Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Tvorba cen.
Tvorba cen v maloobchodě
Stanovení ceny v marketingu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Chování spotřebitele a formování poptávky
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Produkční a nákladová funkce
Cena v pojetí marketingu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Cenová strategie Eduard Andráši.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Cenová strategie Jiří Pixa.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
A) Determinanty nabídky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A 1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Cenová politika 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ekonomika– národní hospodářství
Stanovení ceny v marketingu
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Cenové strategie.
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013 Ročník/věková kategorie4. ročník/18-19 let Vyučovací předmět/klíčová slova Marketing, ekonomika cena, cenová politika, cíle cenové politiky, zisk, objem produkce, tržní podíl, návratnost investic, cenová elasticita, poptávka, životní cyklus výrobku, náklady, konkurence, distribuce, substituční výrobky, komplementární výrobky Anotace Cena je jediný prvek marketingového mixu, který vytváří příjmy nezbytné pro firmu. Prezentace má studentům osvětlit pojem ceny a cíle cenové politiky. Podrobněji popisuje jednotlivé cíle a vyjmenovává omezující faktory cenových cílů. Na závěr následuje několik otázek k diskusi.

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová. Cena a cenová politika Cíle cenové politiky

Cena 3 = je směnná hodnota statku, služby, tj. protihodnota potřebná pro získání zboží nebo služby ve směně  obvykle se vyjadřuje peněžitou částkou, kterou je třeba při získání zboží (služeb) zaplatit za jednotku množství

Cena 4  prvek marketingového mixu  je to jediný prvek, který vytváří příjmy nezbytné pro firmu  určuje, co podnik ze své činnosti na trhu získá  určuje hodnotu výrobku či služby zákazníkovi

Cenová politika 5 Zahrnuje:  stanovení úrovně cen a jejich diferenciaci  určení metod tvorby cen  stanovení cen nových výrobků  stanovení pravidel pro cenové změny  stanovení pravidel pro slevy a srážky z cen

Cíle cenové politiky 6  jsou východiskem v procesu stanovení ceny  vycházejí z celkových strategických:  podnikových a  marketingových cílů

Faktory ovlivňující volbu cíle  krátkodobý x dlouhodobý zájem podniku  nový výrobek x výrobek v určité fázi svého životního cyklu  dosažení určitého tržního podílu x výše prodeje 7

Cíle podniku při stanovení ceny  zisk  maximalizace zisku  růst objemu prodeje  tržní podíl  návratnost investic  špičková kvalita výrobku  jiné cíle 8

Cíle podniku při stanovení ceny ZÁVĚR Podniky často vycházejí nikoliv z jednoho, ale z více stanovených cílů 9

Zisk  pro většinu podniku je rozhodujícím faktorem  znamená určení takové výše ceny:  při které budou pokryty úplné náklady spojené s výrobou  bude zaručeno dosažení určité míry zisku  obvykle stanoven ve fázi zralosti životního cyklu výrobku 10

Maximalizace zisku  cena se stanovuje na takové výši, aby zabezpečila maximální celkové tržby z prodeje ve vztahu k vynaloženým nákladům  používá se rovněž ve fázi zralosti životního cyklu výrobku 11

Maximalizace zisku  v praxi je však možné: ceny dosahovaný zisk (v důsledku poklesu poptávky) 12

Cenová elasticita 13  míra závislosti změny poptávaného množství na změně ceny  je závislá na řadě faktorů:  nezbytné x luxusní zboží  přítomnost konkurence  struktura výdajů domácností  na použití výrobku a cenách substitutů  zboží dlouhodobé x krátkodobé spotřeby

Cenová elasticita 14  vysoce elastická poptávka  má smysl snižovat cenu, abychom zvýšili tržby, zvýšení ceny by tržby snížilo  málo elastická poptávka  význam má pouze zvýšení ceny, protože každé snížení ceny snižuje tržby

Růst objemu prodeje  tento přístup:  neklade důraz na dosažení zisku  nepřihlíží ke konkurenci  většinou jde o krátkodobý zájem (např. výprodej nadbytečných zásob, využití přechodně nevyužité kapacity) 15

Tržní podíl 16  cílem pro ty podniky, kteří věří, že dlouhodobou ziskovost lze zabezpečit dosažením svého dominantního postavení na trhu  chceme-li jej zvýšit, zpravidla stanovíme nižší cenu  počáteční nízká cena má přilákat zákazníky a odradit konkurenci

Tržní podíl 17 Snížení cen předpokládá existenci alespoň tří podmínek: a) vysokou citlivost poptávky na změnu cen b) stanovení nízké ceny odradí konkurenci c) náklady na jednotku výroby a distribuce s růstem výroby a prodeje klesají

Návratnost investic  jedná se o dlouhodobou strategií  porovnává se návratnost investice s alternativní možností jejího umístění  používají ji zejména finančně orientované podniky  měří se jako podíl zisku k vlastnímu kapitálu 18

Špičková kvalita výrobku  snaha dosahovat vedoucího postavení na trhu v kvalitě výrobku  vyžaduje drahé kvalitní materiály, technologie atd. vyšší náklady na výrobu 19

Jiné cíle  udržení dosavadního stavu na trhu  snaha zabránit nové konkurenci ve vstupu na trh  možnost větší podpory ze strany obchodu  přechodné snížení ceny, které přiláká nový okruh zákazníků  likvidace konkurence (v extrémním případě - cena až pod vlastní náklady) 20

Omezující faktory cenových cílů 21  poptávka  etapa životního cyklu výrobku  náklady  konkurence  distribuce  vliv ceny na ostatní výrobky firmy  substituční (záměnné) výrobky  komplementární (vázané) výrobky  cenová legislativa

Otázka č.1 22 Zvýšení ceny mi vždy přinese zvýšení celkového objemu tržeb. Je to pravda? Vysvětlete proč. NEPRAVDA

Otázka č.2 23 Chceme-li uvolnit prostor pro nové zboží, našim cílem bude RŮST OBJEMU PRODEJE

Otázka č.3 24 Je-li vysoká citlivost poptávky na změnu ceny, potom se nám nevyplatí cenu snižovat. Je to pravda? Vysvětlete proč. NEPRAVDA

Otázka č.4 25 Cenový cíl – zisk, si firma stanovuje obvykle ve fázi zralosti životního cyklu. Je to pravda? Vysvětlete proč. PRAVDA

Děkuji vám za pozornost 26

Zdroje  ŠVARCOVÁ, J.: Ekonomie – stručný přehled, 2003/2004. Zlín: CEED,  SVĚTLÍK, J.: Marketing – Cesta k trhu. Zlín: EKKA,  VYSEKALOVÁ, J., STRNAD, P., VYDROVÁ, J.: Základy marketingu pro střední odborné školy. Praha: FORTUNA,  KLÍNSKÝ, P., MÜNCH.: Ekonomika 2 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: EDUKO,