Kompetence pro 21. století Mezinárodní trendy v definování a měření vědomostí a dovedností Jana Straková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Videotrénink interakcí
Personální řízení v malých podnicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Systémy pro podporu managementu 2
Jak se stát dobrým právníkem?
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Jak se stát dobrým právníkem?
(komentovaný přehled)
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Vztah výpočetní techniky a biomedicíny  počítač - nástroj pro vývoj nových přístrojů  počítač - součást přístrojových.
Průřezová témata.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Komunitní sociální práce
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Assessment centrum.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Právní psaní – Legal writing JAK UČIT PRÁVO na počátku 21. století? Konference pořádaná projektem OPPA – Právo pro praxi PF UK, úterý 5. března 2013 PhDr.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Assessment centrum.
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Budování kapacit pro rozvoj škol II
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální dovednosti učitele
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Katedra sociální práce
Assessment centrum.
MARKETING Přednáška P
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Kompetence pro 21. století Mezinárodní trendy v definování a měření vědomostí a dovedností Jana Straková

V posledním desetiletí dochází v mezinárodní pedagogické komunitě k přehodnocení pohledu na cíle vzdělávání na způsob ověřování míry jejich dosažení

Literatura Judith Anderson Koenig: Assessing 21st Century Skills Janet W. Loony: Integrating Formative and Summative Assessment, OECD Working Paper No formative-and-summative-assessment_5kghx3kbl734-en

Změna pohledu na cíle vzdělávání Řada studií ukazuje, že využívání technologií eliminuje potřebu provádění rutinních úkonů nebo poskytování jednoduchých informací. Na významu naopak nabývá nerutinní řešení problémů, komplexní komunikace a sociální dovednosti. Potřeba po pracovnících provádějících rutinní úkony (manuální i kognitivní) dlouhodobě klesá a jsou hůře placeni. Naopak poptávka po pracovnících disponujících expertním myšlením a komplexní komunikací roste a jejich cena na trhu práce se zvyšuje.

Procentuální změna zastoupení rutinních a nerutinních povolání v USA mezi lety 1969 a 1998

Komplexní komunikace Pozorování a poslouchání Získávání důležitých informací Interpretace informací Zprostředkovávání informací druhým

Expertní myšlení Porozumění oboru a vztahům mezi jeho dílčími oblastmi a součástmi Rozpoznání zákonitostí Iniciativu (nový úkol je vnímán jako výzva) Metakognice (monitorování vlastního postupu)

Změna pohledu na cíle vzdělávání Moderní pracovní trh potřebuje pracovníky, kteří disponují rozmanitými kognitivními a afektivními schopnostmi, které bývají definovány jako dovedností pro 21. století, které zahrnují: být schopen komunikovat s lidmi z rozdílných kultur využívat rozmanitých technologií být schopen řešit komplexní problémy kriticky uvažovat spolupracovat s druhými adaptovat se na rychle se měnící prostředí a podmínky k plnění úkolů efektivně zvládat pracovní úkoly samostatně získávat nové vědomosti a informace.

Tyto dovednosti je třeba se učit ve škole Na trhu práce je jejich získávání obtížnější Každý je potřebuje – nejen pro uplatnění na trhu práce a další vzdělávání, ale také pro řešení situací běžného života

Kategorizace dovedností pro 21. století Kognitivní dovednosti: řešení nerutinních problémů, systémové myšlení, kritické myšlení Interpersonální dovednosti: komplexní komunikace, sociální dovednosti, týmová práce, kulturní citlivost, přijímání odlišností Intrapersonální dovednosti: sebeřízení, hospodaření s časem, vlastní rozvoj, sebekontrola, adaptabilita, schopnost jednat

Změny pohledů na hodnocení Testování významně ovlivňuje obsah vzdělávání = snaha hodnotit co nejširší spektrum cílů vzdělávání Plošné testování nezlepšuje výsledky vzdělávání, není-li doprovázeno cílenou péčí o vyučování a učení = péče o formativní hodnocení = péče o profesní růst učitelů

1. Kognitivní dovednosti Řešení nerutinních úkolů Systémové myšlení Kritické myšlení

Řešení nerutinních úkolů Zpracovat širokou škálu informací, rozpoznat zákonitosti a zúžit okruh informací tak, aby bylo možno diagnostikovat problém. Posunout se od diagnózy k řešení vyžaduje znalost toho, jak jsou informace koncepčně propojeny a zahrnuje metakognici – schopnost reflektovat, zda strategie funguje, případně strategii změnit. To zahrnuje tvořivost generovat nová a inovativní řešení, integrovat zdánlivě nesouvisející informace a vidět možnosti, které jiní nevidí.

