Seminář o supervizi Cheb, 31. října 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středisko podpory poradenských služeb
Advertisements

Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Základní škola, Brno, Štolcova 16
2. WORSKHOP „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Karlovy Vary TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN.
Jak se uplatnit na trhu práce
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Akreditační standardy pro primární péči Bohumil Seifert Setkání auditorů
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Na Poříčí 12, Praha 1, tel.: , fax: Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
ESF - rovné příležitosti pro všechny CESTA KE ZMĚNĚ - „CESTA KE ZMĚNĚ“ PODPORA V ZAMĚSTNÁVÁNÍ CESTA KE ZMĚNĚ - „CESTA KE ZMĚNĚ“ PODPORA V ZAMĚSTNÁVÁNÍ.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Vzdělávání supervizorů pro potřeby sociálních služeb poskytovaných v MSK Závěrečná konference k individuálnímu projektu „Podpora vzdělávání a supervize.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
Firemní kultura - změna motivační strategie
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Odborná praxe 2 2. ročník prezenčního studia 2012/2013.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Praxe na VOŠ Jabok Úvodní přednáška pro 1. ročník.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Mgr. Štěpánka Vojtěchovská
(Katedra psychologie FF UK Praha)
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Deinstitucionalizace... Deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením Závěrečná konference k individuálnímu projektu.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Assessment centrum.
1 PROPAGACE ŘEMESLNÝCH A TECHNICKÝCH OBORŮ CZ.1.07/1.1.13/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Assessment centrum.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Assessment centrum.
SEMINÁŘ pro poskytovatele v rámci projektu: „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato akce je financována z Evropského.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Seminář o supervizi Cheb, 31. října 2014 Tento projekt je spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky

Program 9.30 – 11.00 Úvod do pojmosloví, základní otázky supervize 11.00 – 12.30 Praktická zkušenost – Ballintovská skupina – praktické cvičení 13.00 – 14.30 Supervizní kontrakt a výběr supervizora 14.30 – 16.00 Výběr témat a struktura supervizního sezení – praktické cvičení

7 klíčových otázek o supervizi Jak se překládá supervize Jak se dostala supervize do sociálních služeb Co je cílem supervize Co se na supervizi odehrává Co potřebuje supervize Jak poznáme, že šlo o supervizi ________________________________________

O čem to tady může být? O hledání odpovědí na 7 otázek O 8 hodinách (vyučovacích) společného setkání. O tom, abychom byli všichni v pohodě, našli jsme co jsme potřebovali a pokud nic nehledáme, aby nás to bavilo.

1. otázka Jak se překládá supervize? Jednoduše  Slovo supervize se skládá z předložky super a slovesa visio (visio je slovesem od slova videre, takže se setkáváme s pojmem supervidere), které jsou předkládány jako „ přes nebo nad - super“ a „ sledovat nebo vidět - videre“ supervize je spojována s pozici nad něčím, se zaměřením na sledování, monitorování nebo dohled. Nepřekládá se

2. Otázka Jak se dostala supervize do sociálních služeb? Supervize byla zavedena proto, aby naplnila vzdělávací funkci Supervize sociální práce byla zavedena jako nástroj administrativní odpovědnosti. Supervize je nástrojem řízení pomáhajících organizací. Supervize je nástrojem dohledu pro naplnění funkce předně instituce před funkcí profese Konzultace je nástrojem „svobodné“ diskuse nad odbornými tématy. Jako způsob řízení

3. Otázka Co je cílem supervize? Profesní růst - zvyšovat profesionální kompetenci Přinést do praxe systematickou reflexi vlastní práce Zvýšit svou psychickou odolnost Zvýšit podíl vědomých úkonů Kultivovat kulturu organizace Kvalitativní změna

4. Otázka Co se na supervizi odehrává? Sdílíme se Hledáme Hrajeme různé role Mlčíme Propátráváme Fantazírujeme Popisujeme Rozpouštíme Zastavujeme Uvolňujeme Problematizujeme Smějeme se Reflektujeme Povzbuzujeme Zdokonalujeme se v reflexi

5. Otázka Co potřebuje supervize? Kulturu učící se organizace Schopnost připustit, že nemusím být na vrcholu, ale jsem na cestě. Zakázku Ochotu se zlepšovat

