OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE Obsah:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Vybrané výsledky výzkumu: „Sledování trendů v oblasti veřejných informačních služeb“ Trendy k informační společnosti Prosinec 2005 / Pavel Šimoník - STEM/MARK,
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Aktéři udržitelného rozvoje Zapojování aktérů a sociální aspekty UR.
Letní olympijské hry Názory obyvatel ČR a hl. m. Prahy
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Hodnocení škol a školských zařízení
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Společnost pro trvale udržitelný život – diskusní seminář Praha
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
 Soubor obecných standardů pro činnost veřejné správy  Obsažený v právu i praxi  Jsou postupy a mechanismy opírajíci se o odpovédnost  neformalizované.
 SROP 3.3 = příprava na čerpání fin.zdrojů EU v programovém období – absorpční a administrativní kapacita Budování rozvojového partnerství za.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
© NSZM ČR 2006 Budování partnerství, projektové kapacity a posilování strategického řízení v Olomouckém kraji.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Plán participace aktérů na rozvoji Prahy 14 (komunity, NNO, UMČ, komerční sektor) Městská část Praha 14 Praha 14 kulturní p. o. Anthropitures z. s.
Aktualizace Programu rozvoje města Dobřany Ukázka postupu zapojení veřejnosti do procesu strategického plánování Vojtěch Černý Agora Central Europe, o.p.s.
Zapojení veřejnosti v praxi územního plánování Želeč, Chýnov, Tábor Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
„Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Úvod do zapojování veřejnosti do rozhodování
Evropský správní prostor
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
Žďár nad Sázavou - Města budoucnosti ? Co je to zapojování veřejnosti, co je partnerství.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Tisková konference Knihovny v pavučině spolupráce Jindřichův Hradec Informace a spolupráce jako nutná součást rozvoje regionu DEMA, a.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
MARKETINGOVÝ MIX.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Dovolte mi představit se…  Haken Roman, Ing.  ředitel Centra pro komunitní práci (CpKP) střední Morava/1996 – člen Rady vlády pro nestátní neziskové.
OBČANSKÁ PARTICIPACE ANEB ZPŮSOBY ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI DO ROZHODOVACÍCH PROCESŮ PhDr.Ing. Pavel Mička, Agora CE
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Angažovanci Petr Holý - ORR.
Subjekty a objekty veřejných politik
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Transkript prezentace:

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE Obsah: - Ostrava 25.5. 2005 - PhDr.Ing. Pavel Mička Obsah: Teoretická východiska, zdrojové oblasti, inspirace pro občanskou participaci Definice, typologie, aktéři, výhody a nevýhody Metody a techniky Praktické příklady Diskuse

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Teoretická východiska, zdroje, inspirace TEORIE DEMOKRACIE - participativní demokracie versus zastupitelská forma demokracie Inspirace v přímé antické demokracii dále J.J. Rousseau (18.stol). A.de Tocqueville, K.Marx……… 2. Koncept POLITICKÉ KULTURY (G.A.Almond, S.Verba) - participativní PK jako významný prvek OBČANSKÉ KULTURY 3. Teorie SOCIÁLNÍHO KAPITÁLU (J.S.Coleman, R.Putnam) - vyšší míra sociálního kapitálu je podložena vyšší mírou účasti na komunitních (veřejných, politických) aktivitách 4. Koncept TRVALE UDRŽITELNÉHO ROZVOJE (Rio de Janeiro) - sociální oblast a dialog mezi občany a veřejnou mocí - Místní agenda 21

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Definice občanské participace (1) Široké pojetí participace: „Občan, který přijde k volbám nebo chce promluvit na veřejném shromáždění, se podílí na veřejném životě stejně jako rodiče, kteří vychovávají své děti k odpovědnosti nebo jako mládež, která dobrovolně pomáhá postiženým dětem.“ Gardner,J.E.: Budování komunity Užší pojetí participace: „…..takové aktivity jednotlivců, které směřují k více či méně přímému ovlivňování a výběru rozhodovatelů a/nebo určitých akcí.“ Verba,S. Nie,N.H:Participation in America „ …takové dobrovolné aktivity, jejímž prostřednictvím se členové společnosti podílejí na volbě vládnoucích představitelů a přímo, či nepřímo na formování veřejné politiky.“ McClosky,H.:Political participation (cit. dle Nekola,M.:Politická participace a efektivita vládnutí. In: Rozvoj české společnosti. Praha 2004)

