Participace občanů v Evropské unii Problémy demokratického vládnutí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Advertisements

Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
EU a Česká republika Instituce EU
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Seminář v Evropském domě
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Historické milníky evropského práva
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Kontrola veřejné správy
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Tato prezentace byla vytvořena
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Demokracie a globalizace
Společná budoucnost Evropy a jejich měst Městská dimenze jako jedna z priorit kohezní politiky Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu.
R. Holušová & D. Kohn. ● pojem ● význam funkce předsednictví – výrazný nástroj ovlivňování agendy EU ● počátkem 90. let je předsednictví předmětem řady.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Amsterodamská smlouva
aktuální problémy současného světa
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
EVROPSKÁ UNIE.
Politický systém Rakouska
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Možnosti jeho regulace.
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

Participace občanů v Evropské unii Problémy demokratického vládnutí

Občané jako zdroj legitimity EU  Za jeden z vážných problémů legitimity EU se považuje slabá vazba mezi občany a institucemi EU a slabá identifikace občanů s Evropskou unií.  Převažuje národní diskurz. Diskuze o evropských otázkách bývá zastíněna národními problémy (referenda, evropské volby). Chybí čistě evropská média. Informovanost občanů o EU je nízká.  Ačkoli se za posledních dvacet let objevilo mnoho iniciativ, které měly posílit vazby mezi institucemi EU a občany, tato vazba se stále ukazuje slabá.

Evropské občanství  Institut evropského občanství začleněn do Maastrichtské smlouvy (1992) Již předtím existovaly diskuze o evropském občanství a právech evropských občanů (např. Adonninův výbor pro Evropu občanů) Začlenění občanství bylo reakcí na kritiku demokratického deficitu EU. Souviselo také se samotnou koncepcí Evropské unie jako integrovaného prostoru, ve kterém občané mohou uplatnit svá práva nezávisle na hranicích státu. Některými bylo také chápáno jako krok k politické unii. Pro začlenění Francie, Německo, Španělsko. Proti Velká Británie a Dánsko.

Evropské občanství  Revize občanství EU v Amsterodamské smlouvě, a to na nátlak Velké Británie a Dánska - aby evropské občanství nenahrazovalo národní občanství, národní státy nesmí pozbýt pravomoci rozhodovat o tom, kdo je a není občanem státu  Revize - evropské občanství doplňuje, ale nenahrazuje občanství členského státu.  Listina základních práv EU, která je připojena k Lisabonské smlouvě, a tudíž se stala právně závaznou katalog práv občanů EU

Evropské občanství  Evropské občanství dává občanům práva, která jim umožňují účastnit se různých typů aktivit bez ohledu na hranice národního státu.  Cílem evropského občanství je posílit evropskou identitu.  Ukazuje takto na proměnu konceptu národní identity, která se díky vytváření transnacionálních vazeb začíná rozplývat.

Evropské občanství  Samo o sobě nekonstituuje evropský lid, ale je chápáno jako jeden z prvků, které mohou podpořit vznik evropského démosu Takto uvažují zastánci teze, že evropský lid je možné konstituovat jako politický národ, který je postavený na uznání základních norem a pravidel fungování lidské společnosti, tj. pro vytvoření evropského lidu není potřeba etnické homogenity  Někteří autoři chápou občanství EU jen jako symbolické, neboť o něm rozhodují národní orgány, skuteční občané EU neexistují Konstituce evropského lidu naráží na národní hranice, občané se primárně identifikují s národním státem.

