Globální retailing v Evropě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
1) Úzce specializované prodejny
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Tvorba cen v maloobchodě
Trh a jeho zákonitosti.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Place – místo prodeje (distribuce)
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Podnikatelské prostředí: Mezoprostředí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Globální retailing v Evropě
Mikroekonomie I Formování trhu
MARKETINGOVÝ MIX.
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Marketingové prostředí
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Distribuce a její politika. každá firma zvažuje, komu a kde bude své výrobky prodávat a jakým způsobem se jejich výrobek dostane ke konečnému spotřebiteli.
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
DISTRIBUCE.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Služby obyvatelstvu Klára Čermáková 3.C. Dělení podle: - oblasti spotřeby: - pro potřeby celé společnosti = kolektivní (státní správa, obrana, bezpečnost)
TRH (tržní mechanismus)
STAVBy pro obchod a služby
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Tesco Store Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu 1. Tesco ve světě 2. Tesco v ČR 3. Hlavní poslání firmy 4. Formáty prodejních jednotek 5. Tesco.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.
11 Distribuce Formy distribuce Distribuční strategie.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Charakteristika a význam obchodního provozu, činitelé OP.
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Velkoobchod, maloobchod
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Autor: Ing. Sikorová Renata
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Velkoobchod. Velkoobchod Velkoobchod nakupuje od výrobců a prodává firmám a maloobchodům není určen pro konečné spotřebitele přebírá některé funkce.
VY_32_INOVACE_Sikorová_
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Globální retailing v Evropě Ing. Petra Matějovská, Ph.D. Katedra podnikové ekonomiky Ekonomická fakulta

Význam obchodu Obchod je mezičlánkem mezi výrobou a spotřebitelem a velkoobchod je mezičlánkem mezi výrobou a maloobchodem, resp. mezi několika výrobci. Obchod je odvětví národního hospodářství, uskutečňující oběh zboží. Představuje souhrn hospodářských subjektů, jejichž hlavní činností je nákup a prodej zboží.

Funkce obchodu 1. přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní (odběratelský), odpovídající potřebám a nákupním zvyklostem zákazníků; 2. překonání rozdílů mezi místem výroby (dodavatelem) a místem prodeje (odběratelem); 3. překonání rozdílů mezi časem výroby a časem nákupu (potřeby) zboží;

Funkce obchodu 4. zajišťování množství a kvality prodávaného zboží; 5. iniciativní ovlivňování výroby (co do sortimentu, času, místa a množství) a ovlivňování poptávky; 6. zajišťování racionálních zásobovacích cest s cílem snížení prodejní ceny; 7. zajišťování včasné úhrady dodavatelům.

Charakteristika současného obchodu obchod lze chápat jako činnost (dynamické pojetí) nebo jako souhrn institucí (institucionální pojetí); obchodem se zabývá každý, kdo prodává či nakupuje zboží a služby (výrobní organizace, banky, pojišťovny, speditérské firmy apod.); stírá se rozdíl mezi obchodem spotřebním zbožím a výrobními prostředky;

Charakteristika současného obchodu obchod je představován firmami specializovanými na velkoobchodní a maloobchodní činnost, na zahraniční obchod (export – import zboží) a někdy také zahrnuje část pohostinství; značná část zahraničního obchodu se realizuje uvnitř velkých obchodních firem, které za podstatu své činnosti mají maloobchod;

Charakteristika současného obchodu retailing je velkoobchodní činnost včetně mezinárodního obchodu opřená o vlastní maloobchodní síť; obchodní firmy nevyvážejí a nedovážejí jen zboží, ale i svou maloobchodní činnost (know-how). •  znalost, informovanost •  souhrn poznatků, výrobních a obchodních znalostí a postupů získaných dlouholetou zkušeností, hospodářský nehmotný statek

Charakteristika současného obchodu Obchod v institucionálním pojetí představuje subjekty, které se zabývají převážně obchodem. Za obchodní instituce se považují ty obchodní jednotky, které nakupují fyzické zboží za účelem dalšího prodeje v nezměněném stavu (bez jeho podstatnější úpravy).

