Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura daní v ČR.
Advertisements

Zahraniční obchod Obchodní politika.
Struktura daní v ČR.
Vliv daňové legislativy EU na členské státy EU Tax Legislative Impact on Member States Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu, ODS.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Vize daňové reformy doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D. Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta financí a účetnictví Katedra veřejných financí
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Historické milníky evropského práva
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Evropské soutěžní právo Michal Částek
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Zdaňovací období Novela DPH 2013
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
DUM 6 VY_32_INOVACE_ a)Belgie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo b)Velká Británie, Nizozemí, Lucembursko, Francie, Itálie, Německo.
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_09 NázevDaně Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekDaňový systém AnotaceVysvětlení.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Daňová teorie a politika
Daňová soustava I. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Zdanění subjektů terciárního sektoru
Vytvoření velkého vnitřního trhu a počátky Evropské hospodářské a měnové unie Dějiny EU Marian Kebísek.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Finanční a rozpočtové právo
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Mezinárodní zdanění Okruhy ke zkoušce. Okruhy k ústní zkoušce 1. Daňová rezidence, vnitrostátní a mezinárodní dvojí zdanění (1. kapitola ve skriptech)
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
EVROPSKÁ UNIE.
Druhy daní Daně FO.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Harmonizace daní v EU.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Fáze ekonomické integrace
Základní prvky daňové techniky
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_DAŇOVÁ.
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jitka Jirmanová Název materiálu:
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
NEPŘÍMÁ DAŇ Lasíková C2B. = je daň, kterou státu platí jiná osoba, než ta, na kterou účinky dopadají Zahrnuta v ceně zboží, služeb Rozdělení: Selektivní.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Daňový systém ČR Rozdělení daní. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Společná měnová politika RNDr. Oldřich Hájek. Společná měnová politika Období po druhé světové válce Evropská platební unie Marshallův plán Vzájemný směný.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.13 Ročníktřetí.
FINANČNÍ GRAMOTNOST DANĚ ZŠ HejniceZ. Hyxa. DANĚ Daně a veřejné rozpočty daně jsou jedním ze zdrojů příjmů veřejných rozpočtů. Veřejné rozpočty jsou státní,
12. přednáška Daně ze spotřeby. Daně ze spotřeby - Osnova 1. Úvod, základní pojmy, výnosy 2. DPH 3. Daně spotřební 4. Harmonizace v EU.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
Systém zdaňování korporací jako determinanta daňového ráje
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Evropská družstevní společnost
Fáze ekonomické integrace
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Daňová soustava v ČR Daňová soustava v ČR Musí odpovídat soustavám EU
PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Jednotný vnitřní trh Masarykova univerzita 2017
Transkript prezentace:

Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace

Obsah  Úvod – daňová politika obecně  Makroekonomický význam daní  Legislativní rámec  Harmonizace daňové politiky  Přímé daně korporátní daně daň z příjmů fyzických osob daň z úspor a kapitálových příjmů  Nepřímé daně DPH spotřební daně  Ostatní ustanovení  Závěr – budoucnost daňové politiky Daňová politika EU2

Význam daní  proticyklická fiskální politika vestavěné stabilizátory diskreční opatření  mezinárodní úroveň přelévání cyklických příjmů přelévání nákladů zadlužení otázka deficitu  koncept fiskálního federalismu  princip subsidiarity Daňová politika EU3

Daně Přímé daněNepřímé daně  Daň z příjmů fyzických osob právnických osob  Daně majetkové z nemovitosti darovací/dědická/převod nemovitosti silniční  Univerzální – DPH  Selektivní - spotřební Daňová politika EU4

Daňová politika  svoboda výběru daňového systému pro členské státy v souladu s principem subsidiarity  po přijetí eura ztrácejí země možnosti monetární politiky – zbývá fiskální politika  rozdíly v podílu přímých a nepřímých daní  úzké spojení se sociální politikou jednotlivých států  výhradní právo předkládat legislativní návrhy v této oblasti má Evropská komise. Rada přijímá tyto návrhy jednomyslným rozhodnutím v konzultační proceduře s Evropským parlamentem Daňová politika EU5

