Fyzika 1. ro č ník u č ebních obor ů.  INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Projekt Modernizace výuky všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů v SOŠ Josefa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI. CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T.
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
07. Kinematika harmonického pohybu – příklady I.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Fyzika 2. ročník učebních oborů
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _621 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_672.
2. ročník učebních oborů 4. Fyzika atomu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fyzika první učební obory
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
3. Mechanická energie a práce
1. KINEMATIKA HMOTNÝCH BODŮ
Tlak.
Fyzika 1. ročník učebních oborů
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_701.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Fyzika I Marie Urbanová Fyzika I-2016, přednáška 1 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
Fyzika 2. ročník učebních oborů
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Pohyb těles-fyzika hrou
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
PYRAMIDA Kinematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Popis pohybu hmotného bodu (kinematika)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Příklady – cvičení ) Ventilátor točící se rychlostí 20 otáček za sekundu začne rovnoměrně zpomalovat s tím, že za 10 s poklesne frekvence.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
FYZIKA 2.B 18. hodina.
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Rovnoměrný pohyb po kružnici
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Fyzika 1. ro č ník u č ebních obor ů

 INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Projekt Modernizace výuky všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů v SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín prostřednictvím využití ICT je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Mechanika-kinematika první Mgr. Libor Vakrčka učební obory Fyzika

 INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Prohlášení Prohlašuji, ž e jsem tento výukový materiál vypracoval samostatn ě, a to na základ ě poznatk ů získaných praktickými zkušenostmi z pozice u č itele ve St ř ední odborné škole Josefa Sousedíka Vsetín, a za pou ž ití ní ž e uvedených informa č ních zdroj ů a literatury. Tento výukový materiál byl p ř ipravován se zám ě rem zkvalitnit a zefektivnit výuku minimáln ě v 8 vyu č ovacích hodinách. Ve Vsetín ě dne podpis autora Projekt Modernizace výuky všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů v SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín prostřednictvím využití ICT je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

 Obsah  1. kapitola : Mechanika – kinematika  1.1. Základní pojmy  1.2. Rozd ě lení pohyb ů  1.3. Fyzikální veli č iny charakterizující pohyb  1.4. Rovnom ě rný p ř ímo č arý pohyb  1.5. Pohyb rovnom ě rn ě zrychlený 1.6. Rovnom ě rný pohyb po kru ž nici 1.7. Shrnutí a procvi č ení u č iva  INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Projekt Modernizace výuky všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů v SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín prostřednictvím využití ICT je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

 Pohyb  Pohyb: zm ě na polohy ur č itého t ě lesa vzhledem k jinému t ě lesu v závislosti na č ase  Trajektorie  Trajektorie: souhrn všech poloh,kterými t ě leso p ř i pohybu prochází  Relativnost klidu a pohybu  Relativnost klidu a pohybu: t ě leso m ůž e být v jednom okam ž iku v klidu vzhledem k jednomu t ě lesu a v pohybu vzhledem k t ě lesu jinému

Pohyb – definice video Relativita pohybu video 1.1. Základní pojmy

pohyb posuvný otá č ivý p ř ímo č arý k ř ivo č arý rovnom ě rnýnerovnom ě rný zpomalenýzrychlený podle trajektorie podle rychlosti

Rovnom ě rný p ř ímo č arý pohyb video t ě leso urazí stejnou dráhu za stejný č asový úsek a jeho trajektorií je p ř ímka

Pohyb nerovnom ě rný zrychlený, zpomalený video m ě ní se velikost rychlosti

 1) dráha sm  1) dráha: zna č ka s základní jednotka m  2) č as ts  2) č as: zna č ka t základní jednotka s  3) rychlost v  3) rychlost: zna č ka v m/s (m.s -1 ) základní jednotka m/s (m.s -1 ) km/h km/s

