Úvod do problematiky vývoje informačních systémů Vývoj informačních systémů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Tvorba webových aplikací
Facility management ČSN EN
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Projekt – úkoly, zdroje, vazby úkolů, náklady Ing. Jiří Šilhán.
Činnost veřejné správy
Proces řízení projektu
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Didaktické prostředky
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Úvod. školní: příprava na předmět Databázové systémy praktický: webové aplikace databázové systémy základy vývoje webových aplikací od návrhu databáze.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Personální management
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
12. Přednáška převzato z 36SI2
Zavádění a údržba informačních systémů
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Dokumentace informačního systému
MATICE ODPOVĚDNOSTI Matice odpovědnosti představuje jasné a konkrétní vymezení kompetencí osob z týmu za konkrétní projektové činnosti (úkoly), např. koordinaci.
Microsoft Office Project 2007 Představení aplikace.
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Realizační tým ICZ duben 2005
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Rozhodovací procesy.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Plánování a controlling 1
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Metodika řízení projektů
Personální plán pro podnikatelský plán
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Didaktické prostředky
Strategie regionu, obce
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Tradiční metody vývoje softwaru
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Transkript prezentace:

Úvod do problematiky vývoje informačních systémů Vývoj informačních systémů

Management Klasický management - slouží k udržování a rozvíjení zavedených systémů, které jsou prostředkem pro nepřetržitou, kontinuální a opakující se tvorbu požadovaných výstupů. Projektový management - slouží k zabezpečení realizace jedinečných, neopakovatelných, časově a zdrojově limitovaných procesů, které vedou k dosažení předem stanovených cílů.

Projekt a jeho realizace Projekt znamená plánování a řízení rozsáhlých operací vedoucích ke konkrétnímu cíli, se stanovenými termíny zahájení a ukončení, s omezenými zdroji a náklady. Není to periodicky se opakující rutinní činnost, ale jedinečná, systémová činnost s nejistotou a rizikem. Plánování je popis nikoli toho, co se stane, ale toho, co chceme, aby se stalo. Řízení realizace je proces, kterým chceme dosáhnout toho, aby se plánované události skutečně staly a aby nedocházelo k neplánovaným

Proces plánování projektu stanovení cílů a definování strategie vedoucí k jejímu dosažení zpracování strukturované dekompozice činností projektu vytvoření projektové organizační struktury a sestavení projektových týmů zpracování implementačních plánů projektu, tj. časových plánů, plánů nákladů, alokace zdrojů specifikace nástrojů a technik pro řízení projektu identifikace možných omezení, rizikových oblastí a návrh způsobů eliminace těchto vlivů

Řízení realizace projektu zahrnuje: realizace implementačních plánů projektu a koordinace subjektů podílejících se na jeho realizaci identifikace a analýza aktuálních dat řízení, kontrola a průběžné vyhodnocování, analýza a korekce průběhu projektu -kontrola stanovených cílů, termínů a čerpání zdrojů a nákladů řešení konfliktních a nestandardních situací technická a administrativní podpora projektu změnová řízení koordinace postupné integrace sytému vyhodnocení dílčích etap projektu a návrh úprav

Pohled týmu programátorů Existují dva přístupy, jak z pohledu programátorského týmu realizovat vícevrstvou architekturu: –vertikální –horizontální

Vertikální přístup Vertikální přístup znamená, že každý samostatný vývojář nebo i skupina vývojářů se stará o vše, od generování značkovacího jazyka až po interakci s databází atd. Výhodou je, že není nutná komunikace s dalšími skupinami specialistů. Tento přístup má hodně společného s metodikami extrémního programování a je charakteristický společným vlastnictvím kódu. Nevýhodné je, že můžete vytvářet špatná nebo neefektivní řešení ve vrstvách, kde vývojáři nemají tak velké zkušenosti.

