Jak vzdělávat integrativní psychoterapeuty: Základní otázky a problémy Volně dle Řiháčka, Kostínkové, Roubala Kubánek Dlouhodobý výcvik v integrativní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Videotrénink interakcí
EFT – na emoce zaměřená terapie
Cíle a postupy empirického výzkumu
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M
India fashion Simona Turecká. SÁRÍ SARI Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy  Druhá úroveň Třetí úroveň  Čtvrtá úroveň osnovy Pátá úroveň.
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
a jeho využití u klientů po CMP
Definování a srovnávání psychoterapií
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Taktická příprava Michal Lehnert.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Výstupy z Úvodního semináře
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Adaptace klinických doporučených postupů Radim Líčeník Ústav sociálního lékařství a zdravotní.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Základy sociální psychologie
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Centrum pro klinické doporučené postupy LF UP v Olomouci Radim Líčeník, Kateřina Ivanová Centrum.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Teorie vzdělávání dospělých
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Jak vzdělávat integrativní psychoterapeuty: Základní otázky a problémy Volně dle Řiháčka, Kostínkové, Roubala Kubánek Dlouhodobý výcvik v integrativní psychoterapii 2. ročník

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Publikace Norcross a Goldfried (2005) Sticker a Gold (1993) Culley a Bond (2008) Evans a Gilbert (2005) Journal of Psychotherapy Integration (SEPI, Výcvikové modely se teprve vyvíjejí.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Integrativní perspektiva Terapeut se neomezuje na jeden psychoterapeutický systém, ale zůstává otevřený inspiraci pramenící z různých terapeutických škol a průběžně tak buduje svůj vlastní terapeutický styl, který navíc pružně přizpůsobuje aktuálním potřebám konkrétního klienta.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Užitečnost směřování k integraci 1. Žádný systém není v účinnosti nadřazený nad ostatními. Systémy jsou komplementární v pohledu na osobnost, patologii a proces terapeutické změny. Dobrá znalost jednoho přístupu nemusí stačit. Šíře teoretického záběru u začínajících terapeutů kladně koreluje s jejich pozitivní terapeutickou zkušeností.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Užitečnost směřování k integraci 2. Integrace je reálný každodenní děj. 66% terapeutů je ve své práci pozitivně ovlivněna dvěma a více směry. Každá jednotlivá škola už něco integrovala. Vývoj jednotlivých škol bývá také procesem integrace. Rozlišení čistá škola x integrativní terapie – je spíše ideál.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Užitečnost směřování k integraci 3. Naučit i komunikovat s terapeuty jiného zaměření. Buď společný jazyk nebo sdílení konceptů.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Užitečnost směřování k integraci 4. Pasti tradiční výuky – pocit neslučitelnosti vlastní orientace s jinými - přeceňování významu terapeutických technik X Důraz na společné účinné faktory

SPOLEČNÉ FAKTORY nespecifické proměnné společné všem formám psychoterapie společné rysy úspěšných psychoterapeutických systémů přes teoretické rozdíly má psychoterapie společné a rozpoznatelné jádro nejdůležitější je pozitivní očekávání a terapeutický vztah

☻ Pozitivní očekávání čím více klient od léčby očekává, tím bude léčba úspěšnější léčitel a pacient silně věří v účinnost dané léčby psychoterapie je téměř dvakrát úspěšnější než „nespecifické“ či „placebo“ metody, které se snaží v pacientovi vyvolat pozitivní očekávání

☻ Terapeutický vztah nejdůležitější společný faktor ovlivňuje úspěch terapie – má druhý největší podíl Nezbytné podmínky terapeutického vztahu: 1.Terapeut má být ve vztahu kongruentnější a zdravější než klient 2.Terapeut má být autentický 3.Terapeut má klienta bezpodmínečně pozitivně oceňovat 4.Terapeut má projevovat přesnou empatii

Různý význam vztahu u různých psychoterapií Vztah výsledek terapie neovlivňuje Radikální behaviorální Vztah je pro výsledek terapie nezbytným předpokladem Kognitivní psychoterapie Vztah je pro výsledek terapie to nejdůležitější Rogerovská psychterapie

☻ Hawthornský efekt - pozornost -mnoho lidí dokáže zlepšit své chování, např. pracovní výkon, vlivem zvláštní pozornosti, které se jim dostává pozornost je jedním z nespecifických či společných faktorů ovlivňujících výsledky terapie pozornost skutečně vede ke zlepšení zvláštní pozornost může ovlivnit běh terapie

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Užitečnost směřování k integraci 5. Ve výcviku podpořit schopnost prozkoumávat kompatibilitu různých přístupů a technik na teoretické úrovni a asimilovat či kombinovat dílčí postupy do koherentního rámce. Eklekticismus x teoretická konzistentní integrace.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Užitečnost směřování k integraci 6. Minimalizovat nedostatky jednotlivých směrů. Spojení s výzkumem efektu psychoterapie. Otevřenost vůči aktuálním empirickým poznatkům. Snaha o neustávající rozvíjení terapeutických kompetencí.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Užitečnost směřování k integraci 7. Stěžejním aspektem integrace je postoj otevřenosti, respektu a pokory, který je v protikladu k separatismu terapeutických škol. Setkávání se s odlišností představuje jedinečný prostředek kultivace citlivosti a vzájemného růstu. Sociální proces vymezování identity.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Důvody proti integraci Některé přístupy jsou velice odlišné – zmatení frekventantů. Vysoké kognitivní nároky. Problém integrativní supervize. Integrativní přístup by měl mít prokázanou vyšší účinnost. Problematika výzkumu.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Jaké pojetí integrace pro výcvik zvolit? Hotový integrativní přístup (Greenbergova na emoce zaměřená terapie, Ryleho kognitivně analytická terapie). Podoba s tradičními výcviky. Výcvik v integrativní psychoterapii. X Pracovat s modely a technikami základních terapeutických přístupů a vést frekventanty k utváření vlastního terapeutického stylu. Osvojit si určitý otevřený způsob myšlení. Integrace je neustávající proces integrování. Integrativní výcvik v psychoterapii.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Pojetí jako kontinuum Potřeba určitého konceptuálního rámce. Zároveň prostor pro vytváření osobního integrativního modelu. Integrativní výcvik nemá pouze předkládat různé teorie, ale má přímo učit, jak tyto zdroje integrovat.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Jednotlivé přístupy k integraci Teoretická integrace Eklekticismus Společné účinné faktory Asimilativní přístup (Castonguay et al., 2003; Vybíral, 2010)

