EKONOMIE VNITŘNÍ OBCHOD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tvorba cen v maloobchodě
 Proč se ceny stejného výrobku liší  Prodej prostřednictvím internetu  Akce obchodních řetězců  Na co si dát pozor Zdroj: Petr Klínský a spol., Finanční.
ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Spotřebitel a jeho práva
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Place – místo prodeje (distribuce)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKONOMIKA ZÁSOBOVÁNÍ Ing. Hana Kročová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Nákup materiálu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ZÁSOBOVÁNÍ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Práva spotřebitele.
Distribuce - placement
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Tesco Store Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu 1. Tesco ve světě 2. Tesco v ČR 3. Hlavní poslání firmy 4. Formáty prodejních jednotek 5. Tesco.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Ing. Lenka Bombera Piskačová
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Velkoobchod, maloobchod
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Velkoobchod. Velkoobchod Velkoobchod nakupuje od výrobců a prodává firmám a maloobchodům není určen pro konečné spotřebitele přebírá některé funkce.
VY_32_INOVACE_Sikorová_
Autor: Ing. Sikorová Renata
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

EKONOMIE VNITŘNÍ OBCHOD 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0292 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_EKO-13 Tematický celek (sada): EKONOMIE Téma (název) materiálu: VNITŘNÍ OBCHOD Předmět: Ročník / Obor studia: 1. – 4. / všechny obory studia Autor / datum vytvoření: Bc. Jitka Maršálková / 28.9.2013 Anotace: Žáci se seznámí se základním členěním a formami obchodů na území ČR Metodický pokyn: Prezentace je určena k výuce a samostudiu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

VNITŘNÍ OBCHOD

Vnitřní obchod obchod nám obstarává spojení mezi výrobou a spotřebou   Členění obchodu: Z územního hlediska vnitřní: je na území ČR zahraniční Z hlediska vlastnictví soukromý: živnostník nebo společnost - s.r.o., a.s. družstevní: obchodní družstva, jednota Z hlediska velikosti velkoobchod maloobchod Organizace obchodu existují dvě základní cesty výrobku od výrobce ke spotřebiteli přímý prodej – přímá cesta např. potraviny VÝROBA → SPOTŘEBITEL

Cesty zboží – co je ovlivňuje nepřímý prodej nepřímá cesta, např. elektrospotřebiče čím organizačně je složitější cesta zboží od výrobce ke spotřebiteli, tím je cena vyšší. FIRMA VELKOOBCHOD MALOOBCHOD Cesty zboží – co je ovlivňuje vzdálenost výroby od spotřebitelů (drahá doprava, např. kamionová, železniční, lodní, letecká) velikost odběratelů (čím větší odběratel, tím větší množství = menší cena) druh poptávky – jde o to, jaké zboží bude prodávat (když budu prodávat elektroniku, nemusím mít tak velké zásoby) forma prodeje - záleží na velikosti prodejny (samoobsluha, internet, z katalogu, zásilkový prodej je levnější)

Velkoobchod slouží jako mezičlánek oběhu zboží od výrobců a dovozců do maloobchodní sítě Ve velkoobchodu probíhají tyto operace: nakoupit od výrobců nakoupit od dovozců, distributorů musí přijít příjemka zboží kontroluje se kvalita, kvantita a záruční list skladování podle chemických a fyzikálních vlastností těžké zboží dolu, lehké nahoru (pokládáme je do regálů, na palety) nové zboží dozadu, starší dopředu (FIFO) Význam velkoobchodu pro výrobu: vytváří velké zásoby zboží (výrobci nemusí budovat velké sklady) přebírá rizika za výrobce (reklamace, morální zastavování zboží = není moderní) poskytuje tržní informace výrobci (provádí průzkum a je schopen říct, o co má výrobce zájem) provádí propagaci zboží (reklama) zrychlení obratu zboží (velkoobchod je schopen rychle zásobovat maloobchod a.zajistit dopravu) vytváří z úzkého výrobního sortimentu široký obchodní sortiment (každý výrobce tam dá jen svůj výrobek = od všech výrobců = širší sortiment)