Charakteristika současného obchodu Obchod v institucionálním pojetí se člení : Obchod se spotřebním zbožím (business-to-customer). soubor spotřebního zboží, určeného pro konečného spotřebitele. Zákazníky jsou jednotliví občané, jednotlivé rodiny. Patří sem potraviny, oděvy, potřeby pro domácnost, auta a pohonné hmoty atd. Obchod se zbožím pro další podnikání (business-to-business). Tento způsob obchodu provozují obchodní firmy, výrobní podniky pomocí organizačních útvarů, nebo pomocí dceřiných společností, které jsou zaměřeny na prodej.

Členění obchodu 3 kritéria členění obchodu: podle velikosti okruhu jeho působnosti; podle předmětu činnosti; podle dělby práce v obchodě.

Členění obchodu 1. podle velikosti okruhu jeho působnosti: a) Vnitřní obchod (tuzemský) Zabezpečuje směnu zboží a služeb a zároveň činnost na vnitřním trhu v rámci jednoho státu, na celostátním nebo regionálním trhu. b) Zahraniční obchod Zabezpečuje směnu zboží a služeb mezi subjekty trhu různých států, představuje vývoz (export) a dovoz (import) zboží přes hranice státu.

Členění obchodu c) Mezinárodní obchod Představuje soubor obchodních aktivit ve více zemích, na kontinentu, na jeho rozsáhlém teritoriu (např. Jižní Amerika) či na celém světě.

Členění obchodu 2. podle předmětu činnosti: obchod zemědělskými výrobky; obchod cennými papíry; obchod spotřebním zbožím; obchod výrobními prostředky.

Členění obchodu 3. podle dělby práce v obchodě: a) Velkoobchod Nakupuje výrobky od výroby ve velkém a ve velkém prodává maloobchodu, pohostinským zařízením, drobným výrobcům a ostatním tzv. velkospotřebitelům.

Členění obchodu b) Maloobchod Nakupuje zboží od velkoobchodu nebo od výrobce a bez dalšího zpracování ho prodává konečným spotřebitelům a zajišťuje tak realizaci hodnoty zboží.

Obchodní kategorie Obchodní kategorií rozumíme druh obchodní činnosti v agregované podobě, charakterizovaný společnými obecně vymezitelným znaky. Obchodní kategorie se člení na: obchodní prostředníky; zprostředkovatele.

Obchodní prostředníci představují obchodní firmy (činnosti); jsou prostředníky směny mezi prodávajícím a kupujícím z hlediska: nabídky zboží; jeho dodání; vyúčtování; plné odpovědnosti. mezi obchodní prostředníky patří: maloobchod velkoobchod zahraniční obchod

Maloobchod Podle realizace maloobchodní činnosti: maloobchod realizovaný v síti prodejen (store retail); maloobchod realizovaný mimo prodejní síť (non store retail).

Maloobchod realizovaný v síti prodejen Store retail Představuje většinový rozsah maloobchodní činnosti a rozděluje se na: 1. potravinářský maloobchod; 2. nepotravinářský maloobchod.

Maloobchod realizovaný v síti prodejen 1. Potravinářský maloobchod obchoduje převážně potravinami; zařazují se do něho i prodejní jednotky, které mají též značný rozsah nepotravin (tj. zboží denní a občasné poptávky) např. smíšené prodejny, supermarkety, superety a hypermarkety - samoobslužné obchodní domy atd.; Superety - samoobslužné prodejny potravin (typ maloobchodní jednotky)

Maloobchod realizovaný v síti prodejen má největší průměrné velikosti prodejen; nejmodernější informační a logistické systémy; procházejí jím největší objemy zboží; odběr je pravidelný a hromadný.

