DPS 2008 Didaktika matematiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
Advertisements

Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
Pythagorova věta a její odvození
POZNÁMKY ve formátu PDF
PLANIMETRIE.
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí z osmého ročníku. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci procvičí znalosti ze.
Přednáška 12 Diferenciální rovnice
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
Lineární algebra.
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
11_Podobná zobrazení II Užití podobnosti
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
X. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Úpravy algebraických výrazů
Dělitelnost přirozených čísel
Mgr. Ladislava Paterová
II. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Trojúhelník,kružnice trojúhelníku opsaná
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
AUTOR: Martina Dostálová
Autor výukového materiálu:
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Kružnice – řešené příklady
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_79.
Pythagorova věta.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
Opakování před 1. pís. prací Pythagorova věta, mocniny, číselné výrazy
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
1 GONIOMETRICKÉ FUNKCE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Finanční matematika 19. (finanční gramotnost) P ů j č k y a ú v ě r y.
8. ročník THALETOVA KRUŽNICE. ZÁKLADNÍ POJMY: k je kružnice sestrojená nad průměrem AB Úsečka AB je průměr kružnice k Bod S je střed kružnice k Bod S.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Dělitelnost přirozených čísel
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
(finanční gramotnost)
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Dělitelnost přirozených čísel
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: TROJÚHELNÍK-testy
Matematické vzdělávání podle stupňů
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI ČTVERCE 2. OBVOD A OBSAH ČTVERCE – SLOVNÍ ÚLOHY
Dělitelnost - test 6. třída.
Trojúhelník 1 trojúhelník ABC určují tři různé body A, B, C, které neleží v přímce.
Transkript prezentace:

DPS 2008 Didaktika matematiky Přednáška 1 Vybrané didaktické problémy

O čem budeme dnes hovořit? Transmisivní a konstruktivistické vyučování Názornost výkladu, dynamické představy pojmů Problémové vyučování Souvislosti, aplikace, ICT Očekávané výstupy RVP

Transmisivní a konstruktivistické přístupy k vyučování matematice Interakční strategie učitele Transmisivní a konstruktivistické přístupy k vyučování matematice

Dva polaritní přístupy k vyučování Transmisivní Konstruktivistické vztah žák - učitel submisivní partnerský nositel aktivity učitel žák třídní klima převládají obavy převládá důvěra motivace vnější vnitřní poznatky žáka reproduktivní produktivní činnost žáka imitativní tvořivá nosné otázky jak? proč? hodnota poznání kvantita kvalita trvanlivost poznání krátkodobá dlouhodobá

Trojúhelník a vepsaná a opsaná kružnice „Střed kružnice trojúhelníku vepsané je průsečíkem os …“ „Střed kružnice trojúhelníku opsané je průsečíkem os …“ stran (?) anebo úhlů (?) Co je správně? opsaná a vepsaná kružnice.fig

Pravidlo o dělitelnosti čísel číslem 3 Zápis čtyřciferného čísla a b c d v desítkové soustavě můžeme upravit takto: a b c d = a .1000 + b .100 + c .10 + d .1 = = a .(999 + 1) + b .(99 + 1) + c .(9 + 1) + d = = a .999 + a + b .99 + b + c .9 + c + d = = (a .999 + b .99 + c .9) + (a + b + c + d ) První sčítanec je dělitelný číslem 9 (a tedy i číslem 3). O tom, zda je dané číslo dělitelné čísly 9 nebo 3, rozhoduje tedy jeho ciferný součet a + b + c + d .

VZOREČKY Obsah trojúhelníka Měli bychom vzorec vyvozovat z této představy:

VZOREČKY Operace s mocninami Vzorce bychom měli vyvozovat z řady příkladů tohoto typu: a5.a3 = a.a.a.a.a . a.a.a = a8 Je vhodné tyto vzorce vůbec používat? Nestačilo by kdyby si žáci vytvořili jen dobrou představu o „mechanismu“ těchto operací?