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Definice občanské participace (2) Obecné definice: „obecný model pro politické, sociální a ekonomické rozhodování, které je založeno na předpokladu, že rozhodovací proces je nejefektivnější odehrává-li se co nejblíže, těm, kteří jsou tímto rozhodnutím ovlivněni“ The Public Administration Dictionary „….přístup kdy veřejné autority vstupují do neformálních kontaktů s občany, od kterých získávají jejich názory, přání, zkušenosti a zájmy….. Veřejné autority pak mohou přijít s politikami, které jsou šité na míru potřebám občanů.“ Citizen participation: a source of inspiration to the European Union? Závěr: „občanská participace je přirozeným rozšířením stávající reprezentativní demokracie, nejde proti jejímu smyslu, ale dává ji nové možnosti a umožňuje ji formulovat politiky, které jsou v souladu s představami celé společnosti.“

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Dělení participace (1) OBČANSKÁ   EXPERTNÍ VERTIKÁLNÍ   HORIZONTÁLNÍ SHORA INICIOVANÁ   ZDOLA INICIOVANÁ INDIVIDUÁLNÍ   KOLEKTIVNÍ

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Dělení participace (2) Participační žebřík (S.Arnstein, 1969) : Jde o strategii, prostřednictvím které se nemajetní lidé mohou zapojit do určování toho, jakým způsobem budou předávány informace, stanovovány cíle a priority, alokovány veřejné prostředky,...... Zkráceně to znamená způsoby, kterými mohou iniciovat sociální změny, díky kterým budou moci se i oni podílet na přínosech plynoucích ze společnosti.“ OBČANSKÁ KONTROLA Participace DELEGOVÁNÍ MOCI PARTNERSTVÍ USPOKOJOVÁNÍ VEŘ. MÍNĚNÍ „KVASI“participace KONZULTACE INFORMOVÁNÍ TERAPIE NEparticipace MANIPULACE S.Arnstein, 1969

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Dělení participace používané v praxi Agory CE Participační žebřík Delegování Občané sami rozhodují o svých moci záležitostech Partnerství Občané spolupracují s radnicí Konzultace Radnice naslouchá občanům Odpovědi Radnice vysvětluje důvody Opozice Občané mohou vyjádřit své námitky Informování Radnice informuje občany

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Dělení participace (3) Tři úrovně zapojení veřejnosti – OECD, 2001 Informování jednosměrná komunikace od rozhodovatele k občanů. „pasivní přístup“ poskytnutí informací a „aktivní“ informovaní. Konzultace obousměrná vazba (zejména zpětná vazba). Veřejná autorita stanovuje témata (připravuje otázky) a vede jednání. Aktivní participace vztah mezi občany a veřejnou autoritou založený na vzájemném respektu a partnerství. Občané jsou přímo zataženi do výběru témat k diskusi a společně také navrhují řešení. Konečné rozhodnutí a odpovědnost za něj je stále na veřejné autoritě.

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Aktéři participačních procesů Veřejná autorita politici, úředníci, státní úřady Nezávislé subjekty (prostředník) Investoři podnikatelé Experti Občané Jednotlivci, NNO

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Výhody participace Good Governance otevřenější a průhlednější rozhodování občan jako součást rozhodovacího procesu spoluzodpovědnost za rozhodnutí Community building nové vazby mezi aktéry polidštění rozhodovacích procesů Kvalitnější rozhodovací proces generují se nové nápady odhalení skrytých problémů učení se od druhých Veřejné rozhodování je efektivnější hledání kompromisních řešení veřejná podpora pro dané rozhodnutí vyšší kontrola Růst důvěry v demokratický systém participace posiluje reprezentativní demokracii

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Nevýhody participace Nahrazení reprezentativní demokracie občané vykonávají veřejnou kontrolu politici plní svůj mandát a zastupují občany občané mají možnost nedat politikům svůj hlas Veřejná autorita rozhoduje promyšleně občané jsou laici rozhodují ad hoc (bez promyšlené koncepce) Zneužití nátlakovými skupinami kdo jsou „aktivisté“, NNO; za koho vystupují ohrožení procesu věčnými stěžovateli a oponenty Rozhodovací proces je delší a nákladnější Někde není participace možná vůbec např. řešení krizových situací, obrana a bezpečnost.....

