Semestrální práce z předmětu Matematické modelování BRZDNÁ DRÁHA AUTOMOBILU Lucie Kupková,A06165
Obsah: Úvod Brzdová soustava automobilu Základní pojmy Dráha zastavení Brzdná dráha Tabulka Něco pro zajímavost Závěr
1.úvod V této práci jsem se pokusila o vytvoření matematického modelu brzdné dráhy automobilu. Nejprve na prvních několika stránkách se budu snažit vysvětlit obecné pojmy, které jsou třeba k pochopení , co vlastně ta brzdná dráha je. Dále se budu zabývat výpočtem brzdné dráhy a uvedu také nějaké příklady, nakonec vám ukáži , jak si dle italského automagazínu stojí některá běžně používaná auta.
2.Brzdová soustava automobilu má rozhodující vliv na bezpečnost jízdy automobilu, a proto musí splňovat všechny požadavky z hlediska funkce i spolehlivosti je soubor ústroj, která slouží ke zmenšo - vání rychlosti jedoucího vozidla , popř. až k jeho zastavení, nebo slouží k zajištění již stojícího vozidla
2.Brzdová soustava automobilu brzdové soustavy u osobních automobilů: - u dnešních osobních automobilů se k ovládání provozního a nouzového brzdění používají jen kapalinové brzdy, buď jsou přímočinné a nebo s posilovačem, používají se však i strojní brzdy ( hlavně u automobilů vyšších hmotností) - ovládacím ústrojím těchto soustav je brzdový pedál, k ovládání parkovací brzdy se téměř výhradně používají mechanické soustavy, kde ovládacím prvkem je ruční páka
2.Brzdová soustava automobilu Druhy brzdových soustav podle účelu použití: A)provozní brzda – je brzdová soustava ovládaná řidičem vozidla a používaná při obvyklé jízdě vozidla B) pomocná brzda - je brzdová soustava, která může, pokud je třeba, podpořit účinek provozní brzdy C) nouzová brzda – je brzdová soustava ovládaná řidičem vozidla a schopná zastavit vozidlo při selhání provozní brzdy - za nouzovou brzdovou soustavu můžeme pokládat například parkovací brzdovou soustavu D) parkovací brzda – je brzdová soustava určená k tomu, aby zabraňovala stojícímu vozidlu ( např. na svahu), dát se do pohybu
3. Základní pojmy Brzdná síla - je vyvozena účinkem brzdové soustavy a působí proti pohybu automobilu Doba brzdění - je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla (brzdovou soustavu), až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví Dráha brzdění(m) - je dráha, kterou vozidlo ujede v době brždění
3. Základní pojmy Doba brzdění má tyto složky: doba prodlevy brzdy – je doba od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat doba náběhu brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku , kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy dosáhne plné výše účinná doba brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví doba doběhu brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič přestane působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine
3. Základní pojmy Dráha brzdění má tyto složky: dráha prodlevy brzdy – je dráha, kterou vozidlo ujede v době prodlevy brzdy dráha náběhu brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v době náběhu brzdění dráha účinného brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v účinné době brzdění dráha doběhu brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v době doběhu brzdění
3. Základní pojmy obr.1 Doba brzdění a její složky
4.Dráha zastavení Dráha pro zastavení vozidla - je tvořena dvěma faktory a) reakční dráhou b) vlastní brzdnou dráhou - s rostoucí rychlostí se dráha zastavení výrazně prodlužuje REAKČNÍ DRÁHA - je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit - to trvá zhruba jednu vteřinu - v tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí – teprve potom jsou zapojeny brzdy VLASTNÍ BRZDNÁ DRÁHA – viz. dále
5.Brzdná dráha Brzdná dráha - je dráha brzdění vozidla až do zastavení - je to jeden z rozhodujících faktorů ,které hrají velkou roli při dopravních nehodách - prodlužuje se v závislosti na hmotnosti vozu, kvalitě vozovky a počasím --- řidič často neodhadne bezpečnou vzdálenost od překážky a svůj vůz včas neubrzdí, s délkou brzdné dráhy úzce souvisí i reakční doba
5.Brzdná dráha reakční doba Co je bezpečná vzdálenost? Důležitost bezpečné vzdálenosti Proč minimálně 2 sekundy?
5.Brzdná dráha Výpočet brzdné dráhy: 1) kinetická energie jedoucího vozu 2) práce při brždění vozidla
5.Brzdná dráha Výpočet brzdné dráhy: Po dosazení:
5.Brzdná dráha Brzdná dráha závisí na: 1) přímoúměrně na druhé mocnině rychlosti jízdy 2) nepřímoúměrně na součiniteli tření, který je dán stavem vozovky (sníh, náledí, bláto, suchý asfalt, mokrý asfalt,…) a na druhu pneumatiky ( vzorek, kvalita směsy,…)
5.Brzdná dráha Příklad výpočtu: Základní vzorec: Po dosazení: s = 31,5 m
6.tabulka Rychlost vozu Reakční dráha Brzdná dráha Dráha zastavení suchá silnice 50 km/h 14 m 12,3 m 26,3 m 60 km/h 17 m 17,7 m 34,7 m 80 km/h 22 m 31,5 m 53,5 m mokrá silnice 16,4 m 30,4 m 23,6 m 40,6 m 41,9 m 63,9 m náledí 65,5 m 79,5 m 94,4 m 111,4 m 167,8 m 189,8
7.Něco pro zajímavost Jak si stojí některé automobily? Výsledky testu: -- nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a velmi drahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2, neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz) v testu bylo také osm různých golfů --nejlépe brzdí GTIčko, nejhůře Golf Plus 1,9 TDI., mezi nejhorším a nejlepším je rozdíl šest a půl metru A jak si vedly škodovky? - nejlépe brzdil Superb 2,5 TDI Elegance, druhá je octavia liftback, třetí octavia kombi - nejhůře brzdila fabia combi (všechny modely mladoboleslavské automobilky v testu měly pod kapotou turbodiesely)
8.Závěr: Závěrem bych chtěla říct, že nelze úplně a s jistotou říci, jaká bude brzdná dráha automobilu, protože ta závisí na mnoha parametrech.Rozjet auto až takový problém není, jeho bezpečnost ,ale závisí mimo jiné i na tom, jak dokáže automobil brzdit. Výrobci se ženou za hvězdami z crash testů, ale občas je poučné se podívat i na to, jak auto brzdí!
Děkuji za pozornost!!