6. Otázka Jak poznáme, že šlo o supervizi? Co se stane? Dochází ke změně vlastního chování, myšlení, názoru, postoje, hodnoty. Jak? prostřednictvím vlastní reflexe nevědomého, přijetím neznámého, pochopením nepochopitelného, nahlédnutím na neviditelné. Naplnili jsme cíl – byla splněna očekávání. Došlo ke změně

Dostupná literatura Proctor, B.: Group Supervision, 2000, Sage Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce, Praha 1999, Osmium. Havrdova, Z., Hajny, M. et al.: Praktická supervize, Praha 2008, Galén. Hawkins, P., Shohet, R.: Supervize v pomáhajících profesích, Praha 2004, Portál

Zásadní rozdíly. Interní a externí supervize Případová a týmová supervize Individuální a skupinová supervize Interní a manažerská supervize

Zakázky supervize Individuální Skupinová Týmová Manažerská

Supervizní kontrakt Výběr supervizora Předmět Forma (způsob provádění) Možná náplň (účel a zaměření) Cena Práva a závazky účastníků dohody (supervizor, supervidovaní, organizace) Další podmínky

Struktura Navázání kontaktu (usazení) Otevření prostoru – vymezení času, rolí Vyjednání a výběr témat Průběh Shrnutí Ověření naplnění cíle Reflexe Závěr

Praxe manažerské supervize Poslání organizace, jak rozumí supervidovaný poslání, co si o něm myslí? Zátěž pracovní role, úspěchy motivace, překážky, co bere síly. Dovednosti a znalosti, které jsou supervidovanému vlastní. Cíl rozvoje vzhledem k naplnění prac. role a poslání org. (kdyby si mohl volit formu vzdělávání co by to bylo), plán osobního rozvoje, Vedení lidí, sebehodnocení, forma hodnocení od nadřízeného

Konkrétní otázky manažerské supervize Jak se změnila naše organizace od vašeho příchodu do současnosti? Jak a čím přispíváte do organizace. V čem je Vaše cena? Co Vám v práci chybí, co Vám překáží, co Vám vadí, co oceňujete? Co by jste změnil kdyby jste byl na mém místě? Zkuste najít alespoň 3 oblasti. Na co se v práci těšíte.

Konkrétní otázky manažerské supervize Jak vnímáte přítomnost nadřízeného na pracovišti Kde u sebe vnímáte slabiny nebo co by jste se chtěla naučit? Co by se od Vás mohli naučit Vaši spolupracovníci. Jak vnímáte kritiku, jaká forma Vám vyhovuje. Čím by vám mohla být užitečná. Vzpomenete si na situaci, která Vám pomohla? Co je pro Vás obtížné, co Vás vyčerpává, Jak bych Vám mohl pomoct? Jak vnímáte odpovědnost za Váš úsek.

Balintovská skupina http://www.ilist.cz/clanky/balintovske-skupiny prezentace – skupinou zvolený protagonista seznámí členy skupiny s vlastním vztahovým problémem (t.j. s problémy ve vztahu s konkrétní osobou) otázky – ostatní účastníci balintovské skupiny kladou otázky protagonistovi s cílem získat úplnější, přesnější "vhled" do situace, protagonista na ně reaguje - odpovídá dle vlastního uvážení fantazie – od této chvíle protagonista pouze naslouchá, ostatní účastníci balintovské skupiny verbalizují vlastní představy, pocity a dojmy z předneseného problému co bych dělal já – protagonista opět pouze naslouchá, ostatní účastníci balintovské skupiny uvádějí (formou "Já bych dělal ... udělal ...") jakési "na sebe vztažené" návrhy, představy o možnostech řešení problému. Závěrečné shrnutí a vyhodnocení nápadů kolegů

Rizikové oblasti Supervize Moc – Zneužívání postavení, expertní role, berneovské hry Povinnost – vynucená zakázka, přehazování odpovědnosti za řešení na supervizora Bezpečí, důvěryhodnost Nekompetentnost supervizora – psychologizování tématu, interpretace osobnostních těžkostí, neschopnost vyjednat zakázku.

Shrnutí Co je smyslem supervize? Kdy mohu supervizi využít? Jaké znáte formy supervize? Kdy se supervizi nedaří? Jak se překládá supervize? Co je to Balintovská skupina