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Metody a techniky Tradiční Inovativní Aktivní participace referendum volby plánovací víkend pracovní skupiny workshop občanská porota sousedské výbory Konzultace účast ve výborech a komisích účast v osadních výborech názorové průzkumy ankety, dotazníkové šetření rozhovory, telefonická anketa panel veřejné setkání posezení u kávy Informování zákon 106/1999 Sb. úřední deska účast na jednání zastupitelstva nahlížení do zápisů občanské informační centrum tiskové konference letáky, brožury, zpravodaje výstavy a prezentace hromadná korespondence telefonní linka Kontrola: Petice, stížnosti, ombudsman On-line metody: E-mailové upozornění, diskusní forum, on-line průzkumy

Srovnání interaktivního a traičního postupu OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Srovnání interaktivního a traičního postupu S T A R Prosazení, získávání podpory IMPLEMENTACE Tradiční reaktivní postup Rozhodování S T A R IMPLEMENTACE Interaktivní postup Prosazení, získávání podpory Rozhodování ČAS

Vztah mezi aktivitou veřejné autority a občanů při užití různých metod legenda: 1- volby 2- referendum 3- výbory zastupitelstva a komise rady 4- osadní výbory 5- petice 6- stížnosti 7- účast na jednání zastupitelstva 8- úřední deska 9- tiskové konference 10- plakáty a letáky 11-zpravodaj města 12-informační centrum 13-výstavy a prezentace 14-brífink 15-dotazníkové šetření 16-rozhovory 17-veřejné slyšení 18-kulatý stůl 19-panelová diskuse 20-workshop 21-plánovací víkend 22-občanské pracovní skupiny 23- komunitní plánování 24- sousedské rady 25- e-mailové upozornění

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Občanská aktivita Čechů ve výzkumech veřejného mínění Šetření IVVM v letech 1996-1999 „…pro Českou republiku lze stanovit průměr cca 30% občanů, kteří se v obcích aktuálně nebo potenciálně angažují….“ „…Češi vnímají demokracii hlavně jako možnost vyjádřit svůj názor, svobodně cestovat, mít přístup k informacím a nebýt perzekuován. To je pasivní pojetí - představa, co demokracie lidem dává. Aktivní pojetí – možnost prosazovat své potřeby a dosáhnout jejich naplnění – s naším pojetím demokracie zatím příliš nesouvisí…“   Rendlová,E.: Občanská aktivita v obcích. In: Filantropie v České republice a účast občanů na věcech veřejných. Soubor esejí. CPSI 2000

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička „Analýza procesu rozhodování, financování a komunikace ve veřejné politice v České republice“. Výzkumný tým ISS FSV UK (1996 a 1998) Obecný zájem o politiku projevuje většina respondentů, jejich účast v žádné sledované sféře nepřesahuje 50% a ve většině ani 30%. Zájem lze vyjádřit v učitých stupních: - v dobrovolných organizacích pro volný čas (event. zájmová profesní sdružení) v organizacích a hnutích veřejně prospěšných často poskytující služby veřejnosti a také ekologická hnutí a hnutí za lidská práva opoziční participace (odbory a protestní hnutí) místní samospráva státní správa politické strany → „….představa demokracie jako účast lidí na řízení a správě je chápána mnohem víc jako kritický zájem o veřejnou politiku než jako záměr se na ní podílet“ Mleziva,E.: Zájem občanů o veřejnou politiku a účast na veřejné politice. In: Purkrábek,M. Křížová,E.: Občané a centrální politické rozhodování v české republice, výsledky výzkumu názorů občanů České republiky v září 1998. Praha 1999

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička „Monitoring projektů Agory CE v letech 2000-2002 Otázka v rámci názorových průzkumů:Myslíte si, že by radnice měla přizvat občany, když plánuje zásadní rozhodnutí,změnu, úpravu či zlepšení některých částí města? → souhlas naprosté většiny respondentů (83% - 94%) Byl/a byste ochoten/ochotna strávit večer diskusí se zastupiteli města, pracovníky radnice a dalšími občany? → souhlas alespoň poloviny respondentů (50% - 64%) Jeřábek,H. a Mička,P.: Závěrečná zpráva z monitoringu. Interní materiál Agory CE

OBČANSKÁ PARTICIPACE V PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE, PhDr.Ing. Pavel Mička Děkuji za pozornost !!!