Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEVERNÍ AMERIKA OSVOJOVÁNÍ
Advertisements

Obyvatelstvo Ameriky Autor: Mgr. Marian Solčanský
Autor materiálu: Mgr. Dagmar Nogová Datum vytvoření: říjen 2013
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Opakování z minulé hodiny:
Spojené státy americké
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Registrační číslo projektu:
Obyvatelstvo AMERIKY.
AMERIKA - OBYVATELSTVO
AMERIKA.
Geografická charakteristika latinské ameriky
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_15 Střední Amerika
VY_32_INOVACE_12 Amerika - Kanada
OBYVATELSTVO AMERIKY.
AMERIKA.
AMERIKA obyvatelstvo.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
AMERIKA OBYVATELSTVO.
Zámořské objevy.
VY_52_INOVACE_03/2/2_ZEMĚPIS Amerika II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladan Chlumský ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Zámořské objevy 15. století
VY_32_INOVACE_07 Obyvatelstvo Ameriky - pracovní list
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Mexiko, státy Karibského moře, státy Jižní Ameriky
SEVERNÍ AMERIKA -OBYVATELSTVO
Amerika obyvatelstvo.
VY_32_INOVACE 01 Úvod do Ameriky - poloha, rozloha, členitost
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Amerika Obyvatelstvo a sídla
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
OBYVATELSTVO AMERIKY.
OBYVATELSTVO AMERIKY.
 Všeobecně se soudí, že především běloši přinesli Indiánům nejen nové věci a poznatky, které jim usnadňovaly život, ale i novou víru, jež měla divochy.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Americké osady v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3615_ Americké_osady_v_18_století Autor: Mgr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_01 Název materiáluObyvatelstvo.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Severní Amerika – charakteristika obyvatelstva, hospodářství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Amerika – Obyvatelstvo Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
11. STŘEDNÍ AMERIKA PEVNINSKÁ ČÁST VY_32_INOVACE_12_Z5
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz na zámořské objevy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
6. AMERIKA - OBYVATELSTVO
Název učiva: Amerika severní
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_02
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Vzdělávací materiál: Obyvatelstvo Ameriky Operační systém:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
USA – obyvatelstvo opakování
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ANOTACE a) PRÁCE JE UČENA PRO ŽÁKY 7. ROČNÍKU B) TÉMA: AMERIKA - obyvatelstvo C) CÍL UČEBNÍHO MATERIÁLU: žáci se seznámí s původním obyvatelstvem Ameriky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AMERIKA - obyvatelstvo
Původní obyvatelé byli Indiáni, tvořili velké říše Aztékové, Mayové,
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Transkript prezentace:

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Amerika – obyvatelstvo a kolonizace Datum vytvoření: 13.12.2012 Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.07

Anotace: Souhrnné opakování a procvičování socioekonomických VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Anotace: Souhrnné opakování a procvičování socioekonomických charakteristik kontinentu Amerika s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou.

Petr a Petra b) Vlastimil a Vlasta VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 1) Označení Amerika bylo vytvořeno uměle z křestního jména Ameriga Vespucciho. Málokdo ale ví, že se jedná o latinskou podobu jednoho poměrně rozšířeného českého jména. Dokážeš odhadnout kterého? (Americus = ?????, America = ?????) Petr a Petra b) Vlastimil a Vlasta c) Josef a Josefína d) Jindřich a Jindřiška

VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 2) Doplň chybějící slova a seřaď odstavce podle skutečného sledu událostí. O konec říše Aztéků se postarala skupina kolonizátorů ze Španělska v čele s Hernánem Cortézem. Inkové dopadli podobně, jejich osud však zpečetila cesta mořeplavce a kolonizátora Francisca Pizarra. Osvojování Ameriky zahájili předkové Indiánů – asijské národy. Na místě dnešního Mexika vznikla říše Aztéků. Jihoamerické státy při západním pobřeží byly centrem říše Inků. Mayové žili na území Mexika a států Střední Ameriky. Prvními Evropany v Americe byli Vikingové, kteří sem dopluli v roce 1000. Kolonizaci započal objev Ameriky italským mořeplavcem Kryštofem Kolumbem, který u pobřeží stanul v roce 1492. Následně byla Jižní Amerika kolonizována Španěly, Portugalci a Severní Amerika Brity a Francouzi. Do 19. století byli na území Ameriky dopravováni afričtí obyvatelé za účelem otroctví. To bylo v 19. století zrušeno. e) Dodnes se však Amerika potýká s problémem rasové nesnášenlivosti. Zbylí Indiáni jsou z míst tropických pralesů vyháněni, nezřídka se objeví případy násilného vyvražďování.