Maloobchod Formy prodeje je poslední článek oběhu zboží z výroby ke spotřebiteli maloobchodní podnik nakupuje ve velkoobchodu za nákupní cenu, k té ceně si přičte DPH a marži, aby měl zisk maloobchod může od velkoobchodu získat množstevní slevu   Formy prodeje základní doplňkové organizovaní výrobci Základní formy prodeje prodej s obsluhou (pultový) prodej se samoobsluhou prodej volným výběrem

prodej s obsluhou (pultový) je nejstarší formou prodeje zákazník je od prodavače oddělen pultem je důležitý tam, kde je potřeba hygiena a špatná manipulace (výseková masna, cukrárna, pečivo) nebo tam, kde je potřebná vysoká kulturnost prodeje (optika, lékárna, foto, parfumerie, mob. Telefony)   Výhody pro zákazníka: odborná poradenská činnost, přímý styk s prodejcem, kvalita, příjemné prostředí, lepší vyřízení reklamací Nevýhody pro zákazníka: malý výběr, nepřehledná prodejna, nesmí se sahat na zboží Výhody pro firmu: minimální ztráty, méně personálu, okamžitý přehled, co se prodá Nevýhody pro firmu: vyšší nákupní cena, nemá tak velký okruh dodavatelů, nemá takovou moc bojovat proti konkurenci např. potraviny Jana, parfumerie Janout

prodej se samoobsluhou je nejvýhodnější formou prodeje běžného zboží prodává se široký sortiment výrobků. Patří sem: samoobsluhy (Jednota) supermarkety ( Plus, Billa, Lidl) hypermarkety ( Tesco, Makro, Globus) hobbymarkety (Obi, Baumax, Bauhaus) Výhody pro zákazníka: nakupuje očima (firma takové výrobky dává do výše očí), dobu nákupu si zákazník určuje sám, zboží si může vzít do ruky a prohlédnout, jsou k dispozici vozíky, parkoviště, příjemný personál, ochutnávky nových výrobků, nižší ceny, široký sortiment, někde otevřeno méně pokladen, aby zákazník ve frontě ještě dokoupil, možnost občerstvení.  

Nevýhody pro zákazníka: velké množství lidí, málo času, kapesní zloději, málo místa na parkovišti, neradi předvádí zboží, zákazník nakupuje podle letáku a někdy už není požadované zboží   Výhody pro firmu: nakupuje velký objem = má to za nižší cenu, větší obrat (větší množství zákazníků, více dodavatelů) Nevýhody pro firmu: vysoké ztráty, vyšší náklady na bezpečnostní systém, často se mění zaměstnanci, fluktuace – střídání.

Vybavení prodejen: vozíky – menší, větší, pro děti autíčka někdy směnárny zboží umístěné v regálech gondoly – oboustranné regály věšáky dětský koutek chladící a mrazící boxy pultové prodejny (lahůdky, maso, zelenina) Kamery   

nevýhody pro zákazníka: prodej volným výběrem zákazník si vybírá zrakem, sejmutí z regálu, pomoc při zkoušení nebo vydání ze skladu zajišťuje prodavač   výhody pro zákazníka: vše pod jednou střechou, odborná pomoc prodavače, většinou uprostřed centra nevýhody pro zákazníka: člověk utratí víc než původně chtěl, když už tam člověk je navštíví všechny obchody výhody pro firmu: menší nebezpečí krádeže nevýhody pro firmu: musí platit vysoce kvalifikované prodavače

DOPLŇKOVÉ FORMY PRODEJE   DOPLŇKOVÉ FORMY PRODEJE prodej v pojízdných prodejnách stánkový a pochůzkový prodej podomní prodej prodejní automaty zásilkový prodej prodej na objednávku prodej na záznam Prodej v pojízdných prodejnách nejprve byly určeny k zásobování malých vesniček, později rekreačních oblastí, dále města např. Family Frost, mrazík, grilovaná kuřata, broušení nožů, gyros, uzené ryby buď autobusy nebo avie předělané na prodejnu může to být i smíšené zboží, potraviny, uzeniny platí za pronájem místa, buď městu nebo obci, záleží také na dohodě většinou řidič je sám prodavač doba a místo je včas určeno buď pultový prodej nebo samoobsluha

