Poválečný vývoj ČR 5.ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Advertisements

15. OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Návrat k demokracii Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s vývojem České republiky při návratu k demokracii.
Evropské vlajky 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Poválečný vývoj a komunistický režim
Sametová revoluce a rok 1989
Česká republika 5. ročník
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Sametová revoluce.
Normalizace a 80. léta Nástup normalizace
Rok 1948, 1968 a 1989 pro český stát Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový.
Protektorát Čechy a Morava 5.ročník
Co (ne)vím o Pražském jaru a 60. letech. 1. Zhodnoťte své znalosti týkající se 60. let 20. století, Pražského jara a okupace Československa v roce 1968:
Česká republika Demokratický stát.
Sametová revoluce
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Okupace Československa
Rok 1989 – sametová revoluce
Poválečné Československo
Období: 1918 – 1993 Dějepis a občanská nauka Zpracoval: Milan Šimek
Československo na cestě destalinizace
 Reformní změny v SSSR  Listopadová revoluce  Změna politického režimu Listopadová revoluce 1989.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
VY_32_INOVACE_2B16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Rok 1968.
Středověk, gotický sloh
RENESANCE 4.ročník Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Vypracoval: Mgr. Burkovcová Materiál: VY_32_INOVACE_37 Datum:
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika - opakování 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Normalizace Návrat k totalitě, 70. léta.
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod AUTOR: Hana Sedláčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_Poválečný vývoj TEMA: Novější české dějiny ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_12_ROK 1968 TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Šárka Rosenbergerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ ČAS5 TEMA: Čas 5.ročník – od totalitní moci.
II. SVĚTOVÁ VÁLKA, VLÁDA KSČ Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se situací za doby okupace Československa,
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
Seznámit žáky s utvořením a složením vlády
Nástup totality v Československu
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Digitální učební materiál
Formování naší státnosti do roku 89 Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sametová revoluce Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_18_Česká historie.
Totalitní vláda komunistické strany
Obnovení demokracie v Československu
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_11_Období totality Regina Byrtusová
Od totality k demokracii
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_34_Rok_1945_konec_ 2._světové_války_nové_Československo_ komunistická_vláda_ib1.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. světové války
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
Transkript prezentace:

Poválečný vývoj ČR 5.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Poválečný vývoj ČR 5.ročník

Poválečný vývoj Zrodili se dvě supervelmoce, Spojené státy americké a Sovětský svaz. Tyto velmoce počaly rozhodovat o uspořádání světa. Československo se dostalo pod vliv Sovětského svazu. Uzavřena dohoda o odstoupení Podkarpatské Rusi (připojena k Sovětskému svazu)

Proběhlo dělení zemědělské půdy (pohraničí) Proveden odsun německého obyvatelstva Znárodnění velkých továren, dolů, hutí a bank (převedeny do vlastnictví státu) tzv. Benešovy dekrety Proběhlo dělení zemědělské půdy (pohraničí) 1946 – ve volbách zvítězila Komunistická strana Československa

V únoru 1948 byla v Československé republice nastolena totalitní, nedemokratická moc komunistické strany. Komunisté dokončili znárodnění všech podniků a továren. Následovala likvidace řemeslníků, obchodníků a živnostníků.

Komunismus si získal podporu části obyvatel, protože lidem, kteří si právě prožili hospodářskou krizi a 2. světovou válku slíbil důležité hodnoty jako např. práci pro každého, veřejné zdravotnictví a sociální jistoty. Lidé zapomněli jak je pro člověka důležitá svoboda.

1. komunistickým prezidentem se stal Klement Gottwald Komunisté řídili vše: armádu, policii, činnost soudů, škol, ale i sportovní organizace, vědu, umění a kulturu. KSČ při svém rozhodování musela spolupracovat se Sovětským svazem.

Nástup komunistické vlády Po únoru 1948 byla zahájena přeměna hospodářství. Byla dokončeno znárodnění všech podniků a továren Následovala likvidace soukromých řemeslníků, obchodníků a živnostníků Na venkově byli rolníci násilně nuceni ke společnému hospodaření ve družstvech.

Jinak se mluvilo doma a jinak na veřejnosti. V oblasti kultury byla nastolena tvrdá cenzura – knihy, noviny a časopisy, stejně jako rozhlas a později televize byly pod neustálou kontrolou. Ve školách z učebnic dějepisu zmizela demokratická minulost ČR a naopak se zdůrazňovaly dějiny komunistické strany. KSČ zrušila Sokola a skautské oddíly Jinak se mluvilo doma a jinak na veřejnosti.

