PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE charakter

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 20. Mechanické vlnění – příklady II.
VEŘEJNÁ OBCHODNÍ SPOLEČNOST
PHP Podmíněné příkazy v PHP - 06
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 16. Šíření vlnění v prostoru
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PHP PHP – základy syntaxe (část 1) - 03 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE OSOBNÍ VÝZNAMNOST HODNOT Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Hodnoty
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
PRVNÍ POMOC postup u akutní příhody 07
Zdravotnický asistent, první ročník Sociální vyloučení Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná.
PRVNÍ POMOC PORUCHY VĚDOMÍ 13
Osobnost Občanská výchova.
Pohybový systém – kostra hrudníku
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Český jazyk a literatura
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
EKONOMIKA Státní podnik Ing. Hana Kročová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
EXCEL ŘAZENÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Excel úpravy grafu, karta Návrh
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
PRVNÍ POMOC ZÁKLADNÍ POJMY 01
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Psychologie a komunikace Dělení psychologických věd
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE seberegulační vlastnosti osobnosti
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY VÝCHOVA ke ZDRAVÍ 14
Rozdělovací počet Prezentace_14
Charakter Pavel Šuranský.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
Základy psychologie – úvod
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Pedagogické disciplíny
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE charakter PÉČE O NEMOCNÉ PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE charakter Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál seznamuje žáky s psychologickým obsahem pojmu charakter. Musí být doplněn výkladem. Autor Mgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Integrovaný záchranný systém, tísňová linka Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Další materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

Vztahově – postojové vlastnosti Charakterizují povahu a styl chování osobnosti v sociálním prostředí Dominující postavení má charakter

Charakter Soubor získaných psychických vlastností, které se zakládají na morálním přesvědčení Projevují se v mravní stránce chování a jednání V charakteru se projevuje morální profil (souhrn vlastností) člověka Charakter určuje psychosociální bytí každé osobnosti Charakter reguluje vztah člověka vůči své osobě, ostatním lidem, společenským skupinám, institucím a přírodě

Charakter je zhodnocená osobnost, zatímco osobnost je charakter, kterému je odebrána hodnota. G.W.Allport Charakter je soustava zásad, důsledně uplatňovaných v životě. I. Kant

Mít charakter z psychologického hlediska znamená řídit se ve svém životě určitými morálními zásadami regulovat své chování a prožívání v souladu s určitým mravním principem úroveň charakteru závisí na tom, o jaké hodnoty se opírá jádrem charakteru je svědomí

Obsahové vymezení charakteru O charakteru jedince vypovídají např. tato hlediska: Láska a úcta k osobnosti druhého člověka Respektování oprávněných zájmů druhých Šetrný vztah k materiálním i duchovním hodnotám, k přírodě Způsobilost chránit slabší Občanská statečnost Vztah k práci

Počátky zkoumání charakteru Theofrastos z Efesu – zakladatel nauky o charakteru V díle „Povahopisy“ popsal třicet typů charakteru Každý typ má určitou převahu jedné vlastnosti, podle ní byl pojmenován Např. Pokrytec, Pochlebník, Tlachal, Chrapoun, Úlisný, Mluvka, Lakomec, Nešika, Nedůvěřivý, Odporný, Protiva, Přítel ničemů, Hamižník,… Posuzoval vlastnosti antických občanů z hlediska Aristotelových etických principů

Freudova psychosexuální teorie charakteru Klíčovým obdobím pro vývoj charakteru je prvních pět let života V této době dítě prochází pregenitálním vývojem a získává odpovídající sociální zkušenosti Vývoj funguje na principu biologické determinace- počet, pořadí a funkce jednotlivých etap vývoje jsou dány předem a mají univerzální platnost pro každého člověka Jednotlivé fáze bývají určeny specifickou oblastí tělesné citlivosti a odpovídající slasti (ústa, konečník, pohlavní ústrojí) Zkušenost z pregenitálního období určuje další vývoj osobnosti

Psychosexuální zkušenosti a vlastnosti charakteru podle Freuda (CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4033-1., s.82) Stadium Věk Erotogenní oblast Zdroje konfliktu Osobnostní vlastnosti s problematickým průběhem v dětství Orální 0-1 Ústa, rty, jazyk Odvykání kojení Orální projevy, kouření, přejídání, pasivita, naivita Anální 2-3 Anus Hygienické návyky Uspořádanost, šetrnost, tvrdohlavost Falické 4-5 Genitálie Oidipův komplex Samolibost, lehkomyslnost, paličatost Latence 6-12 Není určeno Vývoj obranných mechanismů Žádná, v tomto období neexistují fixace Genitální 13-18 Dospělá sexuální intimita Jedinci s úspěšnou integrací v dřívějších stadiích projevují vyrovnaný charakter

