Novela VŠ zákona - jednání komisí Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 3. jednání sněmu RVŠ, 22. listopadu 2012
Úvodem MŠMT předložilo reprezentacím podklad (3 strany) k cílům novely VŠ zákona. Diskuse na P RVŠ (náměstek Hruda) jednání komisí RVŠ (LK, KpSaR, P) se zástupci MŠMT, cílem „mapování” - získání více informací od MŠMT. pokračování jednání. Bezprostřední zápisy zaslány RVŠ. Ne vše podchyceno od diskutujících (viz cíl mapování), účastníci požádání o doplnění (dále v prezentaci, žádost o vystoupení v diskusi).
Témata Diverzifikace VŠ, profilace VŠ (3 typy) Změny akreditací (institucionální) Slučování VŠ Profesoři a docenti Autonomie a samospráva Financování (kontrakty), konsorcia Studenti Náměty VŠ
Diverzifikace Viz a (VŠ/progr.: profesně zaměřené, všeobecně akademické, výzkumně zaměřené). MŠMT: Nevhodné jednotně, proto profilace, postupně – 5 let, kdo-kam je ambice VŠ, fin. podle profilace, pilotní projekt. Diskuse: prostupnost pro studenty? Jak finance? (pokud žádána vysoká kvalita nelze podle počtů) Co regulované profese? Srovnatelnost titulů? (dipl.suppl.). Šance pro všechny nebo skryté žebříčky?
Akreditace Viz – 1.2.6, institucionální akreditace (vnitřní systém kvality, vnější kontrola), když ne, pak dohled MŠMT, MŠMT dá standardy, AK samostatný správní úřad. MŠMT: Splnění standardů, pak akreditace. Rozdělení role toho, kdo definuje (MŠMT) a kdo kontroluje (AK nezávislost, ale přezkoumatelnost) Diskuse: Jak bude systém fungovat? Nově zpětné vazby v akreditacích = +.
Slučování VŠ Viz – 1.3.3, podmínky slučování soukromých VŠ (státní souhlas - standardy), fůze v Ostravě. MŠMT: umožnit konsolidaci SVŠ. Diskuse: Obava - nástroj pro trh s akreditacemi? Samostatnou novelu pro SVŠ? Závaznost standardů i pro MŠMT? Souhlas svázat s vnitřním uspořádáním? Zařazení fůze v Ostravě není vhodné. Jak realizace?
Profesoři a docenti Viz – 2.1.3, habilitace zůstanou, ale profesorská místa ne tituly. MŠMT: mezinárodní výběr, kritéria VŠ, snížení tlaku na tituly, paralelní souběh systémů, doktorské studium – ustavování prof. Diskuse: zaměňují se tituly a místa? Názvosloví? Finance na souběh? Co neuniverzity viz DSP a prof. - profilace? Velká diskuse, nejasnosti a rozpory.
Autonomie a akademická samospráva Viz – 2.2.2, dělba kompetencí dovnitř, ustavování zůstane, neslučitelnost funkcí s AS řešit, SR jinak. MŠMT: orgány zůstávají, změní se kompetence, škola – fakulty řešit uvnitř. Diskuse: Liberalizace nemůže být anarchií, srovnání s obcemi a komorami, neslučitelnost výkonného manag. a AS. Potenciál na konflikty, odložená, dříve projednávaná, ale ne projednaná a uzavřená témata. Lépe převzít co dosud.
Financování, konsorcia Viz – 3.2, konsorcia, kontrakty. MŠMT: Cílem konsorcií sdílení zdrojů, kontrakty: dána dolní mez, zahrnutí investic, kontrakt veřejný, obsah dle typu VŠ, role rozvojových aktivit. Diskuse: Mezinárodní? Právní otázky? Vyváženost vztahu? Financování versus počet studentů? Udržitelnost projektů? Otázka reálnosti plánů v této oblasti. Možnosti skutečné internacionalizace VŠ – viz mezinárodní konsorcia.
Studenti Viz 3.3 – 3.4 pouze standardní doba studia, poplatky a jejich určení MŠMT: sladění Erasmu, motivační nastavení pro VŠ a výborné studenty, Diskuse: obtížnost sladění, penalizace studentů má odpovídat skutečným nákladům školy, účelové motivace u poplatků. Další potenciálně konfliktní oblast, zejména pro SKAS.
Náměty VŠ Viz 4.1 – 4.2 zjednodušení administrativy, odstranění duplicit, náměty VŠ. MŠMT: nabídka pro VŠ Diskuse: Téma doplněno o postřehy z www RVŠ např. mezinárodní kreditový ECTS povinně pro všechny školy, zpoplatnění nostrifikací, uznávání zahraničních maturit, neuznávání titulů ze Slovenska (docent, profesor) aj.