Výhody pro zákazníka: ušetří peníze za dopravu a čas (přijede to přímo k němu) levnější pokud se prodává v celém balení, dopředu si mohu z letáku vybrat Nevýhody pro zákazníka: úzký sortiment, než přijedeme, tak už zboží nemusí být, vyšší cena, nepřehlednost, nepřesnost Výhody pro firmu: vyšší obrat, vyšší zisk, málo personálu, má okamžitý přehled o co je zájem, malé ztráty Nevýhody pro firmu: náklady na opravu aut, nemají po cestě žádný sklad = nemohou doplnit zboží, přísné hygienické podmínky

b) Stánkový a pochůzkový prodej uplatňuje se v místech dočasného soustředění spotřebitelské poptávky např. kulturní akce, poutě, jarmarky, sportovní akce prodávají se suvenýry, cukrovinky, občerstvení v kinech popcorn, Coca Cola, zmrzliny atd. prodej růží, loutek, světlušek výhody pro zákazníka: prodavač přijde až ke mně můžu si přinést suvenýr z akce, který se té akce týká mohu se občerstvit nevýhody pro zákazníka: špatná hygiena, kapesní zloději, často nutí ke koupi výhody pro firmu: nižší pronájem, zisk, reklama nevýhody pro firmy: nízký sortiment, může překvapit špatné počasí, může jim předčasně dojít zboží a není sklad na doplnění.

c) podomní prodej - jde většinou o netaktní nabízení výrobků ze strany dealera, někdy nutí zákazníka ke koupi např. Zepter, vysavače, kožešiny   výhody pro zákazníka: nemusí nikam chodit nevýhody pro zákazníka: okrádání, dotěrnost, cena neodpovídá kvalitě výhody pro firmu: nižší náklady, okamžitý přehled o tom, co prodají nevýhody pro firmu: není velké množství nákupu ze strany zákazníka

d) prodejní automaty vyplňuje mezery v prodejní síti v době, kdy jsou jiné prodejny uzavřeny nebo na místech, kde není možno prodejnu zřídit např. letiště, školy, autobusová a vlaková nádraží, policie, supermarkety můžeme z nich koupit: jízdenky na autobus, metro, tramvaj, prezervativy, cigarety, nealkoholické pití atd.   výhody pro zákazníka: 24 hod. možnost nákupu, žádná fronta a stud nevýhody pro zákazníka: rozbité, nevrací peníze, malý sortiment výhody pro firmu: zvýšený obrat = zisk, nemá prodavače nevýhody pro firmu: lidé ho mohou poškodit, těžká údržba, neustálé opravy

e) zásilkový prodej v klidném domovním prostředí si vyberu z katalogu zboží, které se mi líbí, ušetří čas katalogy buď chodí pravidelně (něco jsme si už objednali) nebo si o ně řekneme   výhody pro zákazníka: bezstarostí, šetří peníze za dopravu nevýhody pro zákazníka: někdy zboží nepřijde včas, neodpovídá obrázku, nemusí souhlasit velikost výhody pro firmu: menší personál, nižší náklady, široká oblast zákazníků nevýhody pro firmu: reklamace, stížnosti zákazníků

f) prodej na objednávku - je spojený s dopravní službou - objednává se většinou telefonicky - jedná se např. o dovoz uhlí, hlíny, stavebního materiálu   výhody pro zákazníka: dovoz až do domu nevýhody pro zákazníka: firma nepřijde v kolik řekla, nepoznáme skutečné množství, které firma přivezla výhody pro firmu: nemají přehled kolik toho rozvezou, mají zaručenou klientelu nevýhody pro firmu: zákazník nemusí být doma, terén může být špatný

g) prodej na záznam - např. chci si koupit celé vybavení ložnice, ale oni to nemají na skladě, tak si udělají záznam a např. za měsíc mi to přivezou   výhody pro zákazníka: velká nabídka, můžu si vybrat, co chci nevýhody pro zákazníka: dlouhá čekací doba

Elektronický obchod přes internet dá se platit kartou nebo převodem na účet 12 % z 2 500 lidé přes net. oblíbenější než teleshoping úspora času je pro zákazníky, kteří tolik nezajímají ceny skupina lidí s vyšším vzděláním a vyššími příjmy

