcky – model mozku, obrázky nervové soustavy zvýrazněné konturovací pastou. Pracovní list s křížovkou a otázkami.

Stavba nervové soustavy Nervová soustava Stavba nervové soustavy

Nervová soustava Hlavním úkolem nervové soustavy je zajistit vzájemnou souhru mezi jednotlivými orgány a kontroluje činnost všech částí organizmu. Každý pohyb až po složitou činnost ( práce), závisí na činnosti nervové soustavy. Přitom současně sbírá informace všeho druhu, dává povely, uvádějící v činnost např. svaly. Mnoho činností těla probíhá bez našeho vědomí – např. tlukot srdce, činnost ledvin, dýchání, trávení. Jsou však pod kontrolou nervové soustavy.

Stavba nervové soustavy Základem nervové soustavy je nervová buňka – neuron. Základní vlastností neuronu je dráždivost a vodivost. Obrázek č. 1

Nervovou soustavu dělíme Ústřední (centrální) mozek míchu Obvodovou - nervy: - mozkové míšní útrobní (spojují ostatní orgány těla s centrální nervovou soustavou)

Ústřední nervová soustava - centrální nervová soustava - CNS Ústřední nervová soustava se skládá ze šedé hmoty - tvoří ji těla nervových buněk z bílé hmoty - která je tvořena z dlouhých výběžků nervových buněk výběžky nervových buněk se spojují v nervové dráhy Mozek Mozek je sídlo rozumu a smyslového vnímání. Je uložen v dutině lebeční a je chráněn mozkovými plenami a mozkomíšním mokem. V dospělosti váží asi 1500 g.

Střední řez mozkem Obrázek č. 2

Jednotlivé části mozku - prodloužená mícha Prodloužená mícha – spojuje mozek s míchou. Je ústředím pro dýchání, srdeční činnost a důležité reflexy (sací, polykací, dávicí, kašel, vyměšování žaludeční šťávy). Vystupuje odtud dvanáct párů mozkových nervů

Most a mozeček Most – je nad prodlouženou míchou. Vystupuje z něj část mozkových nervů, které vedou do čelistí, tváří a vlasaté části hlavy. V mostu je kontrola tvorby slin a slz. Mozeček – je připojen k mostu, tvoří osminu váhy mozku. Má dva hluboce rýhované laloky, je zde centrum pro řízení rovnováhy a přesnosti pohybů při jakékoliv tělesné činnosti (psaní na stroji, tanec apod.). Naučené pohyby udržuje v paměti.

Střední mozek, mezimozek Střední mozek – je nad mostem, brání svalové ztuhlosti a třesu. Převádí zrakové a sluchové podněty. Mezimozek – převádí vzruchy do koncového mozku. Ve spodní části mezimozku se vytvářejí hormony, které ovlivňují činnost podvěsku mozkového.

Koncový mozek Také se mu říká velký mozek. Je největší část mozku. Sídlo složitých duševních pochodů a řeči Je rozdělen na dvě polokoule, které jsou pokryty hlubokými brázdami. Mezi nimi jsou závity. Brázdy rozdělují polokoule na jednotlivé laloky. Názvy laloků jsou odvozeny od názvů lebečních kostí – lalok čelní, temenní, spánkový, týlní. Povrch mozku je tvořen z těl nervových buněk, je šedý a nazývá se šedá kůra mozková

Šedá kůra mozková Je nejdokonalejší část mozku. Řídí veškerou činnost organizmu. Je sídlem vyšší nervové činnosti. Buňky mozku potřebují nepřerušený přívod energie a kyslíku. Po kratší době nedostatku kyslíku se buňky poškodí a může nastat smrt.

Uložení míchy v páteřním kanále a mícha Obrázek č. 3 Obrázek č. 4

Mícha Mícha je uložena v páteřním kanálu Dolní konec je ve výši bederního obratle Horní konec přechází v prodlouženou míchu Uprostřed míchy je míšní kanálek, kolem něho je šedá hmota (vypadá jako písmeno H). Šedá hmota je obklopena bílou hmotou.

Mícha Z míchy vystupují zadní kořeny míšních nervů – obsahují dostředivá vlákna Vedou podněty z orgánů do míchy Přední kořeny – míšní obsahují odstředivá vlákny a vedou podněty k orgánům a příčně pruhovaným svalům. Spojením předních a zadních kořenů vznikají míšní nervy, které vystupují meziobratlovými otvory. Mícha je spojovacím článkem mezi mozkem a ostatními orgány. V míše je centrum pro nepodmíněné reflexy – vyprazdňování močového měchýře apod.

