Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Advertisements

Tepelná výměna prouděním
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Vnitřní energie, práce, teplo
Teplo jako fyzikální veličina
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Molekulová fyzika a termika
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Teplo jako fyzikální veličina
Digitální učební materiál
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_375 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
zpracovaný v rámci projektu
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_184_Energie AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 8.,
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast: TERMIKA Téma: Vnitřní energie Ročník: 2. Datum vytvoření: listopad 2013 Název: VY_32_INOVACE_08.2.06.FYZ Anotace: Učební materiál je zaměřen na vnitřní energii tělesa a její složky. Seznamuje s možnostmi změny vnitřní energie konáním práce a tepelnou výměnou. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

První termodynamický zákon Vnitřní energie První termodynamický zákon

Vnitřní energie tělesa U Energie, která souvisí s vnitřní částicovou strukturou tělesa; Tvořena kinetickou a potenciální složkou. Kinetická složka (pohybová) Tepelný pohyb částic (molekul, atomů, iontů). Potenciální složka (polohová) Silové působení částic, závislé na jejich vzájemné poloze.

Vnitřní energie tělesa U Součet celkové kinetické energie tepelného pohybu částic a celkové potenciální energie jejich vzájemné polohy; I když těleso nekoná žádný pohyb, má vnitřní energii; Jednotkou vnitřní energie U je joule (J).

Změna vnitřní energie tělesa U Vnitřní energie tělesa není konstantní veličinou; Závisí především na teplotě. Vnitřní energii tělesa lze změnit: Konáním práce; Tepelnou výměnou.

Změna vnitřní energie konáním práce Ke změně vnitřní energie konáním práce dochází například při: Tření těles; Rychlém stlačení plynu; Prudkém míchání kapaliny; Ohýbáním drátu na témž místě; Nepružném nárazu tělesa na podložku; Drcení tělesa na menší části; Průchodem elektrického proudu vodičem.

Obrázek 6.1. Zahřívání vrtáku při vrtání

Obrázek 6.2. Rozdělávání ohně třením

Obrázek 6.3. Zahřátí vzduchu při pumpování míče

Obrázek 6.4. Zahřátí vodiče průchodem elektrického proudu

Obrázek 6.5. Tepelná výměna Změna vnitřní energie tepelnou výměnou Tepelná výměna Děj, při kterém teplejší těleso předá část své vnitřní energie tělesu chladnějšímu. Takto předaná energie se nazývá Teplo Q. Jednotkou tepla Q je joule (J). Tepelná rovnováha Předáním tepla Q při tepelné výměně, dojde k vyrovnání vnitřních energií i teplot obou těles. Obrázek 6.5. Tepelná výměna

Obrázek 6.6. Kovářská výheň – tepelná výměna

První termodynamický zákon Ke změně vnitřní energie tělesa může dojít současně konáním práce i tepelnou výměnou; Změna vnitřní energie tělesa je pak rovna součtu dodané nebo odevzdané práce W a tepla Q, přijatého nebo odevzdaného při tepelné výměně; Přijatá energie (W  0; Q  0; U  0) ; Odevzdaná energie (W  0; Q  0; U  0).

Shrnutí nejdůležitějších poznatků Vnitřní energie tělesa je tvořena dvěma složkami: Celkovou pohybovou energií částic tělesa; Celkovou polohovou energií jejich vzájemného působení. Vnitřní energii tělesa lze změnit: Konáním práce; Tepelnou výměnou. První termodynamický zákon:

Otázky a úkoly Čím je dána vnitřní energie tělesa? Vnitřní energie je tvořena součtem celkové kinetické energie tepelného pohybu částic a celkové potenciální energie jejich vzájemné polohy. Má těleso, které je v klidu nějakou vnitřní energii? Ano. I když je těleso v klidu, není jeho vnitřní energie nulová. Lze vnitřní energii tělesa měnit nebo je neměnná? Vnitřní energii lze měnit konáním práce nebo tepelnou výměnou. Proč se drát při několikerém ohnutí v místě ohybu zahřívá? Dochází ke změně vnitřní energie drátu konáním práce.

Otázky a úkoly Při huštění míče se vzduch zahřívá. Zahřeje se také od horkých kamen. Vysvětlete rozdíl mezi těmito ději. Zahřátí vzduchu při huštění míče: Změna vnitřní energie konáním práce. Zahřátí vzduchu horkými kamny: Změna vnitřní energie tepelnou výměnou. O čem pojednává první termodynamický zákon? Ke změně vnitřní energie tělesa může dojít současně konáním práce i tepelnou výměnou: U = W + Q.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy I. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 266 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-184-1. BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. Autorem obrázků, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.