Participační demokracie  Princip suverenity lidu.  Kladou důraz i na jiné formy účasti občanů v politice než jen volby (tzv. Nová levice)  Podporují prvky přímé demokracie. Tyto posílí loajalitu občanů k danému systému a zvýší jeho identifikaci s ním.  Formy přímé účasti v systému EU: Referenda Evropská občanská iniciativa Zájmové skupiny (reprezentace zájmů občanů)

Referenda  Prvek participační demokracie  Zapojení občanů do zásadních politických rozhodnutí – očekává se posílení legitimity těchto rozhodnutí  Pozitiva – diskuze o evropské politice a problémech, zapojení občanů do rozhodování, zvýšení informovanosti o evropské politice  Negativa – vliv domácí politické situace, domácí témata převáží nad řešeným evropským problémem (př. Referendum o euroústavě ve Francii a Nizozemsku), výsledky ovlivňuje samotná formulace otázky

Referenda  Referenda jsou konána na národní úrovni, ne evropské. Občané jsou chápáni jako občané členských států, ne jako evropští občané.  Návrhy na zlepšení: Referenda by svolávaly unijní instituce, ne národní vlády Jednalo by se o referenda EU, kde by byl každý stát chápán jako součást celku. Občané by rozhodovali o EU, ne o postavení svého národního státu v EU.

Evropská občanská iniciativa  Prvek participační demokracie  Díky ní je možné iniciovat aktivitu Evropské komise, občané jsou vtaženi do nastolování agendy.  Zavedena v Lisabonské smlouvě : 1 milión občanů z nejméně ¼ členských států může vyzvat Komisi, aby předložila návrh legislativního aktu v rámci její sféry působnosti.  Odborníci se shodují na tom, že počet podpisů je nízký a že pokud bude iniciativa využívána, bude sloužit k prosazování především partikulárních zájmů.

Zájmové skupiny - eurolobbing  Prvek participační demokracie  Národní dimenze (lobbování u národních vlád)  Supranacionální dimenze – tzv. eurolobbing  Eurolobbing se rozvíjí od přijetí Jednotného evropského aktu  Cílem lobbování je prosadit „výhodnou“ legislativu nebo minimalizovat negativní dopady určité legislativy

Zájmové skupiny  Evropské instituce podporují zapojování zájmových skupin do rozhodování.  Zájmové skupiny jsou chápány jako spojník mezi institucemi EU a občany.  Zapojení zájmových skupin = zapojení občanů a posílení legitimity EU.  Zájmové skupiny (1) nastolují témata, která vychází z evropské veřejné a soukromé sféry.  (2) Disponují specifickými informacemi, které jsou pro instituce EU užitečné.  (3) pomáhají implementovat legislativu EU – monitorují domácí politickou situaci a upozorňují na problémy s implementací.

Zájmové skupiny  Zájmové skupiny mají rozdílný přístup k evropskému rozhodovacímu procesu Nejsilnější postavení mají velké soukromé firmy Dále evropské asociace a federace, které jsou složeny z národních aktérů (silnou roli hraje např. tzv. sociální dialog).  Tyto jsou chápány jako skuteční reprezentanti zájmů celé Unie, mají významný legitimizační dopad na rozhodování Národní asociace – ztížený přístup do institucí EU  Od 90. let se hovoří o zprůhlednění lobbování v Evropské unii a přijetí etického kodexu První, kdo stanovil pravidla lobbování, byl Evropský parlament v r Komise zavedla rejstřík pro lobbisty – povinný, veřejný, nutné uvést i způsoby financování (proti Rada)

Evropský parlament  Nositel přímé demokratické legitimity  Prvek zastupitelské demokracie  Od zavedení přímých voleb v r konstantní posilování jeho pravomocí, aby se co nejvíce přiblížil parlamentu národnímu.  S každou revizí smluv se posilovaly jeho legislativní, rozpočtové a kontrolní pravomoci.

Evropský parlament  Dopady Lisabonské smlouvy Posílení legislativní funkce (spolurozhodovací procedura se stala řádným legislativním postupem). Posílení rozpočtových pravomocí, kdy EP rozhoduje o rozpočtu jako celku (x dřívější rozdělení na povinné a nepovinné výdaje). Může více ovlivnit složení Komise a výběr jejího předsedy – tato osoba by měla odrážet výsledky voleb do EP, ale stále její nominace zůstává primárně v rukou členských států  Hlavní rozdíl oproti národnímu parlament je, že nemá právo zákonodárné iniciativy. Není to dále těleso, ze kterého by vzešla „vláda“ EU (Komise).  Jeho legitimitu oslabuje klesající účast v evropských volbách.