Porozumění, pochopení NE měření, kvantifikace Odpověď na otázku: „JAK? A PROČ?“ ne „Kolik?“ Emocionální explorace NE racionální stránky postojů a chování Explorativní výzkum (generování idejí a „insights“) Vývoj nových produktů Vývoj kreativy (zúžení počtu konceptů)
Kvalitativní výzkum Pozorování Focus groups Hloubkový rozhovor
Co nejblíže konzumentovi – etnopřístupy Hravá, názorná prezentace výsledků – videoreporty Online – způsob sběru i využití dynamiky
Video-fotodeníky, partying, browsing Kreativní skupiny Konfliktní skupiny On-line skupiny Etnografické rozhovory Mikroskupiny On-line blogs Deprivační koncepty Perceptuální interviews – jak by bylo kdyby… Projektivní techniky
je proces poznávání a zaznamenávání smyslově vnímatelných skutečností. Výhody: nenáročné na subjekt pozorování, analýza reálného, přítomného chování Nevýhody: popis chování, ne příčiny
Proč pozorovat? Výzkumný pracovník spoléhá na to, že lidé ◦ Chtějí říct „co si myslí, co dělají, jak to dělají a proč to dělají“ ◦ Jsou schopní to říct ALE!!! My, lidé (respondenti) ◦ Něco záměrně nechceme říct, i když víme „jak to je“ ◦ Něco si nedokážeme uvědomit, „nevíme jak to je“ ◦ A něco prostě „neumíme říct“
Dle stupně standardizace: standardizované x nestandardizované x polostandardizované Dle zapojení pozorovatele zúčastněné, osobní (zjevné x skryté) ◦ A) MYSTERY SHOPPING (MS) ◦ B) CONSUMER INSIGTHS - ETNOGRAFIE nezúčastněné pozorování, často mechanické
Kdy a co pozorovat? Millward Brown, Konference Praha 2007
Objekt Čas Způsob sledování Kategorizace dat Způsob záznamu pozorovaného
Příprava a realizace „fiktivního nákupu“
Profil nakupujícího Potřeby nakupujícího: ◦ Vlastnosti produktu ◦ Cena ◦ Účel, „akční rádius“ ◦ Důvod nákupu ◦ Požadovaná výbava, servis ◦ Financování
Image prodejců, personálu prodejny Navazování vztahu Identifikace potřeb klienta Poskytování cílených informací Prezentace nabídky Uzavírání obchodního jednání Follow up Celkový dojem
Formulář Kvalitativní zpráva
Kvalitativní analýza emocí ALE i racionálního rozhodování
Porozumění současnému stavu věcí Formulace nových myšlenek Nápady pro nové způsoby využívání produktů a služeb: ◦ Substituce ◦ Způsob spotřeby ◦ Racionalizace chování
Skupinové diskuse, miniskupiny Individuální hloubkové rozhovory -„diády“ Expertní rozhovory Asistované nákupy Domácí návštěvy, etnografické rozhovory Den s …..
ETNOGRAFIE
ve spotřebitelském výzkumu … Co je etnografie … se nesoustředí na etnické skupiny, ale na spotřebitelské segmenty Metodologie vyvinutá antropology pro studium neznámých kultur
Kontext reálných situací... když spotřebitelé nakupují v obchodech a užívají služeb na pobočkách... když používají výrobky a služby v domácnosti, v soukromí... ve všech prostředích, kde se běžně pohybují, kde žijí, pracují, kde se setkávají s ostatními nebo kde tráví volný čas Porozumění spotřebitelskému chování v autentických situacích KONTEXT SKUTEČNÉHO ŽIVOTA
Nejčastěji používané metody „TICHÝ SPOLEČNÍK“ „NEZÚČASTNĚNÝ POZOROVATEL“ „ZÚČASTNĚNÝ POZOROVATEL“ „TAJNÝ AGENT“ Kombinace výzkumných metod: IDIs, FGDs, deníčky, workshopy, sekundární analýza: domácí archiv, rodinné video, účtenky, apod. Video Audio Fotodokumentace Poznámky
e.com/watch?v=_U JOAEtWJ3M&feature =related e.com/watch?v=_U JOAEtWJ3M&feature =related e.com/watch?v=G MdwGxreYcM e.com/watch?v=G MdwGxreYcM e.com/watch?v=5e QLSlj_J20 e.com/watch?v=5e QLSlj_J20
Statická oční kamera Mobilní oční kamera Zdroj:
Jak rychle se dokáže uživatel na webu zorientovat, Snadnost ovládání a používání stránek, Splnění/nesplnění zadaného úkolu, Zapamatelnost prvků na stránce, Nejčastější vyskytující se "chyby", Struktura webových stránek.
principu fungovaní hemisfér (lateralita), tedy odlišné zpracování rutin (levá hemisféra) a novinek (pravá hemisféra). priming (nevědomá dlouhodobá operační paměť), která aktivizuje určitá centra mozku na základě předcházejících zkušeností poznatků z neurovýzkumu, Ad hoc‘ experimentů a měření bioelektrických dat (zábleskové testy, EEG – GSR, EyeTracking)