Semestrální práce z předmětu Matematické modelování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Advertisements

Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….
Slovní úlohy O pohybu 2.
Relativnost pohybu 1. díl Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZKOUŠKY BRZDY.
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Motocyklisté. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit že:  motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí.  často předjíždějí.
Zákon setrvačnosti (první newtonův pohybový zákon)
Sedm desetin sekundy Víte co všechno se stane
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Dosazování číselných hodnot do vzorců
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Pohybové účinky síly. Pohybové zákony
Grantový projekt multimediální výuky
Zákon setrvačnosti Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Dopravní charakteristiky
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Setrvačnost.
12. ROVNOMĚRNĚ ZPOMALENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB
Výuka předmětu automobily
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
Technické prostředky aktivní bezpečnosti automobilů
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
C) Slovní úlohy o pohybu
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Kinematika 14. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ I. Mgr. Jana Oslancová
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
Rychlost rovnoměrného pohybu
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Tramvajová vozidla.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Několik tipů pro bezpečnou jízdu v zimě. Při jízdě na sněhu dbejte mnohem vyšší opatrnosti. Uvědomte si svoje schopnosti a meze, ale také schopnosti a.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_55_SETRVAČNOST TEMA: FYZIKA.
Dopravní charakteristiky
Výpočet brzdné dráhy vozidla a pohyb ve směrovém oblouku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Setrvačnost.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kinematika - příklady.
Grafické znázornění pohybu
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
1A Neopatrný turista se příliš naklonil nad propast a upadly mu do ní brýle. Zvuk rozbitého skla se ozval za 3,1 sekundy od začátku pádu. Jak je propast.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Přírodovědecká fakulta UJEP Katedra matematiky
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_55_SETRVAČNOST
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu.
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
Slovní úlohy o pohybu.
0.7 SEKUNDY.
FYZIKA 2.B 9. hodina.
0.7 SEKUNDY.
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Transkript prezentace:

Semestrální práce z předmětu Matematické modelování BRZDNÁ DRÁHA AUTOMOBILU Lucie Kupková,A06165

Obsah: Úvod Brzdová soustava automobilu Základní pojmy Dráha zastavení Brzdná dráha Tabulka Něco pro zajímavost Závěr

1.úvod V této práci jsem se pokusila o vytvoření matematického modelu brzdné dráhy automobilu. Nejprve na prvních několika stránkách se budu snažit vysvětlit obecné pojmy, které jsou třeba k pochopení , co vlastně ta brzdná dráha je. Dále se budu zabývat výpočtem brzdné dráhy a uvedu také nějaké příklady, nakonec vám ukáži , jak si dle italského automagazínu stojí některá běžně používaná auta.

2.Brzdová soustava automobilu má rozhodující vliv na bezpečnost jízdy automobilu, a proto musí splňovat všechny požadavky z hlediska funkce i spolehlivosti je soubor ústroj, která slouží ke zmenšo - vání rychlosti jedoucího vozidla , popř. až k jeho zastavení, nebo slouží k zajištění již stojícího vozidla

2.Brzdová soustava automobilu brzdové soustavy u osobních automobilů: - u dnešních osobních automobilů se k ovládání provozního a nouzového brzdění používají jen kapalinové brzdy, buď jsou přímočinné a nebo s posilovačem, používají se však i strojní brzdy ( hlavně u automobilů vyšších hmotností) - ovládacím ústrojím těchto soustav je brzdový pedál, k ovládání parkovací brzdy se téměř výhradně používají mechanické soustavy, kde ovládacím prvkem je ruční páka

2.Brzdová soustava automobilu Druhy brzdových soustav podle účelu použití: A)provozní brzda – je brzdová soustava ovládaná řidičem vozidla a používaná při obvyklé jízdě vozidla B) pomocná brzda - je brzdová soustava, která může, pokud je třeba, podpořit účinek provozní brzdy C) nouzová brzda – je brzdová soustava ovládaná řidičem vozidla a schopná zastavit vozidlo při selhání provozní brzdy - za nouzovou brzdovou soustavu můžeme pokládat například parkovací brzdovou soustavu D) parkovací brzda – je brzdová soustava určená k tomu, aby zabraňovala stojícímu vozidlu ( např. na svahu), dát se do pohybu