Právní předpisy EU  Smlouva o založení ES čl. 93 – harmonizace nepřímých daní, mohou být překážkou jednotného vnitřního trhu  Smlouva o založení ES čl. 94 – umožňuje přijmout ustanovení pro sblížení právních předpisů členských států, pokud přímo ovlivňují fungování jednotného vnitřního trhu  Směrnice Rady č. 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty  Směrnice Rady č. 92/12/ES o obecné úpravě držení, pohybu a sledování výrobků podléhajících spotřebním daním Daňová politika EU6

Harmonizace versus koordinace  k úplné harmonizaci je třeba harmonizovat celé daňové systémy  koordinace je nutná – daňové úniky, dvojí zdanění, nečestná daňová konkurence (dumping) Daňová politika EU7

Rozhodování o daních Kompetence vlád jednotlivých zemí Zásahy EU do stanovení daní  daně ze zisků společností  daně z příjmů fyzických osob  daně z úspor  daně z kapitálových zisků  daň z přidané hodnoty  spotřební daně Daňová politika EU8

Přímé a nepřímé daně Přímé daněNepřímé daně  deformační účinek na konkurenci, přesto neharmonizovány  slabý právní základ harmonizace  princip jednomyslnosti  více pozornosti zamezení dvojího zdanění (bilaterárně / multilaterárně)  vyžadují harmonizaci – ovlivnění volného pohybu zboží a služeb Daňová politika EU9

Zdaňování společností  riziko ohrožení jednotného trhu, konkurence – přesto téměř nulová harmonizace  kodex chování (daňové ráje apod.) - nezávazný Daňová politika EU10

Zdaňování fyzických osob  nedotknutelnost přeshraničních práv jednotlivce  rozdíly ve zdanění nesmějí odrazovat od práce v zahraničí  srážková daň – hromadná platba (zaručena anonymita)  snaha zamezit daňovým únikům Daňová politika EU11

Daně z příjmu v EU Vyšší daňová zátěžNižší daňová zátěž  Dánsko DPFO % DPPO28 %  Francie DPFO0 - 49,58 % DPPO15 / 33,3 %  Německo DPFO % DPPO25 %  Irsko DPFO % DPPO12,5 – 25 %  Estonsko DPFO23 % DPPO23 %  Polsko DPFO19 – 40 % DPPO19 % Daňová politika EU12

Daň z přidané hodnoty  ohrožení jednotného trhu – stanoveny limity (min. 5%, resp. 15%)  zachování jedinečnosti každého státu  dolní hranice nemusí být dodržena: žádost o výjimku zboží a služby, které nejsou předmětem hospodářské soutěže v rámci EU předměty denní spotřeby Daňová politika EU13

DPH v Evropské unii Daňová politika EU14

DPH v Evropské unii Daňová politika EU15

Spotřební daně  další ohrožení hospodářské soutěže  nutnost aplikace na: alkoholické nápoje tabákové výrobky energetické výrobky  minimální sazby  společná pravidla – přesto prostor pro výjimky  kulturní rozdíly – víno, pivo, …  ekonomické rozdíly - Lucembursko Daňová politika EU16

Minimální sazby EU Daňová politika EU17

Minimální sazby EU Daňová politika EU18

Ekologické daně  EU motivuje k využívání určitých zdrojů energie  v ČR 3 fáze: 1. zdanění zemního plynu, pevných paliv a elektřiny (nekompenzováno!) 2. změny sazeb a daňového zvýhodnění u pevných paliv, elektřiny a zemního plynu 3. prohloubení a rozšíření daňové základny (na základě minulých let) Daňová politika EU19

Daňová politika EU20

Důsledky rozdílných daňových soustav a budoucnost  daňový dumping  spravedlnost? (čistí plátci v dumpingové konkurenci)  pokračování ekonomické integrace Daňová politika EU21

Prostor pro otázky Děkuji za pozornost Daňová politika EU22