2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM Září Brno
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Vývoj liberalizace trhu s energiemi Reakce evropské komise Obsah energetického balíčku Priority České republiky Obsah
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Od roku 2007 liberalizovány trhy s elektřinou a plynem Součástí liberalizace je právní unbundling obchodu s elektřinou V relativně krátkém čase bylo zásadně změněno legislativní prostředí Rozvíjí se různé formy obchodování s elektřinou Jednotný trh neexistuje Ceny v regionu „určují“ dominantní dodavatelé Regulační úřady mají nejednotné kompetence Otevření trhu nepřineslo lepší ceny pro konečné zákazníky Liberalizace neumí řešit zásadní negativum evropské energetiky Budování infrastruktury neodpovídá růstu poptávky po energiích
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Ceny elektřiny Vývoj od roku 1998 ZDROJ : Dopadová studie Evropské komise
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Ceny elektřiny Meziroční nárůst
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Ceny elektřiny v ČR Průmysl
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Ceny elektřiny v ČR Domácnosti
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Koncentrace národních trhů Podíly dominantních výrobců elektřiny právní oddělení přenosuvlastnické oddělení přenosu
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Výchozí vize energetického balíčku Nedostatečná integrace trhů Evropská komise v zásadě označuje jako negativní: dominantní postavení velkých energetických společností neharmonizované legislativní prostředí Řešení zahrnuje: Nucené rozdělování velkých společností (unbundling přenosu) Harmonizace regulačních postupů Posílení regulace na úrovni EU Vertikální integrace Netransparentnost (podmínky alokace přenosových a skladovacích kapacit) Nedostatečná motivace pro vstup a investice na nových trzích Nedostatečná spolupráce přenosových soustav Konečný zákazník nemá faktickou možnost výběru
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Energetický balíček co obsahuje… Novelizace směrnic o trzích s elektřinou a plynem Novelizace nařízení o přeshraničních přenosech elektřiny a přístupu k plynárenským sítím unbundling přenosových soustav Ustavení ISO (nezávislý operátor soustavy), který musí být právně i manažersky oddělen, vlastnicky však může zůstat integrován, ISO musí být certifikován státem a v případě společností ze třetích zemí schválen Evropskou komisí ustavení jediné regulační autority a vymezení pravomocí Každý stát určí jednu organizaci, která musí být rozpočtově nezávislá s managemtem jmenovaným nejméně na 5 let, pravomoci jsou definované velmi obecně, účinnost bude záležet na aktivitách evropské regulační agentury Evropská síť operátorů přenosových soustav s elektřinou/plynem Nezávislí operátoři přenosových soustav budou sdruženi na úrovni EU za účelem tvorby jednotných pravidel pro přístup k sítím, kompenzace za přeshraniční přenosy a plánování investic
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Energetický balíček EU Regulatory Agency Součástí snahy o harmonizaci regulatorních mechanismů má být nová instituce (40 – 50 pracovníků) s převážně odborným zaměřením bez významných rozhodovacích kompetencí Má být zachován status ERGEGu (sdružení evropských regulátorů) Status a kompetence agentury jsou popsány v návrhu nařízení, kterým má být agentura zřízena kompetence Agentura má především vyjadřovací pravomoci ve vztahu k regulátorům, ISO a komisi. Vyjadřování se týká především činnsti operátorů přenosových soustav (vyjadřování ke kodexům, podmínkám připojení, investičním plánům apod,). Agentura má mít rozhodovací pravomoc v otázkách regulačních podmínek při mezistátním propojování sítí. struktura administrative board – 12 členů jmenovaných komisí a radou (členskými státy) ředitel agentury – výkonné pravomoci pro operativní rozhodování, jmenován adm. boardem regulatory board - po jednom zástupci z regulačního úřadu z každého členského státu appeal board – nezávislý orgán složený ze zástupců národních regulačních úřadů
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Energetický balíček Priority ČR ČR byla a je principielně proti vlastnickému unbundlingu nedostatečné fungování trhu není primárně způsobeno dominantním postavením některých firem, ale nedostatečnou infrastrukturou jedná se o komplikovaný proces nuceného prodeje obrovských majetků bez garance pozitivních přínosů ČR podporuje harmonizaci regulačních postupů jako základní nedostatek současného stavu vidíme nedostatečné propojení soustav (kapacitně i z hlediska regulace a administrativy a koordinace), toto může změnit pouze jednotná regulace ČR podporuje přímá řešení koordinace TSO Systém navrhovaný evropskou komisí je z hlediska kompetencí komplikovaný a není jednoznačně zřejmé, zda bude účinný (ERGEG, Regulatory Agency, sdružení nezávislých operátorů…)
2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Děkuji za pozornost