Obvodové nervy

Obvodové nervy Obrázek č. 5

Obvodové nervy Obrázek č. 6

Činnost nervové soustavy Vše co se děje v okolí nebo uvnitř organizmu zachycují – čidla (podnět). Podnět vyvolá v čidle podráždění, které se jako nervový vzruch šíří dostředivými vlákny do příslušného centra nervové soustavy (mozek, mícha). V příslušném centru je vzruch zpracován a po odstředivých vláknech jde k výkonnému orgánu, který na podráždění odpoví činností – např. pohyb svalu apod. Odpověď organizmu na podráždění je reflex (odraz). Reflex probíhá v reflexním oblouku.

Reflexní oblouk - části 1. čidlo neboli smyslový zdroj - receptor 2. dostředivé nervové vlákno – dostředivá dráha 3. ústředí nervové soustavy - CNS 4. odstředivé nervové vlákno – odstředivá dráha 5. orgán, který odpoví na podráždění - efektor

Reflexní oblouk Obrázek č. 7 Obrázek č. 8

Nižší a vyšší nervová činnost Základem nižší nervové činnosti je nepodmíněný reflex, který nazýváme pudem neboli instinktem. Nepodmíněné reflexy jsou vrozené - např.obranný, sací, kašlání atd. Základem vyšší nervové činnosti jsou podmíněné reflexy, které získáváme během života - říkáme jim učení. Slovo je základem pro vznik podmíněných reflexů, vytváření nových spojů a tato schopnost je základem myšlení.

Vyber správnou odpověď Jaký úkol plní nervová soustava v těle člověka? okysličuje krev rozvádí živiny řídí a kontroluje činnost našeho organismu napomáhá růstu kostí Vzruchy do mozku vedou nervy: odstředivé dostředivé

Zdroje Obrázek č. 1 Nervové řízení svalové práce. Fakulta sportovních studií: Fyziologie [online]. 2012 [cit. 2014-02-10]. Dostupné z: http://www.fsps.muni.cz/~tvodicka/data/reader/book-3/05.html Obrázek č. 2 Nervové řízení svalové práce. Fakulta sportovních studií: Fyziologie [online]. 2012 [cit. 2014-02-10]. Obrázek ve formátu BMP. Dostupné z: http://www.fsps.muni.cz/~tvodicka/data/reader/book-3/05.html Obrázek č. 3 Onemocnění hrudní a bederní páteře. Neurochirurgická klinika: 1. LF UK, IPVZ a ÚVN Praha [online]. 2011 [cit. 2014-02-10]. Obrázek ve formátu PNG. Dostupné z: http://www.neurosurg.cz/cs/onemocn%C4%9Bn%C3%AD-hrudn%C3%AD-bedern%C3%AD-p%C3%A1te%C5%99e Obrázek č. 4 Medulla spinalis. Wikimedia: Spinal cord [online]. 18.8.2013 [cit. 2014-02-10]. Obrázek ve formátu PNG. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Medulla_spinalis_-_Section_-_czech.svg Obrázek č. 5 L'udské telo: Nervy. Fakulta humanitných vied: Žilinská univerzita v Žiline [online]. 21.3.2010 [cit. 2014-02-10]. Obrázek ve formátu JPG. Dostupné z: http://fpv.uniza.sk/orgpoz/telo/ludske_telo/ilustracie/nervy.jpg

Zdroje Obrázek č. 6 HUDEK, František. Obvodová nervová soustava. Školní a webové informační centrum: Základní škola Třebíč, ul. Kpt. Jaroše 836 [online]. 2009 - 2014 [cit. 2014-02-10]. Obrázek ve formátu JPG. Dostupné z: http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action=lesson_detail&id=534 Obrázek č. 7 Reflexní oblouk: Vzrušivé tkáně. Disacharid - blog [online]. 6.2.2011 [cit. 2014-02-10]. Obrázek ve formátu JPG. Dostupné z: http://disacharid.blog.cz/1102/42-reflexni-oblouk Obrázek č. 8 KAČÍŘOVÁ, Jarmila. Materiály k výuce 3. ročník: Nervová soustava - nervy. Výuka - materiály k výuce 3. ročník [online]. 15.1.2006 [cit. 2014-02-10]. Obrázek ve formátu JPG. Dostupné z: http://82.114.195.35:90/Vyuka/Ka%C4%8D%C3%ADrkov%C3%A1%20Jarmila/Materi%C3%A1ly%20k%20v%C3%BDuce/3.ro%C4%8Dn%C3%ADk/09%20%20Nervov%C3%A1%20soustava/Nervy/02%20reflexn%C3%AD%20oblouk.JPG