Názornost výkladu, dynamické představy pojmů Jazyk ve vyučování Názornost výkladu, dynamické představy pojmů

Představy násobků a dělitelů

Jak vyvodit Pythagorovu větu? Porovnejte velikost hnědých ploch!

Jak dokázat větu o součtu úhlů v trojúhelníku? součty úhlů.fig

Jak objevit a dokázat Thaletovu větu? Thales.fig

Pochopení struktury výrazů – operační schémata Žáci mohou začít číselnými výrazy, například: Pak mohou pracovat i s proměnnými a inverzními operacemi:

Operační schémata a řešení rovnic 3.x – 7 = 17 3.x – 7 + 7 = 17 + 7 3.x = 24 (3.x) : 3 = 24 : 3 x = 8 Žáci mohou zpočátku doprovázet řešení rovnice i odpovídajícím operačním schématem:

Vizualizace algebraických vzorců Jakému vzorci odpovídá pravý obrázek?

Procentní stupnice Při vytváření pojmu procent bychom neměli užívat jen vzorce, ale měla se též uplatnit dynamická představa stupnice nebo poměr. ? % procenta.fig

Vizualizace pojmů násobek a dělitel na Hasseově diagramu: Sestavme Hasseův diagram čísel, jejichž prvočíselné rozklady obsahují jen prvočísla 2 a 3: Kde leží násobky daného čísla? Kde nalezneme dělitele daného čísla?

Příklady: n(24;108) = 216 D(24;108) = 12

Jak vytvářet „statistické“ pojmy průměr a medián? Didaktické problémy Jak vytvářet „statistické“ pojmy průměr a medián? Jak „zdůvodnit“ číselný koeficient ve vzorci pro objem kužele?

Problémy , problémy, ... Problémové vyučování

Problém  úloha Jaký je rozdíl mezi problémem a úlohou?

Matematika není počítání, ale myšlení Problém: Určete poslední číslici v zápise čísla 3 2008 . Zkuste toto číslo vypočítat na kalkulačce! A teď zkusme přemýšlet: 3 1 = 3 3 2 = 9 3 3 = 27 3 4 = 81 3 5 = 243 3 6 = 729 3 7 = 2187 3 8 = 6561 Jak to půjde dál? A řešení problému? 3 2008 = ………1

Dělení čtverce na trojúhelníky Rozdělte čtverec na trojúhelníky, které jsou všechny: pravoúhlé, tupoúhlé, ostroúhlé. Kolik jich může být nejméně?

Kolik je trojúhelníčků? Pomůže vám tato tvarová modifikace a tyto postupně získané rovnosti? 1 = 12 1 + 3 = 22 1 + 3 + 5 = 32 1 + 3 + 5 + 7 = 42 1 + 3 + 5 + 7 + 9 = 52 atd.

Hra s odebíráním předmětů Na jedné hromádce je 6 předmětů, je druhé je jich 9. Hrají dva hráči podle těchto pravidel: Je-li hráč na tahu, odebere z jedné, druhé nebo z obou hromádek buď jeden, dva nebo tři předměty. Hráči se pravidelně střídají, kdo již nemá co odebrat, tak prohrál. NIM hra.fig

Souvislosti, aplikace, využívání ICT, … Mezipředmětové vztahy Souvislosti, aplikace, využívání ICT, …

Mapy střech Narýsujte vrstevnicovou mapu střechy. střecha.fig

Půjčky Výše půjčky je 100 000 Kč. Roční úroková míra je 12%. Výše roční splátky je 24 000. Jak dlouho budeme půjčku splácet a kolik korun celkem zaplatíme? Půjčky.xls

Rámcový vzdělávací program Výstupy, ŠVP, …

Očekávané výstupy RVP ZV Matematika a její aplikace: A) Číslo a proměnná B) Závislosti, vztahy a práce s daty C) Geometrie v rovině a v prostoru D) Nestandardní aplikační úlohy a problémy RVP_2st_vystupy.doc

Děkuji vám za pozornost.