Cimbál Václav Konvalinka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Hudební partitura Partitura je přehledný záznam vícehlasé ( instrumentální i vokální ) skladby. V partituře jsou všechny nástroje orchestru zapisovány.
Cimbál jak ho neznáte autor: Lenka Blahová.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
LIDOVÁ HUDBA NA MORAVĚ.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
VY_32_INOVACE_02_Vývoj populární hudby.  HISTORIE HARFY SE ZAČÍNÁ PSÁT JIŽ VE STARÉM EGYPTĚ ASI 3000 př.n.l.  DO EVROPY SE DOSTÁVAJÍ ZÁSLUHOU KELTŮ.
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Arabská hudba Matěj Konopík.
Tympány Kristýna Vyčítalová.
EVROPSKá UNIE.
Fagot Eva Michalisková.
Rozdělení hudebních nástrojů
Bukovinová Barbora, sekunda
Strunné nástroje Veronika Bukvicová.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Cimbál Vojtěch Vyorálek.
Housle Martin Otýpka sekunda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Housle.
HUDEBNÍ HÁDANKA 2 DOBŘE SI POSLECHNI UKÁZKU A ZKUS URČIT, KTERÝ NÁSTROJ SLYŠÍŠ Mgr. M.Schallenbergerová 1.
Obecné výklady o českém jazyce
Irská hudba Matěj Petráš. Irsko Hlavní město Dublin (asi 500 tis. obyvatel) V Irsku je asi 4.5 mil. obyvatel 90% jsou Irové Dva úřední jazyky Angličtina.
FYZIKA VY__III/2__INOVACE__216. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_83_HOUSLE TEMA: HUDEBNÍ NÁSTROJE.
Smyčcové nástroje VUS Ondráš
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_01_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Když se sejdou housle s basou Základní škola.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Hudební výchova Bicí nástroje.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Rozdělení hudebních nástrojů
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ Hudební nástroje TÉMA: Dechové.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_O9_JAZZ Dějiny hudby 8. ročník
Cimbál Denisa Zpěváková Sekunda
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_15
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
Najdi na mapě : Česko Rakousko Maďarsko Polsko Řecko Německo Švédsko
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Třídění hudebních nástrojů na smyčcové, bicí, dechové.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Transkript prezentace:

Cimbál Václav Konvalinka

Cimbál je deskový úderný strunný hudební nástroj. Struny, jsou zpravidla naladěné chromaticky v tónovém rozsahu E – e³. Rozeznívají se úderem paličky. Nejčastěji se používají paličky dvě, někdy i čtyři. Ocelové struny jsou nataženy v rezonanční skříni lichoběžníkového tvaru. Pro každý jednotlivý tón je nataženo 3 až 5 strun. Dřevěné paličky mají různý tvar. Někdy mají paličky dvojí zakončení, které umožňuje v průběhu hry měnit do jisté míry barvu zvuku - jeden konec je holý, druhý je potažen plstí nebo sametem.

Historie a vývoj Cimbál patří k nejstarším hudebním nástrojům. Cimbál ve své prvotní formě patří k nejstarším hudebním nástrojům. Již na starých iránských miniaturách a na asyrských reliéfech se objevuje malý strunný nástroj, který se rozeznívá dřevenými tyčinkami nebo trsá. Nejstarší záznamy o výskytu cimbálu v Evropě pocházejí z 15. století z Německa, Itálie, Polska, Maďarska, Česka (1460), Francie a Anglie. V 17. století se cimbál objevil i ve Skandinávii a ve Španělsku. V Persii je znám pod názvem santúr a je důležitou součástí tamní etnické hudby.

Historie a vývoj Po té, co se v 19. století, rozšířilo použití klavíru, stává se cimbál především nástrojem lidové hudby. Objevuje se v hudebních souborech společně s houslemi a kontrabasem. Ve východní Evropě se používá cimbál společně s dechovými nástroji (s klarinetem, trubkou) a bubnem. Cimbál se stává nedílnou součástí lidové hudby v Rumunsku a Maďarsku. Na cimbál často hráli Romové. Z Maďarska se cimbál rozšířil na Slovensko a později i na Moravu kde se jeho pomocí tvoří hudební tělesa jako nám známá cimbálová muzika.

Cimbál

Další vývoj Koncem 18. st. italský salterista Dall' Olio zdokonalil nástroj lepším rozmístěním kobylek a vytvořil tak plně chromatickou řadu tónů. V 19. st. došlo k určitému útlumu cimbálové hry, především v tzv. artificiální podobě. K zásadnímu obratu došlo díky Josefu Schundovi, který ve své dílně v Budapešti k portativnímu cimbálu zkonstruoval systém tlumičů, opěrné nohy a pedál. Díky jeho zdokonalení došlo k normalizaci ladění a také k masivnímu rozšíření cimbálové hry. Z jeho práce vyšel Lajos Bohák, který je vlastně posledním zásadnějším inovátorem cimbálu. Všechny velké cimbály, které se dnes používají, jsou variacemi na práci Schundy a Boháka, lišící se především především zpracováním korpusu.

Pomístní názvy Dodnes se hraje na podobné menší nástroje v Persii "santour", v Řecku "sandoury", v Egyptě, v Indii "santur", v Číně " yang-qin", Bělorusko: "cimbaly", Amerika, Anglie: "hammered dulcimer", alpské země: "hackbrett", Rumunsko "tambal".

Morava Dnes je prezentace hudebního folklóru na Moravě spojena s cimbálovými muzikami, které podle slovenského vzoru sdružují nástroje smyčcové, dechové (klarinet, flétna) a velký pedálový cimbál. V roce 1866 byl malý cimbál přestavěn budapešťským nástrojářem českého původu Josefem Václavem Schundou, který jej postavil na čtyři nohy a přeměnil ve velký chromatický nástroj. Na Moravu se dostal již na přelomu století jako majetek Josefa Orsága -Vraneckého st. z Nového Hrozenkova. Do širšího moravského povědomí se cimbál dostal až ve třicátých letech 20.století pod vlivem kapely slovenského primáše Samko Dudíka. O jeho větším rozšíření můžeme hovořit až od poloviny 20.století, kdy vzniklo velké množství folklórních souborů a cimbálových muzik.