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Kolik je možno nechat na samotných frekventantech? Umožnit formování individuálního terapeutického přístupu a stylu. Výcvik musí obsahovat i zřetelný formativní vliv. Frekventanti hledají výcvik, který odpovídá jejich intuitivnímu porozumění lidské psychice. Pozor na vybírání především na základě osobní kompatibility s přístupy a technikami a přehlížení empiricky podložených doporučení. Důležitost sebezkušenosti a supervize zaměřené i na slabší místa budoucích terapeutů.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Kdy začít s výukou supervize? 1. Až po dostatečném zvládnutí jednoho přístupu. Od identifikace s konkrétním směrem k otevřenější integrativní perspektivě. X 2. Hned od začátku terapeutova vzdělávání. Od integrativního základu k osobnímu stylu.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Ad 1 Integrovat můžeme jen to, co dobře známe. Poznat, identifikovat se, objevit limity, chtít zefektivnit svoji práci, hledání v jiných přístupech. A to až po zvládnutí základních teoretických znalostí.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Gold (2005) U začínajících terapeutů stojí v popředí potřeba identifikace s nějakým směrem, skupinou či významnou autoritou nabízející jednoznačné pokyny a normy a to je zdrojem jistoty a obranou před úzkostí. Následuje vymezování oproti „těm druhým“ a jejich „démonizace“. Integrativní výcvik nabízí v tomto méně pevných hranic a indukuje proto více nejistot a úzkostí. Integrace je synonymem psychoterapeutické kreativity: svobody a schopnosti reagovat na požadavky klinické situace originálními, flexibilními intervencemi. Ve výcviku oslovit emoční potřeby frekventantů: reflektovat jejich úzkost, odpovídající vývojovému procesu a poskytovat potřebnou podporu.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Castonguay (2005) Frekventanti se nebojí svobody, ale nedostatku struktury, koheze a vlastní terapeutické zběhlosti. Potřeba identifikace s nějakou autoritou je v určité fázi zcela přirozená a nemusí být celoživotní.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Ad 2 Vyučování různých modelů a metod podporuje otevřenost a povzbuzuje frekventanty k tomu, aby se nechali vést potřebami klientů spíše než teoretickou předpojatostí. Začátek vzdělávání může být určitým kritickým obdobím, kdy se formuje přístup budoucího terapeuta k jiným směrům a způsob jeho myšlení. Teoretický imprinting. Vhodný je nějaký jednotící rámec, ať již v podobě propracovaného teoretického modelu nebo v podobě volného pracovního rámce. Integrativní aspekt musí být přítomen již od počátku, jinak studentům chybí pocit identity a loajality vůči výcviku.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Orlinského dvojí pojetí teoretické integrace Horizontální model. Selektivní kombinace různých teoretických rámců. Vhodné začít výukou jednoho směru. Vertikální model. Snaha o vytvoření zastřešujícího panteoretického rámce. Vyučovat integrativní přístup již od počátku.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Je integrativní přístup pro všechny? Klade zvláštní požadavky na frekventanty: Flexibilita, otevřenost, empirické založení, schopnost tolerovat nejistotu a nejednoznačnost. Porovnávat teorie navzájem a být otevřený k přicházejícím empirickým poznatkům. Širokou vědomostní základnu. Teorie různých směrů, teorie spojené s integrací. Zvládnutí různých technik a dovedností.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Kdo má integraci učit? Vlastní pojetí integrace lektora dodává studentům pevný rámec. Dostatečně flexibilní. Jasně a strukturovaně učit. Překonat pokušení prezentovat svůj přístup jako ten jediný správný. Zásady otevřenosti a kritického zkoumání. Podpořit budoucí terapeuty ve vytváření vlastního terapeutického stylu (soudržné filozofické pozadí, teorie psychoterapie a terapeutické dovednosti) Složení lektorského týmu.

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Vzdělávat i v oblasti výzkumu? Obeznámit s výsledky soudobého výzkumu. Společné účinné faktory. Koncept empiricky podložené terapie. Vhodnost konkrétních terapeutických postupů pro různé klienty. Laboratorní výzkum x vědecká orientace. Zkoumavý a pochybující postoj spoléhající více na poznatky než na domněnky. Rozumět způsobu vytváření vědeckých poznatků a stát se tak kritickými uživateli odborné literatury. Timulák (2005) Vybíral, Timulák (2010)

Klepněte pro úpravu formátu textu osnovy Druhá úroveň  Třetí úroveň Čtvrtá úroveň osnovy  Pátá úroveň osnovy  Šestá úroveň  Sedmá úroveň  Osmá úroveň textu Devátá úroveňKlepnutím lze upravit styly předlohy textu. ◦Druhá úroveň  Třetí úroveň ◦ Čtvrtá úroveň  Pátá úroveň Závěr Otevřenost, schopnost ocenit podobnosti a rozdíly mezi vlastním směrem a jinými přístupy. Reflexe předností i omezení, které vlastní přístup má.