3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). Osídlení tímto evropským státem je datováno založením kolonizační osady Jamestown ve Virginii 1607 a přistání lodi Mayflower v Massachusettském zálivu 1620. Do oblasti Severní Ameriky se pak stěhovaly velké skupiny obyvatel v touze po náboženské svobodě. Své provincie pak i nadále rozšiřovali o dobytá či odkoupená území Francouzů a Nizozemců. Obyvatelé tohoto státu pronikali do vnitrozemí podél řeky sv. Vavřince až za Velká Jezera, na jih Mississippi do Mexického zálivu, kde založili osadu Nový Orleáns. Misionáři spolu s vojáky zakládali mnohá města, jenže neměli takovou politickou podporu jako jejich protivníci v oblasti Severní Ameriky. Přesto je dodnes jejich vliv velmi znatelný. Zachoval se zde jazyk původních kolonizátorů. Např. provincie Québec má  vazby na zemi Galského kohouta a požívá značné autonomie. Anglie Francie

3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). Národ, který až na výjimky ovládl celou Latinskou Ameriku. Jeho dobyvatelé jsou v dějinách osídlování Ameriky zapsáni jako nelítostní tyrani na domácím obyvatelstvu. Od roku 1492 si podmaňovali území od ostrovní části Střední Ameriky až po západní pobřeží Tichého oceánu. Kolonizace Nového světa jim přinesla nesmírné bohatství, které však pramálo přispělo k rozvoji tehdejší monarchie. Spíše bylo spotřebováno ve prospěch šlechtických stavů či v nákladech na války. O světadíly na západní polokouli projevil zájem i další jihoevropský stát, jehož první kontakt s Amerikou však byl náhodný. Výprava do Indie klasickou cestou kolem Afriky, kterou vedl Pedro Álvares Cabral (kolem 1467 – asi 1520), přistála 22. 4. 1500 u východního pobřeží Brazílie a položila tam základy příští kolonizace Jižní Ameriky. Úspěch Cabralovy mise podtrhl ještě Vasco Núñez de Balboa , kterému se podařilo v roce 1513 přejít Panamskou šíji a objevit Tichý oceán, a definitivně v letech 1519–1522 Fernão de Magalhães, který Ameriku při své cestě kolem světa obeplul z jihu. Magalhãesova plavba byla vrcholnou událostí doby velkých objevů 15. a 16. století. Španělsko Portugalsko

3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 3) Podle charakteristiky poznej kolonizátora, conquistadora (stát). Poslední z velké pětky koloniálních velmocí byl stát, který získal pouze méně významné koloniální državy. Jeho hlavní zájem byl v jižní a JV Asii. Prosadil se pouze v Karibské oblasti, zejména na Malých Antilách, kde dodnes drží některá závislá území. Nizozemsko

VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 4) Původní obyvatelstvo Ameriky. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! Amerika byla osídlována od severozápadu kontinentu, kdy přes Beringovu úžinu přicházely asi před 40 tis. lety v několika migračních vlnách asijské národy. Ty se pak diferencovaly na severu žijící Inuity a do zbytku Ameriky rozšířené indiány. Před příchodem Evropanů pak byla Amerika již souvisle, i když nerovnoměrně osídlena. V době příchodu prvních kolonizátorů na konci 15. století byly na vrcholu dvě rozsáhlé indiánské říše. První z nich byla vnitřně složitě strukturovaná Aztécká říše v oblasti dnešního Mexika s centrem Tenochtitlán (na území dnešního Ciudad de México), druhá rozsáhlejší a centralizovanější Incká říše v andské části Jižní Ameriky (s centrem Cuzco). Politicky rozdrobené, ale civilizačně značně pokročilé byly mayské městské státy ve Střední Americe. Přečti svůj text třídě!

VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 5) Do mapy vyznač barevně oblast Angloameriky a Latinské Ameriky a uveď důvody tohoto označení. Angloamerika – oblast Severní Ameriky, kterou si podmanili Angličané. Nejrozšířenější jazyk je angličtina. Latinská Amerika - oblast Střední a Jižní Ameriky; jazykově španělština a portugalština – románské jazyky postavené na mrtvém jazyku – latině. Mapa 1 - upraveno

6) Co dala Amerika Evropanům? VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 6) Co dala Amerika Evropanům? Drahé kovy – zejména zlato a stříbro Kulturní plodiny – zejména brambory a kukuřice (dokonce i rýže), dále pak sladké batáty, maniok, dýně, boby, melouny, slunečnice, sladkou cibuli kamas. Nesmíme však vynechat další ovoce a zeleninu, například rajská jablíčka, papriku, avokado, burské oříšky, fazoly, artyčoky, tykev, chili koření, ananas a další, ale i jiné dobroty, jako kakao a z něho vyráběnou čokoládu nebo čikle – surovinu potřebnou na výrobu žvýkačky. Užitkové a léčivé rostliny, jako je kaučuk, chinin, koka, ale i kurare (keř Strychnos) Negativně také nemoci – např. syfilis