Po únoru 1948 docházelo k politickým procesům, ve kterých byli odsouzeni nevinní lidé. Docházelo k mučení a mnohdy i k popravám nevinných lidí. Političtí vězni byli posíláni do táborů nucených prací, kde v nelidských podmínkách museli velice tvrdě pracovat. Proces s Miladou Horákovou

V roce 1960 se náš stát přejmenoval na Československou socialistickou republiku. Státní znak Řád K. Gottwalda

Rok 1968 – „ Socialismus s lidskou tváří Rok 1968 – „ Socialismus s lidskou tváří. V čele KSČ stál politik Alexandr Dubček , který chtěl provést reformu socialismu. Tato doba je označována jako Pražské jaro

S Pražským jarem nesouhlasila vláda v Sovětském svazu a v okolních socialistických státech. 21. srpna 1968 vtrhla na naše území vojska pěti států v čele se Sovětským svazem.

Invaze si vyžádala 108 mrtvých a 500 zraněných civilistů. (střety cizích vojáků s civilisty a dopravní nehody s okupačními jednotkami) V Československo se postupně začala obnovovat totalitní vláda.

Jan Palach Student historie a politické ekonomie na Karlově univerzitě. Na protest proti potlačování svobod po okupaci Československa spáchal 16. ledna 1969 sebevraždu sebeupálením. Na následky rozsáhlých popálenin tři dny poté zemřel. pohřeb Jana Palacha

Normalizace Prezident Gustav Husák Normalizace bylo oficiální pojmenování pro čistky, propouštění ze zaměstnání, zavedení velké cenzury, zrušení mnoha zájmových a politických sdružení a organizací a další represivní opatření po násilném potlačení Pražského jara.

Líbivé prostředky komunistického režimu Výstavba chat Stavba panelových domů – bydlení pro všechny V Praze se začalo stavět metro

Výstavba jaderné elektrárny Dukovany Let V. Remka do kosmu Každých 5 let se konala spartakiáda Výstavba dálnice D1

Charta 77 6. ledna 1977 večer bylo poprvé zveřejněno Prohlášení Charty 77.  Jeho signatáři kritizovali „politickou a státní moc“ za nedodržování lidských a občanských práv. Přestože byl počet signatářů Charty vzhledem k celkovému počtu obyvatel malý, je dnes Charta 77 považována za jednu z nejvýznamnějších akcí odporu vůči předlistopadovému režimu v období normalizace. Mluvčí Charty byl V. Havel

Nastává krize komunistického režimu Komunistický režim postupně přestával být schopen plnit všechna přání svých občanů. Životní podmínky se u nás ve srovnání s rozvinutým světem stávaly horší. Téměř ve všem jsme začali zaostávat. Např: zhoršení životního prostředí, ohrožení zdraví občanů, zákaz cestování, na Západě se vyráběly kvalitnější a modernější výrobky – léky, elektrotechnika, automobily, oblečení, …. Nastává krize komunistického režimu

Sametová revoluce 17. Listopadu došlo v Praze k napadení pokojného průvodu studentů k uctění památky J. Opletela.

V noci z 18. na 19. listopadu 1989 bylo vytvořeno Občanské fórum, do jehož čela byl postaven Václav Havel. Občanské fórum (OF) vyhlásilo na 27. listopad generální stávku s požadavkem na potrestání viníků policejního zásahu proti demonstrantům, odchod neschopných komunistických politiků a záruky občanských práv a svobod.

Následovaly stávky studentů, herců a později se k nim přidali občané po celé republice.

"Láska a pravda zvítězí nad lží a nenávistí". 29. prosince 1989 byl ve Vladislavském sále Pražského hradu zvolen prezidentem republiky bývalý disident, představitel Charty 77 a čelní představitel OF Václav Havel, jehož heslem se stalo "Láska a pravda zvítězí nad lží a nenávistí". „…Nejhorší je, že žijeme ve zkaženém mravním prostředí. Morálně jsme onemocněli, protože jsme si zvykli něco jiného říkat a něco jiného si myslet. Naučili jsme se v nic nevěřit, nevšímat si jeden druhého, starat se jen o sebe….“ Z prezidentského projevu 1.ledna 1990

V Československu byla nastolena svoboda a demokracie V Československu byla nastolena svoboda a demokracie. Lidé mohli vyznávat náboženství, libovolně studovat, svobodně mluvit, psát i cestovat do zahraničí. Mnoho lidí se vrátilo k řemeslu svých otců, lidé mohli začít svobodně podnikat, otevíraly se nové podniky a živnosti. Rolníkům byla navrácena jejich půda. V roce 1990 se konaly první svobodné volby.

1. ledna 1993 se rozpadl společný stát Čechů a Slováků a vytvořily se dva samostatné státy – Česká a Slovenská republika.

1999 – vstup ČR do NATO 2004 – vstup ČR do Evropské unie

Poválečný vývoj ČR – vlastivěda 5 Poválečný vývoj ČR – vlastivěda 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Vlastivěda – M. Bloudková a kol. – SPN Vlastivěda – doc. PhDr. František Čapka, CSc. – Nová škola Vlastivěda – M. Hronek – Prodos Obrazy ze starších českých dějin – J.Harna a kol. – Alter Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)