Vertikální přístup: hierarchie Teď se budeme chvíli zabývat vertikálním přístupem, který je častější V projektovém týmu platí tato hierarchie: –manažer projektu –vedoucí projektové skupiny –členové týmu –dozor projektu –expertní tým

Manažer projektu zodpovídá za: řízení realizace implementačních plánů identifikace odchylek od plánů, včetně návrhů a realizace nápravných opatření poskytování informací o průběhu realizace projektu formulování a předkládání požadavků, která jsou nad rámec jeho pravomocí předvídání vzniku problémů a hledání vhodných způsobů jejich řešení

(pokrač.) vyřizování pracovních nároků a problémů členů týmu sledování a vyhodnocování vynaložených nákladů vzhledem k danému rozpočtu vytváření potřebných pracovních kontaktů na všech úrovních řízení

Metody chování a práce Asertivní chování - sebeprosazování otevřenou komunikací při zachování práv druhých. Synergický efekt - zesilující účinek projevující se např. v týmové práci. Brainstorming - skupinová metoda hledání alternativ. Tato metoda slouží ke generování námětů a alternativ řešení. Je založena na asociativní týmové práci. Každý říká nahlas své nápady, ostatní se jimi nechají inspirovat a produkují nápady další. Náměty se zapisují a na konci zpracují.

Pracovní porady Při vertikálním způsobu řízení mají pracovní porady zásadní význam. Mohou mít různý charakter i význam - pravidelné porady, porady zaměřené na kvalitu, koordinační porady, plánovací porady, informační porady apod.

Zásady pro efektivitu porad včas poskytnout všem pracovní materiály, které se budou projednávat znát předem čas zahájení a ukončení porady zahájit porady bezodkladně porada musí mít svého předsedajícího a zapisovatele zápis má obsahovat uložené úkoly jmenovitě a s termínem na závěr porady je třeba zrekapitulovat úkoly a termíny zápisy se musí distribuovat podle jasných pravidel (komu a do kdy) zvát na porady jenom ty pracovníky, kterých se daná problematika týká

Hodnotové motivace: individuální (spokojený život, rodina, domov) pracovní (sebezdokonalování, seberealizace) společenské (kontakt s lidmi, postavení) materiální (peníze, jídlo, zábava) hodnota volného času (život podle vlastních zálib)

Existují tři skupiny pracovníků: pracovníci orientovaní na úkol (motivovaní samotnou prací) pracovníci orientovaní na spolupráci (motivovaní přítomností a prací kolegů) pracovníci orientovaní na sebe (motivovaní vlastním úspěchem)

Zásady týmového programování chyby v programech se považují za nutné zlo programy jsou považovány za společné dílo týmu, nikdo nepovažuje program za vlastní dítě, které je třeba hájit při rozhodování je každý ochoten přijmout řešení optimální pro celý tým, i když to může znamenat dočasnou nevýhodu pro něho samého

Výhody menších týmů (2-8 členů) snazší dohoda norem kvality programů, jak mají být psány, testovány a předávány možnost se učit jeden od druhého snáze se realizuje neegoistické programování znají navzájem svou práci, není takový problém, když někdo odejde

Horizontální přístup V J2EE architektuře se dá rozdělit práce na projektu horizontálně na několik rolí v týmu. Některé příbuzné role samozřejmě mohou a obvykle i splývají. Toto dělení také není nijak závazné. Na větších projektech je ale výhodné, že každý má dané své jasné pole působnosti, tím že se stará pouze o svou vrstvu a práce probíhá více hladce a rychleji.

Možné dělení rolí (1) Webový designer - vytváří HTML/XHTML,CSS,JavaScript Vývojář prezentace - je zodpovědný za JSP stránky, XSLT styly, Velocity šablony nebo jiné webové šablony. V GUI aplikacích je to programátor Swing aplikací nebo jiných grafických knihoven. Programátor webové vrstvy - je zodpovědný za MVC framework (Action třídy frameworku, zpracování formulářů,...), JSP knihovny značek a další pomocné třídy webové vrstvy.

Možné dělení rolí (2) Programátor Bussiness objektů - je zodpovědný za implementaci business logiky. Měl by mít hluboké znalosti EJB a používat je pouze tam, kde je to nutné. Pokud si správně definují rozhraní, jak bude komunikovat webová a business vrstva můžou pracovat paralelně spolu s programátorem webové vrstvy.

Možné dělení rolí (3) Specialista na integrační vrstvu a přístup k databázím - zajišťuje konfiguraci a efektivní práci s ORM (Object Relational Mapping) produkty, jako je Hibernate, TopLink, JDO a další. Také může mít na starosti EJB CMP. Databázový specialista - spravuje databázi, píše PL/SQL skripta, triggery. Zajišťuje obecně, co nejlepší výkon databáze.

Děkuji za pozornost (a za trpělivost)