Deriváty karboxylových kyselin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ESTERY.
Advertisements

KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
NázevKarboxylové kyseliny I Předmět, ročníkChemie, 2. ročník Tematická oblast Deriváty uhlovodíků Anotace Prezentace sloužící k výkladu učiva, obsahuje.
Oddělování složek směsí 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
PaedDr. Ivana Töpferová
Deriváty Karboxylových Kyselin
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
Periodický zákon a periodická soustava prvků
Typy vzorců, stavba molekul a izomerie v organické chemii
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
„Co má rum společného s vínem?“
Změny při chemických reakcích
DERIVÁTY KARBOXYLOVÝCH KYSELIN
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_171.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět:Chemie Ročník:9. Téma:Přírodní.
Přechodné prvky, d prvky II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
PaedDr. Ivana Töpferová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Lipidy Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická chemie,
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Estery Kyslíkaté deriváty
PaedDr. Ivana Töpferová
Oddělování složek směsí 2
CZ.1.07/1.1.10/
PaedDr. Ivana Töpferová
PaedDr. Ivana Töpferová
Způsoby vyjadřování složení směsí
Nejznámn ě jší karboxylové kyseliny Obrázek č.1 Obrázek č.15.
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Halogenderiváty a dusíkaté deriváty uhlovodíků
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Deriváty karboxylových kyselin Co jsou deriváty karboxylových kyselin? Kde se s nimi setkáváme?
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
PaedDr. Ivana Töpferová
Roztoky a jejich složení
KARBOXYLOVÉ KYSELINY II (deriváty karboxylových kyselin)
Ch_046_Soli karboxylových kyselin Ch_046_Deriváty uhlovodíků_Soli karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Ch_048_Význam a použití solí karboxylových kyselin Ch_048_Deriváty uhlovodíků_Význam a použití solí karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková.
Ch_045_Estery, esterifikace Ch_045_Deriváty uhlovodíků_Estery, esterifikace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 V molekule uhlovodíku je vodík nahrazen skupinou –NH 2  Příklady:  aminomethan: CH 3 NH 2  diaminoethan: CH 2 NH 2  aminobenzen: C 6 H 5 NH 2.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Deriváty karboxylových kyselin
II. Karboxylové kyseliny
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Deriváty karboxylových kyselin PaedDr. Ivana Töpferová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace:  výuková prezentace v prvním ročníku studia Předmět: chemie Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: organická chemie a biochemie Klíčová slova: funkční deriváty, substituční deriváty, soli, estery, hydroxykyseliny, aminokyseliny Forma: vysvětlování, demonstrace Datum vytvoření: 10. 6. 2013

Deriváty karboxylových kyselin = odvozeny od karboxylových kyselin funkční deriváty substituční deriváty

Funkční a substituční deriváty karboxylových kyselin a) Funkční deriváty vznikají záměnou H nebo OH skupiny v karboxylové skupině jiným atomem nebo skupinou atomů Druhy: soli estery halogenidy amidy anhydridy b) Substituční deriváty vznikají adicí jiné charakteristické skupiny na uhlíkový skelet Druhy: halogenkarboxylové kyseliny aminokyseliny hydroxykyseliny oxokyseliny

Soli karboxylových kyselin Soli: vznikají reakcí karboxylových kyselin s hydroxidy nebo kovem Příklad: + + + +

Soli karboxylových kyselin Octan sodný CH3–COONa = používá se jako katalyzátor, regulátor kyselosti Pokus: chemický stalagmit Octan hlinitý (CH3–COO)3Al = je doporučován při mechanicky způsobených otocích a pohmožděninách a při poštípání hmyzem

Soli karboxylových kyselin Glutaman sodný (glutamát) = zvýrazňovač chuti v potravinářském průmyslu Šťavelan sodný (COONa)2 = používá se v analytické chemii Benzoan sodný = konzervační látka v nápojích, kompotech

Soli karboxylových kyselin Obr. 3 Konzerva Obr. 1 Hořčice Obr. 2 Energetický nápoj

Soli karboxylových kyselin Sodné nebo draselné soli karboxylových kyselin palmitové a stearové: Palmitan sodný (C15H31COONa) Stearan draselný (C17H35COOK) = hlavní složky mýdla Obr. 4 Mýdlo

Estery karboxylových kyselin Estery: = vznikají reakcí karboxylových kyselin s alkoholem, která probíhá v prostředí silné kyseliny (např. sírové), tj. esterifikací Zapište esterifikaci: vznik benzoanu ethylnatého (ethylbenzoátu)

Estery karboxylových kyselin Estery nižších karboxylových kyselin a nižších alkoholů se používají se jako parfemovací látky (esence, tresti) v potravinářství, kosmetice Mravenčan ethylnatý = ethylester kyseliny mravenčí = ethylmethanoát H–COO–CH2–CH3 = rumová esence Octan ethylnatý = ethylester kyseliny octové = ethylethanoát CH3–COO–CH2–CH3 = používá se jako rozpouštědlo, např. v lacích a odlakovačích na nehty

Estery karboxylových kyselin Tuky, oleje = estery vyšších karboxylových kyselin (palmitové, stearové, olejové , …) s glycerolem Přírodní vosky = estery vyšších jednosytných alkoholů a vyšších jednosytných kyselin Methylestery vyšších mastných kyselin získané z řepkového oleje a methanolu se přidávají jako tzn. bionafta do motorové nafty pro vznětové motory

Zástupci substitučních derivátů Hydroxykyseliny kyselina mléčná (2-hydroxypropanová) = bezbarvá krystalická látka = vzniká mléčným kvašením cukrů (bez přístupu O2), vzniká ve svalech při nedostatečném přísunu kyslíku = používá se jako konzervační látka při výrobě siláže, k výrobě tvarohů, sýrů, v kosmetice k výrobě přípravků proti akné, ústních vod, krémů

Zástupci substitučních derivátů Hydroxykyseliny kyselina acetylsalicylová = obsažena v lécích Aminokyseliny kyselina aminooctová (glycin) = nejjednodušší aminokyselina obsahuje v molekule skupinu –NH2 = součást potravinových doplňků = aminokyseliny se vážou do řetězců a vytváří bílkoviny Obr. 5 Lék acylpyrin

Seznam obrázků: Vzorce a reakce byly vytvořeny v programu ACD/ChemSketch (freeware) Obr. 1, 2, 3, 4, 5 foto Ivana Töpferová

Použité zdroje: ŠIBOR, J., PLUCKOVÁ, I., MACH, J. Chemie pro 9. ročník. Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7289-282-2. BANÝR, J., BENEŠ, P. A KOLEKTIV. Chemie pro střední školy. Praha: SPN, a.s., 1995. ISBN 80-85937-11-5. Čtrnáctová, H., KOLÁŘ, K., SVOBODOVÁ, M., ZEMÁNEK, F. Přehled chemie pro základní školy. Praha: SPN a.s. , 2006. ISBN 80-7235-260-1. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 1.vydání, 2006. ISBN 80-7238-442-2.