ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekologické indikátory
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ekologické faktory – zdroje a podmínky existence
Vztahy mezi organismy a prostředím
EKOLOGIE.
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Biotické a abiotické faktory
Abiotické podmínky prostředí
Počítačová prezentace
Základní ekologické pojmy
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Vytvořila: Mgr. Miloslava Tremlová
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
EKOLOGIE.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Ekologické aspekty liniových staveb
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Lucie Hejkrlíková Lenka Hesová HELENA JEDLIČKOVÁ.
Zkoumání a ochrana přírody
Fyzikální faktory života
Ochrana lesů a přírodního prostředí
Principy fytoindikace
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do ekologie.
Živá příroda.
LES ŘASY.
ČBL 4: Species-pool hypotéza Jedna ze základních otázek ekologie: Proč žije v různých společenstvech/v různých oblastech různý počet druhů?
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Ekologie.
Základní ekologické pojmy
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Biosféra.
Co jsme již poznali.
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_01 Název materiáluZákladní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Projevy života, třídění organismů
Pedosféra.
Země – podmínky života.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA -prezentace
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Základy ekologie Michal Hájek Světlana Zahrádková.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
2 AUTEKOLOGIE.
Ekologické pojmy.
Abiotický faktor teplo
Ekologická valence.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Ekologie živočichů
Základy ekologie Michal Hájek Světlana Zahrádková.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Biopotraviny.
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
Podmínky života na Zemi
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ 2. LEKCE

Základní znaky života Buněčná organizace Metabolismus Dráždivost Rozmnožování Dědičnost Evoluce

PŮSOBENÍ PROSTŘEDÍ NA ORGANISMUS ABIOTICKÉ BIOTICKÉ světlo ostatní organismy teplo organické produkty voda metabolické produkty vzduch zbytky mrtvých těl půda

Obecná ekologická pravidla Liebigův zákon minima (1840) limitující je vždy ten faktor, který je v minimu Např. růst rostlin je limitován faktorem, který je v minimu a z tohoto důvodů nemůžou být v plné míře využity ostatní zdroje, přestože jich je dostatek příklad: lužní les - dost vody, ale málo světla (světlo = limitující faktor)

Shelfordův zákon tolerance (1913) každý organismus toleruje určité rozpětí faktorů (teplota, vlhkost, zástin,...), ve kterém může existovat. Podle tohoto pravidla můžeme rozdělit organismy do dvou základních skupin: A) euryekní = široká ekologická valence B) stenoekní = úzká ekologická valence

ADAPTACE euryekní – se širokou ekologickou valencí EKOLOGICKÁ VALENCE stenoekní – s úzkou ekologickou valencí BIOINDIKÁTORY minerální složky euryekní – se širokou ekologickou valencí ZNAČNÁ ADAPTABILITA blecha bahník Hovoříme o ekotypech čtyřhranka

ADAPTACE Proč nezmrznou? Protože zdědili po předcích vlastnosti vhodné pro přežití v těchto oblastech? ABAPTACE Protože jim díky studenému podnebí narostl hustý a teplý kožich? ADAPTACE

Šíře ekologické valence stenoekní stenoekní euryekní

AREÁL splňuje ekologické požadavky druhu prvotní (primární)X druhotný (sekundární) alochtonní ( zavlečený) synantropní kosmopolitní endemit relikt E S

KONVERGENCE A DIVERGENCE princip DIVERGENCE je patrný na Darwinových pěnkavách. Jeden druh se časem přizpůsobil potravě, úkrytu, stano-višti….Jeden druh z pevniny dal vzniknout ostatním.

Otázky: Uveďte rozdíl mezi autekologií a synekologií. Na kterém území ( Maďarsko, Madagaskar, Mauretánie) je možné předpokládat největší výskyt endemitů a proč? Proč nenajdeme okřehek menší na hladinách šumavských jezer? Na příkladu péče o pokojovou rostlinu vysvětlete podstatu Leibigova zákona. Ze kterých oborů vychází ekologie živočichů?