Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace
Obsah Úvod – daňová politika obecně Makroekonomický význam daní Legislativní rámec Harmonizace daňové politiky Přímé daně korporátní daně daň z příjmů fyzických osob daň z úspor a kapitálových příjmů Nepřímé daně DPH spotřební daně Ostatní ustanovení Závěr – budoucnost daňové politiky Daňová politika EU2
Význam daní proticyklická fiskální politika vestavěné stabilizátory diskreční opatření mezinárodní úroveň přelévání cyklických příjmů přelévání nákladů zadlužení otázka deficitu koncept fiskálního federalismu princip subsidiarity Daňová politika EU3
Daně Přímé daněNepřímé daně Daň z příjmů fyzických osob právnických osob Daně majetkové z nemovitosti darovací/dědická/převod nemovitosti silniční Univerzální – DPH Selektivní - spotřební Daňová politika EU4
Daňová politika svoboda výběru daňového systému pro členské státy v souladu s principem subsidiarity po přijetí eura ztrácejí země možnosti monetární politiky – zbývá fiskální politika rozdíly v podílu přímých a nepřímých daní úzké spojení se sociální politikou jednotlivých států výhradní právo předkládat legislativní návrhy v této oblasti má Evropská komise. Rada přijímá tyto návrhy jednomyslným rozhodnutím v konzultační proceduře s Evropským parlamentem Daňová politika EU5
Právní předpisy EU Smlouva o založení ES čl. 93 – harmonizace nepřímých daní, mohou být překážkou jednotného vnitřního trhu Smlouva o založení ES čl. 94 – umožňuje přijmout ustanovení pro sblížení právních předpisů členských států, pokud přímo ovlivňují fungování jednotného vnitřního trhu Směrnice Rady č. 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty Směrnice Rady č. 92/12/ES o obecné úpravě držení, pohybu a sledování výrobků podléhajících spotřebním daním Daňová politika EU6
Harmonizace versus koordinace k úplné harmonizaci je třeba harmonizovat celé daňové systémy koordinace je nutná – daňové úniky, dvojí zdanění, nečestná daňová konkurence (dumping) Daňová politika EU7
Rozhodování o daních Kompetence vlád jednotlivých zemí Zásahy EU do stanovení daní daně ze zisků společností daně z příjmů fyzických osob daně z úspor daně z kapitálových zisků daň z přidané hodnoty spotřební daně Daňová politika EU8
Přímé a nepřímé daně Přímé daněNepřímé daně deformační účinek na konkurenci, přesto neharmonizovány slabý právní základ harmonizace princip jednomyslnosti více pozornosti zamezení dvojího zdanění (bilaterárně / multilaterárně) vyžadují harmonizaci – ovlivnění volného pohybu zboží a služeb Daňová politika EU9
Zdaňování společností riziko ohrožení jednotného trhu, konkurence – přesto téměř nulová harmonizace kodex chování (daňové ráje apod.) - nezávazný Daňová politika EU10
Zdaňování fyzických osob nedotknutelnost přeshraničních práv jednotlivce rozdíly ve zdanění nesmějí odrazovat od práce v zahraničí srážková daň – hromadná platba (zaručena anonymita) snaha zamezit daňovým únikům Daňová politika EU11
Daně z příjmu v EU Vyšší daňová zátěžNižší daňová zátěž Dánsko DPFO % DPPO28 % Francie DPFO0 - 49,58 % DPPO15 / 33,3 % Německo DPFO % DPPO25 % Irsko DPFO % DPPO12,5 – 25 % Estonsko DPFO23 % DPPO23 % Polsko DPFO19 – 40 % DPPO19 % Daňová politika EU12
Daň z přidané hodnoty ohrožení jednotného trhu – stanoveny limity (min. 5%, resp. 15%) zachování jedinečnosti každého státu dolní hranice nemusí být dodržena: žádost o výjimku zboží a služby, které nejsou předmětem hospodářské soutěže v rámci EU předměty denní spotřeby Daňová politika EU13
DPH v Evropské unii Daňová politika EU14
DPH v Evropské unii Daňová politika EU15
Spotřební daně další ohrožení hospodářské soutěže nutnost aplikace na: alkoholické nápoje tabákové výrobky energetické výrobky minimální sazby společná pravidla – přesto prostor pro výjimky kulturní rozdíly – víno, pivo, … ekonomické rozdíly - Lucembursko Daňová politika EU16
Minimální sazby EU Daňová politika EU17
Minimální sazby EU Daňová politika EU18
Ekologické daně EU motivuje k využívání určitých zdrojů energie v ČR 3 fáze: 1. zdanění zemního plynu, pevných paliv a elektřiny (nekompenzováno!) 2. změny sazeb a daňového zvýhodnění u pevných paliv, elektřiny a zemního plynu 3. prohloubení a rozšíření daňové základny (na základě minulých let) Daňová politika EU19
Daňová politika EU20
Důsledky rozdílných daňových soustav a budoucnost daňový dumping spravedlnost? (čistí plátci v dumpingové konkurenci) pokračování ekonomické integrace Daňová politika EU21
Prostor pro otázky Děkuji za pozornost Daňová politika EU22