Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Soustava soudů v ČR Ročník:1.a 2. Datum vytvoření:červen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autor:Petr Koblížek Předmět/vzdělávací oblast: Provozuschopnost dopravních prostředků Tematická oblast:Konstrukční skupiny dopravních prostředků Téma:Kontrola.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Autor: Lenka Kraváčková
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast: Fyzika Tematická oblast: Optika Téma: Nemoci očí Ročník: 4. Datum vytvoření: Leden 2014 Název: VY_32_INOVACE_07.2.15.FYZ Anotace: Přehled nejčastějších očních onemocnění. Učební materiál slouží jako inovativní prezentační doplněk výuky a využívá aktivizujících možností multimediálních prostředků včetně hypertextových odkazů. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Multimediální výuka svou přehledností a názorností podporuje zájem a aktivitu i u slabších žáků. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Barvoslepost Barvosleposti je několik typů. Většinou je omezeno rozlišení dvojice barev. Nejčastějším případem je neschopnost odlišit červenou a zelenou. Jiné kombinace jsou méně časté, pouze černobílé vidění je vzácné.

Test barvosleposti Obr.1 Test barvosleposti http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ishihara_11.PNG

Diabetická retinopatie Diabetická retinopatie je nezánětlivé onemocnění oční sítnice. Vzniká jako důsledek celkového postižení cév u diabetu mellitu (cukrovky). Dochází k poškození krevních cév v oku. Vede k vytvoření krevních sraženin, může dojít k odchlípení sítnice.

Diabetická retinopatie Normální vidění Vidění s diabetickou retinopatií Obr.3 Vidění s diabetickou retinopatií http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_eyesight_two_children_and_ball_with_diabetic_retinopathy.jpg Obr.2 Normální vidění http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_eyesight_two_children_and_ball_normal_vision.jpg

Glaukom – zelený zákal Glaukom je označení pro určitý typ poškození zraku, jehož podstatou je poškození očního nervu. Předpokládá se, že souvisí s vysokým nitroočním tlakem, často bývá spojen s poškozením ledvin. Nejtěžším následkem je trvalá slepota.

Pohled člověka s rozvinutým glaukomem Obr.4 Pohled člověka s glaukomem http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_eyesight_two_children_and_ball_with_glaucoma.jpg

Šedý zákal Šedý zákal je nemoc oka, kdy se čočka zakalí a pacient vidí, jako by se díval přes špinavé sklo nebo zamrzlé okno. Nemoc se dnes léčí nahrazením zakalené lidské čočky tenkou umělou čočkou. Obr.5 Šedý zákal http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cataract_in_human_eye.png

Zánět spojivek Vzniká při působení ultrafialového záření na oko, hory, u moře, svařování el. obloukem… Obr.6 Zánět spojivek

Kontrolní otázky Jak se projevuje barvoslepost? Jak se projevuje a jak se léčí šedý zákal? Je pro pacienta nebezpečnější onemocnění šedým nebo zeleným zákalem?

Kontrolní otázky-odpovědi Jak se projevuje barvoslepost? Neschopností rozlišit dvojice barev. Jak se projevuje a jak se léčí šedý zákal? Pacient vidí jako přes zamrzlé okno, léčí se operací. Je pro pacienta nebezpečnější onemocnění šedým nebo zeleným zákalem? Zelený je nebezpečnější.

Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-116-7. LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy II. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-185-X Obrázek 1 Test barvosleposti: NICOGUARO. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 7.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ishihara_11.PNG Obrázek 2 normální vidění: SVEEP, Mark. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 7.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_eyesight_two_children_and_ball_normal_vision.jpg Obrázek 3 DAY, James. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 7.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_eyesight_two_children_and_ball_with_diabetic_retinopathy.jpg Obrázek 4 Pohled člověka s rozvinutým glaukomem: SVEEP, Mark. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 7.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_eyesight_two_children_and_ball_with_glaucoma.jpg Obrázek 5 Šedý zákal: AHUJA, MD, Rakesh. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 7.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cataract_in_human_eye.png Obrázek 6 Zánět spojivek: P33TR. „Wikipedia.cz“ [online]. [cit. 7.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pink_eye.jpg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Šťastný.