Teleshoping přes TV je to nabídka přes reklamní šot, je uvedená cena, ale neuvádí se poštovné objednávka telefonicky přidávají se dárky, aby byla nabídka zajímavější   3) PRODEJ ORGANIZOVANÝ VÝROBCI podniková prodejna franšízingová prodejna značková prodejna

podniková prodejna v areálu daného podniku prodává se zde zboží, které se v tom podniku většinou vyrábí je pro zaměstnance, ale i pro ostatní lidi např. pekárny Kompek Kladno, Delta Kladno, masokombinát Příbram, Sklárny Nižbor, Pivovar Krušovice.   Výhody pro zákazníka: záruka, že je věc čerstvá, nižší cena, je to přímo od zdroje, zboží je vždy Nevýhody pro zákazníka: malý sortiment, člověk musí dojít přímo do prodejny, zaměstnanci mají přednost nebo slevy Výhody pro firmu: nemusí platit za pronájem, mají okamžitý přehled a kontrolu nevýhody pro firmu: hygiena, bezpečnost

MC Donalds KFC franšízingová prodejna vzniká spojením výrobního podniku s prodejcem, který má svojí prodejnu i personál zboží je majetkem výrobce prodejce dostane sjednaný podíl na zisku např. MC Donald, KFC, Big Food   výhody pro zákazníka: rychlé občerstvení nevýhody pro zákazníka: nezdravé, není nonstop jen někdy výhody pro firmu: široká klientela nevýhody pro firmu: přísné podmínky pro hygienu MC Donalds ve 120 zemích – 28 000 restaurací už 10 let v ČR během 10 let se k první prodejně přidalo 61 celkem recyklovaný odpad, chtějí být šetrnější k přírodě KFC v r. 1939 existovalo už 638 restaurací v r. 1971 bylo v provozu už 3 500 nabízí znamenitá kuřata v 90ti zemích v 9 400 restauracích v ČR otevřena první restaurace v r. 1994, 23 restaurací (19 v Praze)

c) značková prodejna představují nejvolnější spojení výrobního podniku s prodejcem. prodejce využívá vlastní prodejnu, personál, zboží nakupuje výhodně od výrobce a prodává za ceny, které stanový sám např. Nike, Reebok, Adidas   výhody pro zákazníka: může si zvolit značku, která mu vyhovuje nevýhody pro zákazníka: vysoká cena

Zákon na ochranu spotřebitele přesně definuje pojem spotřebitele, prodejce, výrobce, dovozce, výrobek, nebezpečný výrobek, služba upravuje ve prospěch zákazníka lhůtu pro vyřízení reklamace (30dní) stanovuje orgány dohledu nad ochranou spotřebitele (např. Česká obchodní inspekce, živnostenský úřad, finanční úřad, krajská nebo okresní hygienická stanice . . . . ) kontroluje se poctivost prodeje výrobků, dokonalost poskytovaných služeb, správná hmotnost, míra (alkohol, pivo), předepsaná jakost zákaz klamání spotřebitele (nesmí se uvádět nepravdivé a neúplné údaje) prodávající musí zařídit, aby výrobky byly viditelně označeny množstvím, jakostí, datem výroby, datem spotřeby, složení, použití, skladování prodávající je povinen provozovnu zvenčí viditelně označit názvem, obchodním jménem, provozní dobou pro spotřebitele, odpovědný vedoucí, úplná adresa, telefon, IČ ve stanovených případech např. při koupi elektroniky např. lednička, video a další např. kalhoty, boty je prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku a vystavit záruční list (musí být orazítkovaný) od r. 1.1.2003 je záruka dva roky, pak záleží na typu např. Kaufland tři roky, elektro

Otázky Uveďte příklad přímé cesty výrobku. Vyjmenujte doplňkové formy prodeje ? Vysvětlete význam velkoobchodu pro výrobce. Charakterizujte pultový prodej ?

Odpovědi na otázky přímá cesta např. potraviny; VÝROBA → SPOTŘEBITEL prodej v pojízdných prodejnách stánkový a pochůzkový prodej podomní prodej prodejní automaty vytváří velké zásoby zboží (výrobci nemusí budovat velké sklady) přebírá rizika za výrobce (reklamace, morální zastavování zboží = není moderní) poskytuje tržní informace výrobci (provádí průzkum a je schopen říct, o co má výrobce zájem) je nejstarší formou prodeje zákazník je od prodavače oddělen pultem

Použité zdroje ŠVARCOVÁ, Jena a kol. Ekonomie Stručný přehled teorie praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2007, ISBN 80-903433-4-1. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu.