PRIMÁRNÍ SEKTOR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZE.8.68 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Advertisements

SUCHOZEMSKÉ A VODNÍ EKOSYSTÉMY – ZEMĚDĚLSTVÍ A RYBOLOV
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Zemědělství České republiky.
Společenské a hospodářské prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_72_ČR – zemědělství AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM:
VY_32_INOVACE_ 10 Asie - Jihozápadní Asie
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Zemědělství.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
ZEMĚDĚLSTVÍ.
REGIONY EVROPY SEVERNÍ EVROPA.
Rybolov, vodní a lesní hospodářství
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Lesnictví a rybolov.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.51 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
Zemědělství.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Zemědělství Jižní Ameriky
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
AUSTRÁLIE.
Zemědělství – živočišná výroba
Společenské a hospodářské prostředí
Podnebí a vegetace Asie
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Primární sektor hospodářství
Zemědělství ČR Živočišná výroba
Zemědělství Odvětví primárního sektoru, zajišťuje výživu obyvatelstva a produkuje základní suroviny pro průmysl.
PRIMÁRNÍ SEKTOR SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Lesy – přírodní bohatství Země
SLOVINSKO.
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Křížovka - Tropický deštný les
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Zemědělství ČR. Živočišná výroba Chov skotu Rozhodující odvětví v živočišné výrobě Mléko, hovězí maso, trus jako hnojivo Po celém území, zejména východní.
Světové hospodářství Vývoj společnosti: Agrární (zemědělská) – industriální (průmyslová – vědecko-technická revoluce) – postindustriální (informační –
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
VY_32_INOVACE_Fi_III_04 Název Zemědělství /rostlinná výroba/ Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3420 NázevPůdy a zemědělství ČR Téma hodinyZemědělství ČR PředmětVlastivěda.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ZEMĚPIS TEMA: ÚRODNÉ KRAJINY ČR ČÍSLO PROJEKTU:
VY_32_INOVACE_Fi_III_05 Název Zemědělství /živočišná výroba/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Česko - zemědělství AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Vzdělávací materiál: Kanada Operační systém: Windows XP Professional
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_ INOVACE_ 17_ VLASTIVĚDA 4
zpracovaný v rámci projektu
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
Austrálie a Oceánie - hospodářství
VY_52_INOVACE_64_Lesní a vodní hospodářství
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
REGIONY AFRIKY.
hovězí dobytek – USA, Argentina, Rusko
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

PRIMÁRNÍ SEKTOR

Světové zemědělství Zemědělství poskytuje – potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1) ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: produkce pro trh (nadprodukce), 5% aktivního obyvatelstva, intenzifikace (hnojení, mechanizace, moderní technologie), specializace, agrokomplexy. 2) ZEMĚDĚLSTVÍ NEVYVINUTÝCH ZEMÍ: Málo výkonné – není schopno uživit rychle rostoucí počet obyvatelstvo (hlad a podvýživa) – zelená revoluce, 50% aktivního obyvatelstva, samozásobitelské zemědělství (žárové, usedlé, závlahové).

Samostatné úkoly – svět. zemědělství Jaký je hlavní cíl zemědělství? Jak se liší zemědělství ve vyspělých a málo vyspělých zemích? Co je to agrokomplex, zelená revoluce, specializace, intenzifikace? Jak se OSN podílí na řešení problémů nedostatku potravin na zemi? V tabulkách vyhledej produkci a spotřebu hnojiv (tabulky str. 101). Nakreslete kruhový graf využití půdního fondu dvou nejlidnatějších zemí světa (podle údajů v tabulkách na str. 102).

Rostlinná výroba Dělení: produkce potravin (lidi), krmiv (zvířata) a surovin (průmysl) Rozmístění plodiny určují: přírodní podmínky (pásmovitost, stupňovitost – viz obrázek, úrodnost půd) a hospodářská vyspělost státu Světové obilnice: - Evropská (Francie-Ukrajina) – pšenice - Severoamerická (USA a Kanada) – pšenice a kukuřice - Asijská (monzunová oblast) – 90% světové produkce rýže - Jihoamerická – pšenice - Australská – pšenice Dělení plodin – viz obrázek

Samostatné úkoly – rostlinná výroba Co ovlivňuje rozmístění plodin na Zemi? Do které skupiny plodin patří: kukuřice, čočka, vinná réva, káva, chmel, cibule, jetel, maniok…. Doplň dvě plodiny, které se pěstují v tropech, subtropech, mírném pásu. Ukaž významné obilnice, na jaký vegetační a podnebný pás se vážou? Jaké plodiny se pěstují v blízkosti vašeho bydliště? Pomocí tabulek vyhledej největší producenty pšenice (str. 103) a rýže (str. 105).

Chov zvířat Zajištění– výživa (živočišné bílkoviny), suroviny (kůže, hedvábí, vlna), dopravní prostředek. Nejdůležitější je chov – skotu (USA, Argentina), prasat (mírný pás), ovcí (Austrálie) a drůbeže (celosvětově). Typy chovu: kočovné pastevectví extenzivní pastevectví (velké počty zvěře na velkých plochách – USA, Alpy) intenzivní pastevectví (velkochovy) + alternativní (ekologické) – návrat zvířat do přírodní krajiny (Nizozemsko)

Samostatné úkoly – chov zvířat Které druhy hospodářských zvířat se nejvíce chovají v mírném podnebném pásu? Které v jiných klimatických podmínkách? Jaké suroviny produkuje živočišná výroba? Proč jsou důležité bílkoviny a kde je najdeme? Co je: intenzivní, extenzivní, kočovné a ekologické pastevectví?

Rybolov Lesní hospodářství lov mořských (90%) a sladkovodních (10%) ryb. Místa výlovu: Šelfová moře (dostatek živin z řek) Oblast mísení studených a teplých proudů (dostatek planktonu) Mořské pouště (moře bez planktonu) Umělé chovy (sádky, rybníky, přehrady, rýžoviště aj.) Problém: znečištění oceánů, úbytek ryb, zvýšení výlovu aj. Význam: zdroj dřeva, ovlivnění teploty a vlhkosti půdy, zdroj kyslíku, brání erozi půdy, domov živočichů aj. Využití: palivo, nábytek, papírny, stavebnictví aj. Významná místa: -severské lesy(Tajga)-jehličnany -lesy mírného pásu – listnaté -tropické lesy – vzácná dřeva a druhová pestrost Problém: odlesňování naší planety, průmyslové emise, monokultury a škůdci aj.

Samostatné úkoly – rybolov a lesy Uveďte státy, které zaujímají přední postavení v lovu mořských ryb. Mezi lovené mořské ryby nepatří: treska, sardinka, pstruh, tuňák, losos, kapr. Najděte v mapě šelfová moře a místa mísení mořských proudů (teplé a studené). Vyjádřete význam lesů pro lidskou společnost. Čím se liší pás tropických a severských lesů?