Analýza makroprostředí III. část. Analýza okolního prostředí společnosti Strategická analýza okolního prostředí společnosti je nutná k tomu, abychom jsme.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
MARKETING A MANAGEMENT
7 Nezaměstnanost.
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Hospodářská politika státu
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Agregátní poptávka a nabídka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Podniková ekonomika Personální činnost.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Základy marketingu šestá přednáška
Makroekonomické ukazatele
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
2.Marketingové prostředí
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Základy ekonomie Seminář 10..
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Trh práce a politika zaměstnanosti
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Tržní prostředí.
Marketing Základy a postupy..
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
TRH (tržní mechanismus)
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ing. Veronika Dostálková MBA
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvod, základní principy a cíle
Vítejte na marketingu.
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
Marketing Základy a postupy..
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Analýza makroprostředí III. část

Analýza okolního prostředí společnosti Strategická analýza okolního prostředí společnosti je nutná k tomu, abychom jsme si byli vědomi jeho vlivů a abychom jsme byli lépe informováni o situaci, ve které se naše společnost nachází. V dnešním prostředí neustálých změn tvoří strategická analýza okolního prostředí základ, na kterém je možné budovat proces výběru strategického řízení a implementace. Tento proces zároveň neustále ověřuje správnost analýzy a nutí se k ní průběžně vracet.

Analýza makrookolí Faktory makrookolí jsou faktory, které jsou externí ve vztahu k danému mikrookolí, ovlivňují poptávku a působí na podnikový zisk. Mnoho těchto faktorů se stále mění a proces změn sám vytváří prostor pro nové příležitosti a hrozby. Existuje několik elementů makrookolí, které mají zvláštní důležitost: makroekonomické okolí, technologické okolí, okolí sociální politiky, demografické okolí, politické a legislativní okolí, celosvětové okolí.

Makroekonomické okolí Makroekonomické okolí je charakterizováno stavem ekonomiky. Tento stav ekonomiky ovlivňuje schopnosti podniků dosáhnout odpovídají výnosnosti (rate of return). Existují čtyři makroekonomické indikátory, jsou nimi: míra ekonomického růstu (rate of economy), úroková míra (interest rates), směnný kurs (currency exchange rates), míra inflace (inflation rates).

Ekonomický růst umožňuje snadněji odolat konkurenčnímu tlaku uvnitř daného mikrookolí prostřednictvím zvýšené spotřeby. To dává podniku příležitost rozšířit svoji působnost. Ekonomický pokles potom vede ke snížení spotřeby, což zvyšuje konkurenční tlak a vytváří hrozbu nižší ziskovosti. Ekonomický pokles je často příčinou cenové války.

Úroková míra je důležitá všude tam, kde si podnikatelé půjčují peníze, např. na financování rozvoje svého podniku. Rostoucí úroková míra je v tomto případě pro podnik hrozbou a klesající příležitostí.

Směnný kurs Devizový kurs koruny se definuje jako poměr koruny k jednotce měny další země. Pohyb tohoto kursu má přímý důsledek na konkurenční schopnost výrobků podniku na celosvětovém trhu. Když je hodnota koruny v porovnání s hodnotami měn v dalších zemích nízká, pak produkty vyrobené v ČR jsou ve srovnání s výrobky v jiných zemích relativně levné.

Míra inflace způsobuje pomalejší ekonomický růst, vysokou úrokovou míru a proměnlivý devizový kurs. Jestliže inflace roste, plánované investice se stávají hazardem. Klíčovou charakteristikou inflace je, že způsobuje nejistotu předpovědi budoucího vývoje. Taková nejistota vede podniky k neochotě investovat.

Technologické okolí Technologická změna může přes noc způsobit zastarání stávajících výrobků a současně vytvořit množství nových výrobních možností. Typickým příkladem je elektrotechnický průmysl. Do začátku 60. let 20. století byla hlavním komponentem radiopřijímačů elektronka. S nástupem tranzistorů se trh elektronek rozbil a současně tranzistory umožnily přechod k miniaturizaci. V 70. letech, s příchodem mikroprocesorů, poptávka po tranzistorech prudce klesla.

Sociální okolí Jednou ze základních změn je trend vědomí v upevňování zdraví a zlepšování životního prostředí. Mezi sociální faktory náleží: společenskopolitický systém a klima ve společnosti, hodnotové stupnice a postoje lidí, životní styl a životní úroveň, kvalifikační struktura populace, zdravotní stav. Sociální faktory na jedné straně mohou výrazně ovlivňovat poptávku po zboží a službách, na straně druhé ovlivňují i stranu nabídky - podnikavost a pracovní motivaci.

