a prostorová představivost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematická analýza Lineární algebra Diferenciální rovnice
Advertisements

Diagnostika školní zralosti
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Základy rovnoběžného promítání
Průsečík přímky a roviny
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
STEREOMETRIE metrické vlastnosti
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Povrch hranolu S = 2.Sp + Spl Spl = op.v
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
V. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Zábavná matematika.
Pythagorova věta užití v prostoru
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Metrické vlastnosti odchylka přímek
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Digitální učební materiál
Lekce č. 5 Kosoúhlé promítání Axonometrie Průsečík přímky s rovinou.
Objemy a povrchy těles základní přehled vlastností a vztahů
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Vzájemná poloha dvou přímek
VY_32_INOVACE_21-10 TEST č. 1.
* Tělesa Matematika – 6. ročník *.
Technické kreslení.
Digitální učební materiál
Volné rovnoběžné promítání - úvod
2.přednáška Mongeova projekce.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Digitální učební materiál
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Vzdálenost rovnoběžných rovin
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Stereometrie Odchylky rovin VY_32_INOVACE_M3r0116 Mgr. Jakub Němec.
Přednáška č. 4 Kosoúhlé promítání Opakování Mongeova promítání.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Stereometrie Kolmost přímek a rovin Mgr. Jakub Němec
Vzdálenost rovnoběžných přímek
Co dnes uslyšíte? Afinita Důležité body a přímky.
Vzájemná poloha dvou geometrických útvarů – procvičování
STEREOMETRIE základní pojmy Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
Technické zobrazování
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Matematika Komolý jehlan
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Řešení polohových konstrukčních úloh
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

a prostorová představivost Didaktika matematiky KAG/MDIM7 Stereometrie a prostorová představivost

Motto: „Představivost je překrásnou a ohromující schopností člověka. Rozvinutá prostorová představivost je důležitým prvkem obecné kultury. Geometrie, která vyžaduje představovat si geometrické útvary v jejich ideální přesnosti a logické určenosti, dodává prostorové představivosti na jemnosti, přesnosti a vytříbenosti. A. D. Alexandrov

Geometrii lze chápat jako: způsob vidění a poznávání světa, podtext některých filosofických směrů, grafickou komunikaci - způsob „zápisu“ informací, součást matematiky s hojnými vazbami k praxi, vyučovací předmět, ve kterém se rozvíjí geometrická představivost.

Stereometrie Výchovné cíle : Rozvoj prostorové představivosti Rozvoj logického myšlení Vzdělávací cíle: Úlohy polohy (vzájemné polohy, ax. systém) Metrické úlohy (definice, kriteria) Tělesa (tvary, objemy, povrchy, řezy..) Shodná zobrazení v prostoru Zobrazování prostorových situací (VRP, MP)

Problémy prostorové podněty se hůře kládají v mozku obtížnost vztahů 3D situace nelze zobrazit přímo ve 2D, nýbrž prostřednictvím různých zobrazovacích metod

Volné rovnoběžné promítání

Kombinace VRP a KP

Mnohostěny - viz DM 14a Mnohostěny - viz DM 14b V prostoru

Geometrická představivost je schopnost představovat si vlastnosti geometrických útvarů: tvar, polohu, velikost, umístění.

Nikdy není tak zle…

… aby nemohlo být hůř.

Co to je prostorová představivost ? Perenčaj a Repáš (1985): „Mohli by sme povedať, že je to akési videnie priestoru. Problém je v tom, že nestačí priestor vidieť, ale je nutné si ho i zvedomovať.“

Gardner (1999) Pod pojem prostorová představivost zahrnuje prostorovou inteligenci, jejímž jádrem jsou schopnosti, které zajišťují přesné vnímání vizuálního světa, umožňují transformovat a modifikovat původní vjemy a vytvářejí z vlastní zkušenosti myšlenkové představy, i když žádné vnější podněty nepůsobí.

Geometrická prostorová představivost soubor schopností týkajících se reprodukčních i anticipačních, statických i dynamických představ o tvarech, vlastnostech a vzájemných vztazích mezi geometrickými útvary v prostoru. (Molnár 2004)

Na úroveň prostorové představivosti mají vliv vnitřní faktory hladina pohlavních hormonů v prenatálním stadiu vývoje jedince, jejich aktuální stav v organizmu, celkový stav organismu, vnější faktory geografické, sociální a kulturní prostředí, výchova a učení.  

Metodika rozvoje prostorové představivosti Model (+„vzdušná“ geometrie) Obrázek (+anaglyfy, stereomerické diapozity, 3-D, počítačové simulace atd.) Představa

Ze školních kuloárů „Úroveň prostorové představivosti i znalostí ze stereometrie žáků se snižuje.“

Longitudální šetření …úrovně prostorové představivosti V letech 1984 – 1987 bylo prověřeno 870 žáků 2. stupně základních škol, všech tří proudů středních škol a studentů učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů. Ve školním roce 2007/2008 byl celkový počet respondentů 536 ze sedmi středních škol.

Zadání didaktického testu 1. úloha: rozviňte plášť krychle všemi možnými způsoby (4 body). 2. úloha: načrtněte těleso, které lze bez mezer protáhnout všemi vyznačenými otvory (4 body).