7) Do šedého pole napiš nadřazený termín pro skupinu pojmů: VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 7) Do šedého pole napiš nadřazený termín pro skupinu pojmů: Ostrovní státy Střední Ameriky Města USA Hlavní města států Jižní Ameriky Federální státy USA Kuba Haiti Dominikánská republika Jamajka Los Angeles New York Philadelphia Houston Lima Quito Bogota Caracas Utah Iowa Montana Arkansas Pevninské státy Střední Ameriky Významná města indiánských kultur Kanadská města Kanadské provincie Belize Kostarika Salvador Honduras Ciudad de México Cuzco Palenque Chichén Itzá Vancouver Toronto Montreal Calgary Manitoba Ontario Québec Alberta

Období Počet přepravených otroků 1450-1600 367 000 1601-1700 1 868 000 VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 8) Zjistěte více o evropském obchodování s černochy na americkém kontinentu. Zde je jen statistický odhad objemu přepravených otroků: Období Počet přepravených otroků 1450-1600 367 000 1601-1700 1 868 000 1701-1800 6 133 000 1801-1900 3 330 000 Zdroj:Wikipedia.cz Doporučený zdroj informací: http://cs.wikipedia.org/wiki/Otrok%C3%A1%C5%99stv%C %AD#Otroctv.C3.AD_v_Ji.C5.BEn.C3.AD_Americe

Zambo míšenec černocha a indiána Mestic míšenec bělocha a černocha VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 9) Spoj čarou název míšence s definicí. Přiřaď k fotografiím odpovídající původ vyobrazených osobností. Zambo míšenec černocha a indiána Mestic míšenec bělocha a černocha Mulat míšenec bělocha a indiána Hugo Chávéz (obr.1) Barack Obama (obr.2) Chuck Norris (obr. 3) zambo mulat mestic

10) K následujícím pojmům doplň, co mají společného. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 10) K následujícím pojmům doplň, co mají společného. Apačové, Huróni, Dakotové, Siouxové severoameričtí indiáni 2. Aztékové, Mayové, Inkové největší indiánské kultury 3. Francisco Pizarro, Hernán Cortéz, Francisco de Orellana conquistadoři 4. Porto Alegre, Recife, Belém milionová brazilská města 5. Mestic, mulat, zambo míšenci

mongoloidní rasa europoidní rasa negroidní rasa VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 11) Podtrhni stejnou barvou ty termíny, které odpovídají jednotlivým rasám. Pojmy mohou být podtrženy i více barvami. mongoloidní rasa europoidní rasa negroidní rasa mulat Kryštof Kolumbus Vikingové mestic Angličané indiáni otrokářství černoši zambo Aztékové Inkové Portugalci Mayové Inuité Španělé Amerigo Vesspucci

12) Rozhodni, zda-li následující tvrzení platí, či neplatí. VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 12) Rozhodni, zda-li následující tvrzení platí, či neplatí. Tvrzení ANO NE Původní obyvatelstvo Ameriky tvoří indiáni a Inuité.  ANO   Ameriku objevil v roce 1592 Kryštof Kolumbus. NE  Ještě před Kolumbovskou érou se dostali do Severní Ameriky Vikingové. ANO  Rozložení obyvatel Ameriky je rovnoměrné. Největší imigrační vlnu během 20. století zažila Amerika v době II. světové a Studené války. Počet obyvatel Latinské Ameriky v důsledku přirozeného úbytku klesá. Chinatown je označení pro města s vysokou rasovou a národnostní identitou. Na americkém kontinentu převládá protestantismus nad katolicismem. Amalgamace je procesem stírání rasových rozdílů.

Rozšiřující pojmy k zapamatování: VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Rozšiřující pojmy k zapamatování: Tordessilaská smlouva – smlouva z roku 1494 o rozdělení vlivu mezi Portugalci a Španěly Dekolonizace – proces vzniku samostatných států, rozpad koloniálního systému (pro státy Jižní Ameriky to bylo 19. století) Kukluxklan – rasistická organizace v USA, která prosazuje nadvládu bílých Kreolové – termín označující potomky bílých přistěhovalců; dnes se používá i pro potomky otroků Amalgamace – stírání rasových rozdílů při neustálém promíchávání obyvatelstva Ameriky megalopolis Boswash – největší koncentrace měst na SV USA masakr u Wounded Knee – konflikt, kdy 7. kavalérie armády USA postřílela Siouxské obyvatelstvo

Mapa 1: http://imadlenka.webnode.cz/a7-trida/ VY_32_INOVACE_ZEM.2.07 Použitá literatura: Mapa 1: http://imadlenka.webnode.cz/a7-trida/ Obr.1 : http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HugoChavez1824.jpeg Obr. 2: http://cs.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama Obr. 3: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chuck_Norris