Maloobchod realizovaný v síti prodejen 2. Nepotravinářský maloobchod široká škála sortimentů i provozních typů; zvláštní skupinu tvoří prodej aut (včetně servisu) a prodej pohonných hmot.

Maloobchod z hlediska specializace Maloobchod z hlediska specializace se člení na: specializovaný, despecializovaný (univerzální). Specializovaný: je typický pro menší a filiálkové prodejny Univerzální: vývoj směřuje k univerzálním formám maloobchodu Filiálka znamená místně vzdálenou pobočku firmy nebo instituce, řízenou z nějakého ústředí nebo mateřské firmy. Filiálka obvykle není samostatnou právnickou osobou a označuje se často stejným jménem jako mateřský podnik.

Maloobchod z hlediska specifikace sítě Maloobchod z hlediska specifikace sítě se člení na: a) stánkový prodej a tržiště b) stacionární sítě

Stánkový prodej a tržiště Stánkový prodej: zvláštní forma maloobchodní činnosti využívaná především v tržnicích a na trzích; Tržnice – budova, ve které prodávají jednotliví obchodníci svůj specializovaný sortiment (květiny, ryby, čerstvé potraviny atd.) Tržiště (trhy) – jsou plochy se stánky (prodejními pulty), které si pronajímají individuální obchodníci, trhy se konají jen v určené dny (2–3 krát týdně)

Stánkový prodej v České republice Stánkový prodej v ČR: je většinou v rukou cizinců; neproclené zboží; při prodeji se nezdaňuje; zákaz prodeje alkoholických nápojů a cigaret; oživení nákupních možností; nekalá soutěž pro ostatní maloobchodníky; vhodný pro začínající obchodníky; malá kapitálová náročnost.

Stacionární sítě sítě pro komunikaci v klidovém stavu (nepohyblivé) bez přesunu objektů…př. kamenné obchody

Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen se člení na: prodejní automaty; přímý prodej; přímý marketing (zásilkový obchod).

Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen 1. Prodejní automaty 2 % všech maloobchodních prodejů až 6 % v Japonsku Zajišťují doplňkový prodej (někdy je seskupeno více automatů na jednom místě): stravování (studené či teplé nápoje, cukroviny, studené přesnídávky); jednoduchého sortimentu.

Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen Výhoda prodejních automatů: 24 hodin v provoze; 7 dní v týdnu; bez účasti nákladné pracovní síly. Nevýhoda prodejních automatů: technická a ekonomická náročnost; malá výkonnost.

Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen 2. Přímý prodej přímý kontakt mezi výrobcem a zákazníkem; prodej realizují prodejci, kteří přicházejí za zákazníkem do bytu; prodejci někdy organizují setkání více rodin v rodinném prostředí; předmětem prodeje je většinou specializovaný sortiment (vysavače, Amway); nejvíce je rozšířen v USA 0,6 % celkového maloobchodního prodeje.

Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen 3. Přímý marketing různé druhy zásilkového a dodávkového obchodu až do bytu zákazníka. Zásilkový obchod obchod na dálku; využívá se katalog a písemná objednávka; rozsah zásilkového obchodu může být i na úrovni plnosortimetního obchodního domu; akvizici odběratelů zajišťují obchodní zástupci; disponuje seznamem stálých zákazníků.

Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen Výhoda zásilkového obchodu: možnost racionalizace a automatizace provozu; možnost uplatnění průmyslové metody práce; katalogy slouží zákazníkům 24 hodin po 7 dní v týdnu bez omezení; v ČR nyní působí zhruba 30 velkých zásilkových firem, které se specializují na konečné spotřebitele.

Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen Nevýhoda zásilkového obchodu: velké počáteční investice; dlouhodobá závaznost nabídky (většinou půlroční sezóna); velké náklady na katalogy a reklamu; náročná organizace reklamací. Neplést s internetovým obchodem!!!