3. úloha: naviňte na krychli drát podle tří průmětů.(3 body) bokorys nárys půdorys

4. úloha: načrtněte bokorys a názorný obrázek tělesa, znáte-li jeho nárys a půdorys (4 body). nárys půdorys

Výsledky

…znalostí z učiva stereometrie V letech 1984/1985 bylo prověřeno 523 žáků 14 základních a středních škol. V roce 2007/ 2008 bylo prověřeno 451 respondentů z 9 škol.

Test znalostí z učiva stereometrie Příklad 1 Je dán trojboký kolmý hranol (viz obr.). Určete: a) dvě dvojice mimoběžek, b) libovolnou přímku rovnoběžnou s rovinou ABB´, c) dvě různoběžné roviny, d) jejich průsečnici. Příklad 2 Těleso je složeno z válce a polokoule. Válec má výšku 42 cm a průměr 30 cm shodný s průměrem polokoule. Vypočtěte objem tohoto tělesa.

Příklad 3 Věžička má tvar pravidelného čtyřbokého jehlanu s podstavnou hranou 0,8 m. Výška věžičky je 1,2 m. Vypočtěte spotřebu barvy na natření této věžičky, spotřebuje-li se 1 kg barvy na 6 m2. Příklad 4 Kostka má vždy sousední stěny natřené stejnou barvou. Je rozřezána na malé kostičky. Napište, kolik kostiček je natřeno: a) pouze jednou barvou, b) pouze dvěma barvami, c) pouze třemi barvami, d) žádnou barvou.

určení rovnoběžné přímky určení různoběžných rovin určení průsečnice Sledovaný jev Relativní četnost v % (1984/1985) (2007/2008) 1. určení mimoběžek určení rovnoběžné přímky určení různoběžných rovin určení průsečnice symbolické zápisy 68 71 67 49 65 51 42 31 16 40 2. Náčrt Dosazení do vzorce (válec) Dosazení do vzorce (koule) Určení objemu polokoule Určení objemu tělesa Odpověď 21 85 59 45 39 12 78 36 26

Znalost Pythagorovy věty Užití Pythagorovy věty Určení spotřeby barvy (1984/1985) (2007/2008) 3. Náčrt Stanovení výpočtu Q Vzorec pro S Znalost Pythagorovy věty Užití Pythagorovy věty Určení spotřeby barvy Odpověď 20 9 14 24 12 13 3 53 49 18 1 4. počet kostek s 1 barvou počet kostek se 2 barvami počet kostek se 3 barvami počet kostek bez barvy 30 26 34 28

Výsledky

Závěr: úroveň prostorové představivosti i znalostí ze stereometrie. Výsledky poukazují na snižující se úroveň prostorové představivosti i znalostí ze stereometrie.

Všeobecná inteligence a geometrická představivost Pomocí Amthauerova I-S-T bylo testováno 60 dívek a 44 chlapců ve věku 15 let (PPP Olomouc – profesní orientace) porovnávány byly výsledky naměřeného IQ s výsledky subtestu č. 8 (Úlohy s kostkami) pomocí programu STATISTICA. Byla prokázána korelace mezi všeobecnou inteligencí a prostorovou představivostí (korelační koef. 0,425) na hladině významnosti 0,01.

IQ a PP - WISC III U 54 chlapců a 54 dívek byla pomocí Studentova t-testu prokázána korelace (0,7212) výsledků subtestu Cubes a všeobecného IQ získaných prostřednictvím Wechslerova testu inteligence WISC III.

Existuje vztah mezi matematickými schopnostmi a všeobecnou inteligencí u nadprůměrně nadaných jedinců? 22 dívek, 24 chlapců, 16-18 let, I-S-T 2000 R, PPP Ostrava (E. Witásková) IQ Průměr r Celkový 126,33 1,00 Verbální 126,57 0,39 Numerický 120,50 0,55 Figurální 119,37 0,46

Některé příčiny nízké úrovně prostorové představivosti Motto: „ Geometrie je do školy nevhodná.“ Posluchačka M-X při zkoušce z KG

Zjištěné příčiny: - nedocenění významu prost. představivosti, - nedostatečná časová dotace, - malá připravenost učitelů, - nerespektování ped.-psych. zásad, - opomíjení stereometrických úloh u přij. zkoušek, - aj.

Analogie ve vyučování stereometrii Využívá se analogie mezi uspořádáním objektů v rovině (bod, přímka) a v prostoru (bod, rovina) k urychlení výkladu alepšímu zapamatování učiva. Např.: „V rovině lze vést daným bodem k dané přímce jedinou rovnoběžku.“ Analogicky: „V prostoru lze vést daným bodem jedinou rovnoběžnou rovinu s danou rovinou.“ Ale pozor! „V rovině lze daným bodem vést k dané přímce jedinou kolmici.“ Ale „V prostoru lze daným bodem vést k dané rovině nekonečně mnoho kolmých rovin.“ Analogie zde nefunguje. Nicméně lze nalézt jinou analogii: „ V prostoru lze daným bodem vést jedinou kolmici k dané rovině.

Další směry výzkumu Lateralita a prostorová představivost Prostorová představivost mužů a žen Prostorová představivost a mimořádné nadání (např. pomocí magnetické rezonance)