3. Základní pojmy Brzdná síla - je vyvozena účinkem brzdové soustavy a působí proti pohybu automobilu Doba brzdění - je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla (brzdovou soustavu), až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví Dráha brzdění(m) - je dráha, kterou vozidlo ujede v době brždění

3. Základní pojmy Doba brzdění má tyto složky: doba prodlevy brzdy – je doba od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat doba náběhu brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku , kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy dosáhne plné výše účinná doba brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví doba doběhu brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič přestane působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine

3. Základní pojmy Dráha brzdění má tyto složky: dráha prodlevy brzdy – je dráha, kterou vozidlo ujede v době prodlevy brzdy dráha náběhu brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v době náběhu brzdění dráha účinného brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v účinné době brzdění dráha doběhu brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v době doběhu brzdění

3. Základní pojmy obr.1 Doba brzdění a její složky

4.Dráha zastavení Dráha pro zastavení vozidla - je tvořena dvěma faktory a) reakční dráhou b) vlastní brzdnou dráhou - s rostoucí rychlostí se dráha zastavení výrazně prodlužuje REAKČNÍ DRÁHA - je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit - to trvá zhruba jednu vteřinu - v tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí – teprve potom jsou zapojeny brzdy VLASTNÍ BRZDNÁ DRÁHA – viz. dále

5.Brzdná dráha Brzdná dráha - je dráha brzdění vozidla až do zastavení - je to jeden z rozhodujících faktorů ,které hrají velkou roli při dopravních nehodách - prodlužuje se v závislosti na hmotnosti vozu, kvalitě vozovky a počasím --- řidič často neodhadne bezpečnou vzdálenost od překážky a svůj vůz včas neubrzdí, s délkou brzdné dráhy úzce souvisí i reakční doba

5.Brzdná dráha reakční doba Co je bezpečná vzdálenost? Důležitost bezpečné vzdálenosti Proč minimálně 2 sekundy?

5.Brzdná dráha Výpočet brzdné dráhy: 1) kinetická energie jedoucího vozu 2) práce při brždění vozidla

5.Brzdná dráha Výpočet brzdné dráhy: Po dosazení:

5.Brzdná dráha Brzdná dráha závisí na: 1) přímoúměrně na druhé mocnině rychlosti jízdy 2) nepřímoúměrně na součiniteli tření, který je dán stavem vozovky (sníh, náledí, bláto, suchý asfalt, mokrý asfalt,…) a na druhu pneumatiky ( vzorek, kvalita směsy,…)

5.Brzdná dráha Příklad výpočtu: Základní vzorec: Po dosazení: s = 31,5 m

6.tabulka Rychlost vozu Reakční dráha Brzdná dráha Dráha zastavení suchá silnice 50 km/h 14 m 12,3 m 26,3 m 60 km/h 17 m 17,7 m 34,7 m 80 km/h 22 m 31,5 m 53,5 m mokrá silnice 16,4 m 30,4 m 23,6 m 40,6 m 41,9 m 63,9 m náledí 65,5 m 79,5 m 94,4 m 111,4 m 167,8 m 189,8

7.Něco pro zajímavost Jak si stojí některé automobily? Výsledky testu: -- nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a velmi drahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2, neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz) v testu bylo také osm různých golfů --nejlépe brzdí GTIčko, nejhůře Golf Plus 1,9 TDI., mezi nejhorším a nejlepším je rozdíl šest a půl metru A jak si vedly škodovky? - nejlépe brzdil Superb 2,5 TDI Elegance, druhá je octavia liftback, třetí octavia kombi - nejhůře brzdila fabia combi (všechny modely mladoboleslavské automobilky v testu měly pod kapotou turbodiesely)

8.Závěr: Závěrem bych chtěla říct, že nelze úplně a s jistotou říci, jaká bude brzdná dráha automobilu, protože ta závisí na mnoha parametrech.Rozjet auto až takový problém není, jeho bezpečnost ,ale závisí mimo jiné i na tom, jak dokáže automobil brzdit. Výrobci se ženou za hvězdami z crash testů, ale občas je poučné se podívat i na to, jak auto brzdí!

Děkuji za pozornost!!