Systémové myšlení Schopnost porozumět tomu, jak celý systém funguje: jak změna, zásah nebo porucha v jedné části ovlivní zbytek systému. Osvojení si perspektivy „velkého obrazu“. To zahrnuje úsudek a rozhodování, systémovou analýzu a hodnocení systému, a také abstraktní uvažování týkající se toho, jak spolu interagují rozmanité součásti pracovního procesu.

Obecné nebo specifické (Domain-specific or domain-general?) Základní kognitivní dovednosti – čtení, psaní, matematika korelují se všemi úspěchy. U dalších kognitivních dovedností, jako je např. kritické myšlení nebo analytické uvažovaní, jsou doklady sporné – zřejmě proto, že jsou špatně definovány a je těžké je odlišit od obecné inteligence (př. studijní předpoklady). Odborníci soudí, že kritické myšlení by mělo být hodnoceno jako domain specific – výborný chemik nebude schopen kriticky myslet v psychologii. Žáci se musí učit thinking skills cíleně a dostatečně obecně v rámci specifických předmětů (nesmí se učit algoritmy bez porozumění), potom se musí věnovat velká péče transferu do jiných oblastí (nedochází k němu automaticky).

2. Interpersonální dovednosti Důležitější pro pracovní úspěch než kognitivní schopnosti

Příklady hodnocení interpersonálních dovedností Týmová práce – hodnotící a sebehodnotící dotazníky Testy s výběrem odpovědi - výběr akce v určité situaci Přímé pozorování v kooperativních situacích Pro hodnocení je žádoucí popis rozvoje dovedností (začátečník – pokročilý – mistr)

Příklad 2.1 Uchazeči o studium medicíny Psychologické testování – náročné Situation judgment test (situace může být popsaná nebo přehraná)

Příklad 2.2 Assessment center Výběr, identifikace potřeb, rozvoj Opět simulace: ová schránka, kalendář, uchazeč je sledován při řešení úkolů. Schůzky vyznačené v kalendáři – hraní rolí

3. Intrapersonální dovednosti Přenositelné do různých prostředí - práce, zdravotní rozhodování, společenské vazby Sebekontrola „Proces, ve kterém člověk monitoruje, zaměřuje pozornost, provádí a modifikuje jednání k dosahování žádoucího cíle“ Ne všechno chování je self-regulativní – dané normami, náboženstvím Sebekontrola důležitým prediktorem ekonomického úspěchu Výzkumy „delay of gratification“

Hodnocení intrapersonálních dovedností Výpovědi respondentů o tom, jak moc je daná tvrzení vystihují (lidé ovšem o sobě nejsou schopni spolehlivě referovat) Výpověď informantů – lepší, ale zpravidla pouze omezený přístup (učitelé pozorují děti ve škole, ne doma) Pozorování chování v daných situacích (př. oddalování slasti)

Testy integrity Scénáře – krádež $ 20 v různých situacích Scenario 1: You go to the gym with a friend for your weekly game of racquetball. After you finish your game, your friend heads for the shower before you, and you are left alone in the locker room. Your friend has not locked his locker, and you see his wallet peaking out of his jacket pocket. Would you reach in and take $20 out of his wallet? Scenario 2: You go to a “big box” store, such as Walmart or Target. You are checking out, and you ask the cashier a question. The cashier does not know the answer, leaves the cash drawer open, and leaves the counter to see if a coworker knows the answer. You see a $20 bill within easy reach. Would you reach in and take the $20 out of the cash drawer? Scenario 4: You are making a purchase at your local grocery store. The cashier totals your purchase, and you pay in cash. When the cashier counts out your change, you are given $20 more than you are due. You realize this on the spot. Would you let the cashier know of the mistake?

Cílené učení (Self-Regulated Learning) stanovuje cíle a strategické plány k jejich dosažení; je motivovaný a proaktivní; kontroluje vlastní jednání; monitoruje své strategie a výsledky často provádí reflexi svého postupu

Hodnocení cíleného učení Hodnocení procesů v autentických situacích: (1) přímé pozorování chování žáků v autentických situacích; (2) záznamy, které jsou zřetelnými záznamy žákovského poznávání (jako např. podtrhování textu při čtení); (3) osobní deníky, ve kterých žáci zaznamenávají své studijní zvyky nebo aktivity při plnění určitých úkolů (4) verbální zprávy nebo “protokoly přemýšlení nahlas,” které zaznamenávají myšlenky žáka při plnění autentických činností.

Závěr Kognitivní složky kompetencí pro 21. století umíme měřit standardizovaným způsobem Nekognitivní složky kompetencí pro 21. umíme měřit pouze částečně S největšími obtížemi se setkáváme při měření intrapersonálních dovedností