1.3. Fyzikální veli č iny charakterizující pohyb Rychlost video Okam ž itá rychlost v daném okam ž iku (tachometr) Pr ů m ě rná rychlost celkovou dráhu vyd ě líme celkovým č asem

dráha č as rychlost msm/s kmhkm/h kmskm/s

1.4. Rovnom ě rný p ř ímo č arý pohyb video

 Jakou pr ů m ě rnou rychlostí uplaval závodník tra ť 1500m, kdy ž dosa ž ený č as byl 20min. s = 1500m t = 20min = 1200s v = ? v = s : t = 1500 : 1200 = 1,25m.s -1 1,25. 3,6 = 4,5km.h -1

 Z a ka ž dou sekundu se rychlost pohybu zv ě tšuje o stejný p ř ír ů stek. zrychlení  Pom ě r rychlosti a č asu je nem ě nný = zrychlení am/s 2 = m.s -2 zna č ka a jednotka m/s 2 = m.s -2 a = v : t = konstanta v a. t s = ( a. t 2 ) : 2

1.5. Pohyb rovnom ě rn ě zrychlený video

 Vlak se rozjí ž dí z klidu rovnom ě rn ě zrychlen ě a za 1min 20s dosáhne rychlosti 72km/h. vypo č t ě te velikost zrychlení a délku dráhy, kterou pot ř ebuje k dosa ž ení této rychlosti. t=1min20s=80s v= 72km/h=72:3,6=20m.s -1 ( v 0 =0) a = v : t = 20 : 80 = 0,25m.s -2 s = ( a. t 2 ) : 2 = (0, ):2= 800m

 je zvláštním druhem rovnom ě rn ě zrychleného pohybu tíhovým zrychlením g  zanedbáme-li odpor vzduchu, padají všechna t ě lesa p ř i volném pádu nízko nad zemí se stejným tíhovým zrychlením g  g (p ř i hladin ě mo ř e na pólu) = 9,832 m.s -2  g (na rovníku)= 9,780 m.s -2  g (v Praze) = 9,811 m.s -2  g = 9,81 m.s -2 = 10 m.s -2  v p ř edchozích vztazích nahradíme zrychlení (a) tíhovým zrychlením (g)

 video video  video video

 Z budovy vysoké 20m jsme hodili kámen. Za jak dlouho dopadne na zem a jaká bude jeho rychlost t ě sn ě p ř ed dopadem.

r T T ě leso se pohybuje po kru ž nici o polom ě ru r a za stejnou dobu T opíše jednu kru ž nici v = konstanta (m/s) r = polom ě r kru ž nice (m) r = polom ě r kru ž nice (m) T = perioda T = perioda: č as, za který t ě leso opíše jednu kru ž nici (s) f = frekvence f = frekvence: po č et opakování (otá č ek) za jednu sekundu (Hz) 1 f. T v=2.π.f.r

1.6. Rovnom ě rný pohyb po kru ž nici video

 Vypo č ítej rychlost jakou se otá č í seda č ka na koloto č i, kdy ž jedna otá č ka trvá 2s a polom ě r koloto č e je 319cm. f=1:T=1:2=0,5Hz r=319cm=3,19m T=2s v=? v=2 π.f.r=2. 3,14. 0,5. 3,19 = 10,01m.s -1

1.7. Shrnutí a procvi č ení u č iva

 INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Projekt Modernizace výuky všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů v SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín prostřednictvím využití ICT je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ivan Štoll, Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU, 1.vydání, Prometheus Praha, str , ISBN RNDr. Milan Bedna ř ík, CSc, doc. RNDr. Miroslava Široká, CSc, RNDr. Jaromír Široký, CSc, Fyzika I pro studijní obory SOU, 3. vydání, SPN Praha, str , ISBN František Jáchim, Ji ř í Tesa ř, Fyzika pro 7. ro č ník ZŠ,SPN Praha 1999, str , ISBN LANGMaster, Jak v ě ci fungují 1, Fyzika, CD A, Seznam pou ž itých zdroj ů a literatury