OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Charakteristika období dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Žena a sport.
Obecná a vývojová psychologie Přednáška dne
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Rizikového chování v dospívání
DVĚ EXTRÉMNÍ KONCEPCE SOCIALIZACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Biologické děje v dospívání
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Skupinová dynamika.
Základní charakteristika
 biologicky – první známky pohlavního zrání (objevení prvních sekundárních pohlavních znaků) a znatelnou akcelerací růstu, na druhé straně dovršením.
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Číslo v digitálním archivu školy
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obecná a vývojová psychologie Přednáška
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Postnatální období –starší školní věk
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Psychologie adolescentů
Socializace Kejřová.
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Transkript prezentace:

OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ

Vymezení období dospívání BIOLOGICKY první známky pohlavního zrání plná pohlavní zralost akcelerace růstu dokončení tělesného růstu PSYCHOLOGICKY nápadné psychické změny – nové pudové tendence, hledání způsobů jejich uspokojování a kontroly, emoční labilita, vyspělé (formálně abstraktní myšlení) – dosažení vrcholu jeho rozvoje SOCIÁLNĚ - nové sociální zařazení jedince - změna role - změna očekávání společnosti CELKOVÁ SOUBĚŽNOST A ZÁVISLOST TĚCHTO ZMĚN NENÍ ÚPLNÁ DISKREPANCE MEZI JEDNOTLIVÝMI OBLASTMI

Intraindividuální variabilita Interindividuální variabilita Vyspělé abstraktní myšlení Žádné změny pohlavního zrání NEBO Pohlavně dospívající jedinci Emoční, intelektuální a sociální dětinskost Sekundární pohlavní znaky u dívek 8 – 15 let Sekundární pohlavní znaky u chlapců 9 – 17 let Podobně v intelektové oblasti – oblast abstraktních pojmů a formálních úsudků brzy, u jiných může tento vývoj zůstat pouze naznačen

FÁZE OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ (dolní hranice 11-12 let horní hranice 20 – 22 let) PUBESCENCE (11 – 15 let) Prepuberta – první známky pohlavního dospívání, urychlení růstu první menstruace, noční poluce Puberta - do dosažení reprodukční schopnosti ADOLESCENCE Dokončuje se tělesný růst Změna postavení jedince ve společnosti Druhá proměna tělesné stavby

Sekulární akcelerace Celkové urychlování růstu a vývoje v průběhu staletí První menstruace Urychlení růstu do výšky Tento vývoj se zastavil NAOPAK - známky dokončování dospívání (vous, hlas …) se objevují později - termín akcelerace tedy není přesný – jde spíše o důmyslný biologický děj směřující k dosažení plné sociální a psychické zralosti - ZKRACUJE SE DOBA DĚTSTVÍ A ODDALUJE SE NÁSTUP DOSPĚLOSTI rok věk 1897 15 - 16 1938 14 1981 13,10

Hlavní charakteristiky období dospívání Emoční nestabilita, časté a nápadné změny nálad (negativní rozlady), obtíže při koncentraci pozornosti, změna prospěchu … TATO OBECNÁ CHARAKTERISTIKA NEBYLA ZCELA POTVRZENA – NOVĚJŠÍ STUDIE Meadová – tichomořské ostrovy DŘÍVE – ZÁVĚRY Z JEDNOSTRANNÝCH MATERIÁLŮ OTÁZKA, ZDA KRIZE DOSPÍVAJÍCÍCH NENÍ NÁSLEDKEM PŘÍLIŠNÉHO INDIVIDUALISMU, PATRIARCHÁLNÍ STRUKTURY RODINY, ROZPORŮ VE VÝCHOVĚ … URČITOU NEJISTOTU DOSPÍVAJÍCÍHO A S TÍM SPOJENOU CITOVOU ROZKOLÍSANOST VŠAK NELZE TOMUTO OBDOBÍ ODEPŘÍT.

Kognitivní vývoj Stádium formálních operací Dokáže pracovat s abstraktními pojmy (spravedlnost, pravda, …) – nový způsob morálního hodnocení Při řešení problému nepřijímá první řešení, uvažuje o alternativách vytváří domněnky, které nemusí být založeny na reálné skutečnosti Dokáže přemýšlet o myšlení

Emoční vývoj a socializace Emancipace od rodiny Hledání rozdílů v chování, hodnotách, názorech, zájmech rodičů kritika, nekritické přijímání nových vzorů, názorů … NEBO Neustálá připoutanost k rodině, odmítání nových vztahů NEBO Asketické odpírání si nového (tanec,hudba, zábava…), filozofování NEBO Uzavřenost ve svém světě, denní snění, fantazie

Emoční vývoj a socializace Navazování vztahů k vrstevníkům obojího pohlaví Skupinová izosexuální fáze Individuální izosexuální fáze Přechodná etapa heterosexuální fáze polygamní etapa zamilovanosti

Věk prvého koitu (Langmeier, Krejčířová - výzkum provedený v roce 1998) První pohlavní styk v našich zemích 17 – 18 let Dřívější studie ukazovaly na posun začátku sexuálního života Také tento trend se zřejmě zastavil Motivací pro první pohlavní styk – chlapci 82% zvědavost - dívky 62% emoční vazba na chlapce Emoční reakce na první pohlavní styk je: 72% chlapců – pozitivní 64% dívek – úzkost, strach z těhotenství a sexuálně přenosných chorob, výčitky svědomí, stud

Volba povolání TYP A - Řídí svoji volbu přáním rodičů, bez zřetele na vlastní zájmy a tendence TYP B - 50% Střední pozice, vlastní představu – velmi obecnou, přizpůsobuje se ve volbě konkrétního povolání TYP C - řídí svoji volbu podle promyšleného dlouhodobého plánu - iniciativní cílevědomí jedinci

Vývoj sebepojetí Kdo jsem, jaký jsem, kam patřím pocit vlastní identity Zpočátku zejména sledování vlastního vzhledu – DYSMORFOFOBIE, ANOREXIE, BULIMIE Duchovní orientace – první období hledání Sexuální identita – správný muž, správná žena Úspěšná individuace v tomto období: - psychická diferenciace vnímat sebe jako odlišného od rodičů i vrstevníků - psychická nezávislost jednající nezávisle, přebírající odpovědnost -

Rozpor mezi rolí a statusem Role – chování odpovídající určitému postavení ve společnosti Status – soubor práv a povinností ve společenské hierarchii

Rozpor mezi hodnotami rodiny a společnosti Kritické posuzování ze strany dospívajícího Vyžadování dodržování ze strany rodiny Rodiče mají pocit, že se jim dítě odcizuje Doporučuje se vymezení jasných hranic s dostatkem prostoru pro samostatné rozhodování

Použitá a doporučená literatura Langmeier, J., Krejčířová, D. ( 2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Hort, Vl., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E., a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál