Nástroje komunikačního mixu
Reklama Osobní prodej Podpora prodeje (sales promotion) Práce s veřejností (public relations) Sponzoring Přímý marketing (direkt marketing)
Reklama
CHARAKTERISTIKA placená forma neosobní prezentace zboží, myšlenek a služeb prostřednictvím nějakého média poměrně drahá osloví velké množství respondentů na 1 respondenta je cenově výhodná nelze ji dobře cílit na vybrané skupiny zákazníků je jednosměrná má veřejný charakter = veřejnost ví, že jde o reklamní sdělení
CÍL informovat zákazníky o výhodách koupě udržet stávající zákazníky získat nové zákazníky
Cíle reklamy
FORMA Tištěné a vysílané reklamy Obal Zasílané reklamy Katalogy Informační brožurky Samolepky, odznaky Plakátové plochy Reklamní stánky se zbožím uvnitř prodejny Neonové reklamní nápisy Audiovizuální materiály Klamavá reklama
Přímý marketing (direkt marketing)
CHARAKTERISTIKA přímá a adresná komunikace se zákazníkem zaměřená na prodej zboží a založená na reklamě firma všechny informace o zákaznících (stávajících i potenciálních) uchovává v databázi zákazník bývá osloven prostřednictvím zásilky „do schránky“ obdoba klasické reklamy zde ale s možností zpětné vazby, tzn. že zákazník si může zboží bezprostředně koupit (např. teleshopping, zásilkový prodej, atd.)
CÍL budovat stálý vztah se zákazníkem vést zákazníka k opakovanému nákupu
FORMA Prodej poštou (na základě katalogů, brožurek, letáků a dopisů) Telemarketing –prodej prostřednictvím telefonu Televizní marketing (teleshopping) – často s demonstrací prodávaného výrobku Elektronický marketing – e-shopy, homebanking, objednávka zájezdů
PR (práce s veřejností)
CHARAKTERISTIKA placený způsob "práce s veřejností“ tato forma ovlivňuje i zákazníky, kteří nejsou přístupní reklamě
CÍL vytvořit určité povědomí a dobrý image daného podniku a značky, tzn. vytvořit "dobré jméno" podniku
FORMA Projevy Semináře, odborné konference Výroční zprávy Styk s veřejností Příspěvky na činnost dobročinných organizací, sponzorování Hodnocení produktu či služby nezávislými subjekty Dny otevřených dveří Tiskové konference www stránky firem Telefon pro kontakt se zákazníky po celých 24 hodin sociální a ekologická odpovědnost
Účast na veletrzích, výstavách Brožury a tiskoviny o firmě Publicita - zpráva v redakčním článku má třikrát vyšší důvěryhodnost než obdobná zpráva v reklamní části Lobbování, jehož cílem je participace na přípravě legislativních norem. Lobbing je legální formou komunikace skupiny lidí při prosazování jejich zájmů
Sponzoring Charakteristika – specifický typ PR, jde o systém služba-protislužba, poskytnutí peněz za umístění loga firmy na drese Cíl – podpořit „dobrou věc“, zlepšit image podniku, snížit daňový základ (odčitatelná položka) Forma - známe sponzoring sportovní, kulturní, sociální
Veletrhy a výstavy Veletrh dává výrobci možnost předvést výrobek před mnoha zákazníky Důležité jsou i kontakty, které na takové akci firma získá Veletrh není levná záležitost Je nutné se dlouhodobě a odpovědně připravit
příprava veletrhu Definice cílů účasti Rozpočet Filozofie a technické řešení stánku Zařazení se do výstavního katalogu Poutače Příprava veletržního týmu Organizace příjezdu a odjezdu Pozvánka na veletrh – na web stránkách, osobně (VIP zákazníky) Činnost týmu na výstavě Formuláře Vyhodnocení účasti
Definice cílů účasti uzavření obchodů zlepšení image navázání kontaktů budování základů pro budoucí příležitosti získání informací o zákaznících, konkurenci, marketingovém prostředí a dalších trendech Rozpočet náklady na vystavovací plochu náklady na přípravné informační akce náklady na stavbu, provoz a likvidaci expozice náklady na personál (cestovní, mzdové, oblečení atd.)
expozice se musí řídit filozofií, kterou zákazník přijme Filozofie expozice expozice se musí řídit filozofií, kterou zákazník přijme Např. při výstavě v Paříži se bude expozice věnovat Napoleonovi Technické řešení stánku rohový čelní blokový řadový Poutače billboardy reklamní panely vzducholoď vlajky tašky
Příprava veletržního týmu Kdo má být v expozici přítomen TOP management, obchodní zástupci Kritéria pro členy týmu Znalost produktu, znalost zákazníků, znalost cizích jazyků, komunikativnost a schopnost jednat s lidmi, příjemný vzhled Požadavky na pomocný personál schopnost připravit občerstvení, příjemné vystupování, znalost cizích jazyků, technické znalosti Jmenovat vedoucího veletržního týmu nemusí to být osoba nejvýše na organigramu firmy Zajistit jednotný firemní oděv členů týmu, jmenovky Tým musí být na veletrh připraven podrobně proškolen znát cíle, strategii veletrhu
Organizace příjezdu a odjezdu stanovit přesný čas odjezdu na veletrh zajistit kontakt na pracovníka veletržního paláce zajistit adresy hotelů, rezervovat ubytování zajistit auto, jízdenky na vlak, letenky, taxi,… stanovit přesný čas odjezdu z veletrhu domluvit formu platby, zajistit úhradu zálohy
Podpora prodeje
CHARAKTERISTIKA krátkodobé podněty k povzbuzení nákupů poskytnutím různých výhod je zaměřena jak na zákazníky, tak na jednotlivé distribuční články
CÍL podpořit prodej výrobku zvýšit prodej zejména ve fázi úpadku
FORMA slevy, kupony ochutnávky dárkové předměty vzorky módní přehlídky soutěže, loterie veletrhy, obchodní přehlídky a výstavy předvádění výrobku rabaty, splátky se sníženým úrokem
Osobní prodej
CHARAKTERISTIKA osobní prezentace výrobků či služeb při prodeji je možné poznat potřeby druhé strany je nejefektivnější formou propagace komunikace tváří v tvář
CÍL prodej výrobku nebo služeb předat informace o výrobku, službě ovlivňovat kupujícího vyhledávat nové zákazníky a udržovat síť vztahů prezentovat výrobky vyřizovat náměty, připomínky, dotazy zákazníků usnadnit zákazníkovi nákup - zajišťovat poradenství, technickou pomoc, platbu přes kartu, na fakturu a doručit dodávky provádět průzkum trhu
FORMA má řadu podob, od osobního jednání až po prodej v maloobchodní síti
A to je vše, přátelé…. A co teď Učit se, učit se, učit se Mít štěstí na otázku Nemít „okno“ nebo „výlohu“ Být v pohodě a nemít nervy Poslouchat pozorně, na co se učitel u maturity ptá