Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Ing. Lenka Štibrányiová
Podmínky optimalizace kapitálové struktury
Finanční analýza Michal Šimek, 4. A/1.
Vize, Strategie, Cíle.
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
_________________________________________
Ekonomické hodnocení Energetický audit budov Michal Kabrhel.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Alternativní cíle firmy
Rentabilita (výnosnost, ziskovost) podle účetních měřítek
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
7. Hodnocení investic.
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY Ekonomické hodnocení podniku.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Lenka Zahradníčková
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Iniciace (zahájení projektu) Projektový management.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Ekonomika investic.
Předmět: Řízení podniku 1
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Zásady pro stanovování cíle PhDr. Milada Blažková 2014
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Podnikatelský plán struktura plánu.
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
FINANČNÍ ANALÝZA A HODNOCENÍ INVESTIC
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ÚVOD, MANAGEMENT, STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
IMPLEMENTACE, HODNOCENÍ, OPAKOVÁNÍ
11/2003Přednáška č. 41 Regulace výpočtu modelu Předmět: Modelování v řízení MR 11 (Počítačová podpora) Obor C, Modul M8 ZS, 2003, K126 EKO Předn./Cvič.:
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Základy firemních financí
FEL ČVUT, katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd © Oldřich Starý, 2012 Finanční management Základní pojmy Je NPV důležité? Základy úrokového.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Téma 13: Finanční plánování
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Přednáška č. 2 Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů Jana Soukopová
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
Základy firemních financí
MARKETING Přednáška P
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Portfolio analýza Model GE
Životní cyklus organizace
Management a řízení hotelu
Přednáška č. 2 Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Ekonomika malých a středních podniků
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie VIII. část

Pojem strategické mezery nám odpovídá na otázku: Kdy je nutno změnit strategii ? Položme si tedy otázku, co by zejména mělo vést řídící pracovníky v oblasti strategického řízení k tomu, aby začali přemýšlet o potřebě formulace, případně změny strategie? K objasnění je velmi užitečná tzv. analýza strategické mezery (anglicky strategic gap analysis).

Zaznamenání strategické mezery Předpokládejme, že jako výsledek minulých rozhodnutí podnik přijal určitou strategii, aby dosáhl požadované výsledky (cíle). V každý časový okamžik, např. v čase t¹, je možné hodnotit, zda přijatá strategie vede k dosažení vytýčených cílů. Strategická mezera je potom prostor mezi očekávaným výsledkem v čase t², ke kterému by vedlo pokračování existující strategie, a požadovaným výsledkem v čase t².

Konkrétní případ analýzy strategické mezery lze poukázat na vývoji ukazatele ROI. ROI (Return on Investment nebo-li česky návratnost investic), což je jeden ze základních ukazatelů, které sledují zahraniční firmy a vyjadřuje poměr zisku před splácením úroků a daní k celkovým fondům podniku, tedy k investovanému kapitálu.

Ukazatel ROI zisk před zdaněním a zaplacením úroků celkové fondy Ukazatel ROI se používá i v následující podobě: čistý zisk ROI = -------------------------------------------------

Schéma obecné analýzy strategické mezery

Komentář ke schématu Situaci znázorněnou pomocí schématu lze interpretovat následovně: Ze schématu vyplývá, že minulá a stávající strategie vedly k dosahování hodnoty ROI okolo 7% a analýza budoucího vývoje (uskutečněná v čase t¹) hovoří o tom, že by hodnota ukazatele ROI dále klesala.

Vyvození důsledků V tomto okamžiku je jasné, že existující strategie nadále vedla k nepřijatelným výsledkům. Management proto musí formulovat novou strategii, která v časovém intervalu t¹ - t² povede k dosažení žádoucí hodnoty ROI okolo 15%. Tato cílová hodnota byla stanovena na základě analýzy investičních potřeb a vnitřní situace firmy, analýzy konkurenčního prostředí včetně výsledků nejvýznamnějších konkurentů, případně dalších aspektů.

Schéma analýzy strategické mezery z hlediska ukazatele ROI

Existence strategické mezery (1. část) by měla být důležitým motivem pro rozhodnutí o strategické změně. Rozhodnutí o strategických změnách by měla být uskutečněna, jestliže budou splněny tyto základní podmínky: 1. Strategická mezera musí být významná - jestliže např. v námi uvedeném příkladě chceme dosáhnout 15% ROI a existující strategie by vedla k dosažení ROI ve výši 14,5%, potom zřejmě existující strategie nebude změněna.

Existence strategické mezery (2. část) 2. Strategická mezera se musí vztahovat k významnému podnikovému cíli, jehož dosažení je jednoznačně nutné, tedy žádoucí. Jestliže např. zmenšení mezery u jednoho cíle povede ke zvětšení mezery u jiného, podstatně důležitějšího cíle, potom nemá smysl existující strategii měnit. 3. Uvažované zmenšení strategické mezery musí být reálné. Není-li dostatečně zřejmé, že uvažovaná opatření skutečně povedou k nápravě nežádoucího stavu, potom bude nutné hledat jiná opatření (strategii) nebo existující mezeru ignorovat. Nebude-li některá z výše uvedených tří podmínek splněna, potom je zřejmě lepší existující strategii neměnit.