Demografické okolí Přeměna složení populace je dalším faktorem, který může vytvořit příležitosti i hrozby. Např. baby-boom v západních zemích v 60. letech 20. století. To byla příležitost pro všechny podniky, které vybavovaly mladé domácnosti pračkami, ledničkami, vysavači apod. Současně to byla příležitost pro podniky, které se orientovaly na výrobky pro děti - hračky, ošacení, dětská kosmetika apod.

Politické a legislativní okolí Politické a legislativní faktory rovněž významně působí na úroveň příležitostí a hrozeb podniku. Řada důležitých legislativních omezení může ovlivnit podniky. Antitrustové zákony mohou např. zabránit podnikům v pokusu dosáhnout dominantního postavení na trhu. Dále sem náleží problematika ekologických a klimatických faktorů a problematika státního sektoru.

Ekologické faktory významně ovlivňují výrobní technologie podniků, rozmísťování výrobních jednotek, způsobují zákazy určitých výrob apod. Lze konstatovat, že zejména vlivem ekologických faktorů, případně vyčerpáním dosavadních přírodních zdrojů, byl v posledních desetiletích vyvinut efektivní tlak na racionalizaci spotřeby energie a využívání přírodních zdrojů. Na druhé straně je třeba si uvědomit, že potřeba respektování ekologických aspektů vytváří nové podnikatelské příležitosti, např. čističky odpadních vod, recyklace odpadů, využití alternativních zdrojů energie.

Klimatické faktory mohou představovat hrozby, případně příležitosti pro určité podniky. Např. výrobci lyží a výrobci snowmobilů byli vlivem mírných zim v 80. letech 20. století nuceni změnit svoje strategie. Jsou konkrétně známy případy firem, které diverzifikovaly z klasických lyžařských firem do výroby tenisových raket (Fischer, Rossignol, Kneissl apod.). O důležitosti klimatického faktoru pro strategické řízení svědčí i skutečnost, že některé firmy zaměstnávají i meteorology. Např. společnost Sears zaměstnává dva meteorology, aby mohla dělat kvalitní rozhodnutí o zásobách pneumatik se zimním vzorkem.

Vládní sektor Stát ovlivňuje fungování ekonomiky především zákony a kontrolou jejich dodržování. I v rozvinutých tržních ekonomikách je stát významným zaměstnavatelem (orgány státní správy a státní podniky) a rovněž i významným spotřebitelem, což se realizuje jednak ve formě poptávky po zboží a službách státních orgánů a ze státního rozpočtu financovaných organizací. Aktivity vlády a dalších institucí podílejících se přímo či nepřímo na řízení a ovlivňování státu a ekonomiky mohou silně ovlivňovat fungování ekonomiky (soudy, centrální banka, politické strany, nátlakové skupiny, média), což můžeme u nás pozorovat v současnosti.

Příklady příležitostí vytvořených aktivitami státu Vláda je často největším odběratelem různých výrobků a služeb (např. v USA je odhadováno, že minimálně 20 % nákupů přísluší vládě). Vláda subvencuje podniky a tak jim pomáhá přežívat kritická období. Podporuje podniky snižováním daní (u nás např. malé pivovary v r. 1997). Vláda privatizuje státní podniky. Vláda chrání domácí producenty před zahraniční konkurencí, podporuje export.

Příklady hrozeb plynoucích z aktivit státu Právní normy související s podnikáním obecně, např. zákony na ochranu životního prostředí, hygienické předpisy mohou některým výrobcům komplikovat jejich strategické záměry. Výše minimální mzdy, státem stanovené náhrady mezd, rozsah zákonem dané pracovní doby mohou výrazně ovlivňovat náklady. Vládní politika, která mění ekonomické podmínky (např. regulace cen, dovozní depozita, daně), může pro určité podniky představovat hrozbu ekonomických potíží. Vládní regulace v podobě různých restrikcí (např. omezení vládních výdajů na investice v ČR v roce 1997).

Světové okolí Změny v celosvětovém okolí mohou rovněž přinášet příležitosti i hrozby pro tržní expanzi v oblasti získávání podílu na domácím a zahraničním trhu (např. rozvoj asijských ekonomik - Japonsko, Jižní Korea, Tchaj-wan - vytváří na jedné straně možnosti rozšíření trhů, avšak na druhé straně nebezpečí silné konkurence).