Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Sluneční soustava (9.20)
SLUNEČNÍ SOUSTAVA 9.20 Učivo: Sluneční soustava
Sluneční soustava zahrnuje Slunce a tělesa, která se pohybují v jejím gravitačním poli: - velké a střední planety - počet 8 - velký počet planetek – mezi Marsem a Jupiterem – počet asi měsíce obíhající kolem některých planet -komety, meteorické roje, meteority -drobné prachové částice – meziplanetární látka
PLANETY ZEMSKÉHO TYPU: - Merkur, Venuše, Země, Mars -relativně malá hmotnost, velká průměrná hustota ( kg/m3 ) VELKÉ PLANETY: -Jupiter, Saturn, Uran, Neptun -větší rozměry i hmotnost -malá průměrná hustota -rychlá rotace kolem osy -mohutné atmosféry ( methan, čpavek)
Planety -obíhají kolem Slunce ve stejném směru -rotují kolem osy ve stejném směru, ve kterém rotuje i Slunce – kromě Uranu Měsíce -obíhají v rovině rovníku planet Komety - obíhají kolem Slunce po velmi protáhlých trajektoriích
Slunce -je naše nejbližší hvězda -je tvořeno žhavými plyny – plazma -poloměr km -teplota jádra 13 mil. o C, teplota koróny asi o C -ve Slunci probíhá přeměna jader vodíku v jádra helia – termonukleární reakce – je to zdroj veškeré energie Slunce -stáří asi 4,6 miliardy let
Země - tvar Země – na pólech zploštělá – geoid - rovníkový poloměr m - rotace kolem osy – 23 h 56 min 04 s - oběh kolem Slunce – 365 a ¼ dne - eliptické dráha - nakloněná osa rotace – střídání ročních období
Měsíce -jsou přirozené družice planet -Venuše a Merkur nemají měsíce -Země má Měsíc - fáze měsíce – nov, první čtvrť, úplněk, poslední čtvrť, - pozorujeme zatmění Měsíce ( částečné nebo úplné)
Planetky - nacházejí se mezi trajektorií Marsu a Jupitera - počet asi největší - Ceres – průměr asi km
Komety - obíhají kolem Slunce po protáhlých elipsách -mají jádro (průměr několik kilometrů), koma ( kolem jádra – řídká atmosféra a prach, průměr asi km), chvost (plyn a prachové částic, délka až stovky kilometrů) - nejlépe je kometa viditelná při přiblížení ke Slunci - Halleyova kometa – doba oběhu 76 let (r. 1986)
Meteor - pozorujeme na noční obloze - světelná čára („padá hvězda“) - vzniká tak, že pevné tělísko ( meteoroid ) vletí do atmosféry, třením se brzdí a hoří - menší meteoridy se v atmosféře zcela vypaří - na zem může dopadnout menší pevný úlomek = meteorit
Opakování Vyjmenuj planety sluneční soustavy v pořadí od Slunce. Uveď stručnou charakteristiku jednotlivých planet. Vysvětli pojmy: měsíc, kometa, meteor, meteoroid, meteorit.
Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc., doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc., doc. RNDr Marek Wolf, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., ISBN 80 – 7196 – 193 – 0. Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, ISBN 80 – Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, – Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, –