Pět typů charakteru (Peck, Havighurst) Amorální (kojenec) Oportunista (rané dětství) Konformní (dětství) Iracionálně – systematický (puberta) (snaží se zaujímat svá stanoviska, ale díky malé zkušenosti jsou spíše schematická a iracionální) Racionálně – altruistický (dospělý) (jedná s ohledem na sociální důsledky svého projevu pro sebe i pro jiné)

Dělení charakterových vlastností Světonázorové Mravní Pracovní Strukturální Společenské

Charakterové vlastnosti Světonázorové – postoje a názory na každodenní problémy Mravní – vztah člověka k morálce, např. spolehlivost, zásadovost Pracovní – vztah k práci, např. svědomitost, pečlivost, aktivnost, důkladnost,… Strukturální – podloženy typem temperamentu, prostředí, které člověka formuje a ostatními vnějšími a vnitřními jevy Společenské – vystihují mravní vztah člověka k jiným lidem a ke společnosti, např. soucit, důvěru, uzavřenost, přátelství,…

Evolučně stabilizované ctnosti Evoluční psychologové sestavili seznam vlastností, které se ukázaly jako nezbytné pro přežití člověka jako živočišného druhu a jsou i nyní zdrojem mravní autonomie

Evolučně stabilizované ctnosti Statečnost – schopnost obrany v případě ohrožení Spolehlivost – plnění úkolů při spolupráci Poctivost – dodržování reciprocity braní a dávání Spravedlnost – jasnost, jednota a stabilita kritérií odměn a trestů Přátelskost – uspokojivý sociální kontakt Poslušnost – záruka vnitroskupinového smíru

Vlastnosti charakteru Autonomní charakter Lidé se řídí mravními principy, které si zvnitřnili, s nimiž se ztotožnili, které považují za své vlastní. Heteronomní charakter Lidé se opírají o vnější autoritu, ze které odvozují, co je dovoleno a co je zakázáno, co je správné a co je špatné

Vlastnosti charakteru Objektivní charakter Člověk jedná ve shodě s obecně uznávaným ideálem dokonalosti, spravedlnosti, dobra, lásky, cti Řídí své jednání obecně uznávanými normami Subjektivní charakter Člověk považuje za správné to, co jeho svědomí schvaluje, bez ohledu na to, jak se k tomu staví okolí. Řídí se pouze svými potřebami a city

Sebeposuzování charakteru Jednu z koncepcí charakteru vytvořila G.Junová Za podstatu charakteru považuje specifické vlastnosti člověka, určující typické znaky osobitosti a projevující se ve zvláštnostech myšlení, cítění a chování Autorka na základě svého přístupu rozlišila typy chování Jednotlivé typy mohou být buď „čisté“ nebo se mohou navzájem kombinovat

Sebeposuzování charakteru Představte si, že jste osamělý poutník na horské cestě zatarasené velkým balvanem a vyberte si z následujících příkladů reakci, která nejvíce odpovídá vašemu pravděpodobnému chování v podobné situaci © Marcela Vaculínová

Sebeposuzování charakteru Zkusíte vlastním úsilím kámen odvalit Budete vyhlížet někoho, kdo by vám s tím pomohl Pokusíte se s rozběhem kámen přeskočit nebo přelézt Usednete a budete přemýšlet, jak se tam asi dostal a začnete jej zkoumat

Sebeposuzování charakteru A- Bezprostřední typ: člověk věcný, důsledný, pilný, spolehlivý, stabilní, relativně spravedlivý, se smyslem pro pořádek a disciplínu B- Sociální (emotivní) typ: snášenlivý a mírumilovný, vyznačující se vesměs soucitem a dobrotou, spoléhající na reciprocitu vzájemné pomoci C- Soběstačný (dynamický) typ: Člověk ochotný riskovat, iniciativní, individualistický, tolerantní, přijímající pokrok D- Kontemplativní, nejzralejší: Autonomní myšlení a hodnocení, kritičnost, snaha po hledání pravdy, tvořivost, důvěřivost vlastnímu intuitivnímu řešení

Zdroje - literatura CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200 ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5 MADLAFOUSEK, J. Láska k bližnímu v pleistocénua dnes. Československá psychologie. 1994, roč. 38, č. 1. , s.53-65.

Zdroje - obrázky FLYBIT43. Freud. [online]. 2012 [cit. 2012-12-14]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Freud.jpg SHEN. Otazník ve písmu Optima [online]. 2007 [cit. 2012-12-14]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Updated_DYK_query.svg WIJNANTS, Roel. Koran [online]. 2008 [cit. 2012-12-14]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:WLM_-_roel1943_-_Koran.jpg USER SIMPLIFIEDBIBLE ON EN.WIKIPEDIA. Bible closed [online]. 2005 [cit. 2012-12-14]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bible_closed.jpg HENRY GILBERT AND KATHY SCHICK. Daka Homo Erectus [online]. 2011 [cit. 2012-12-14]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Daka_Homo_erectus.jpg?uselang=cs