Fy_095_Optika_Lidské oko

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Advertisements

Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Libor Sovadina
VNĚJŠÍ ČÁSTI LIDSKÉHO TĚLA
OCHRANA DRUHŮ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt.
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Autor: Mgr. Libor Sovadina
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje
FY_084_ Světelné jevy_Lom světla
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
FY_087_ Světelné jevy_Optický klam Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
PČ_008_Práce z přírodnin – ježek
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FY_088_ Světelné jevy_Světelné zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Smysly člověka (všeobecně)
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
Lidské oko
Transkript prezentace:

Fy_095_Optika_Lidské oko Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Fy_095_Optika_Lidské oko Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Lidské oko Lidské oko je párový orgán, který umožňuje člověku vidět. Je to jeden z pěti smyslových orgánů člověka, vedle čichu, sluchu, hmatu a chuti.

Oko Oko je smyslový orgán který reaguje na světlo. Tento orgán bývá někdy označován jako fotoreceptor = orgán zajišťující zrak. V průběhu vývoje živočichů došlo k výraznému a rozličnému rozvoji tohoto orgánu od „očí“ reagujících pouze na existenci světla až po oko „jednoduché“ jako je u člověka a oko složené které se vyskytuje například u členovců. složené oko u pavouka

Binokulární vidění Mnoho živočichů (většina savců, ptáků, plazů a některých ryb) má oči umístěné na přední straně hlavy. To což jim umožňuje trojrozměrné binokulární vidění, kdy se jednotlivé obrázky z obou očí skládají do jednoho který vnímáme. Tento typ vidění umožňuje orientaci v prostoru. oči vlka obecného

Monokulární vidění Druhým typem vidění je monokulární vidění, kdy živočich vnímá současně dva rozdílné obrazy. Tento způsob vidění se vyskytuje například u zajíce nebo u chameleona. CHAMELEON

Evoluce oka Oko vzniklo v průběhu evoluce a mnohokrát se jeho stavba měnila a přizpůsobovala životnímu prostředí. Evoluce oka se někdy stává argumentem lidí, kteří zpochybňují evoluční teorii (vývoj) a zastávají kreacionismus (tvoření). Její zastánci tvrdí, že jakékoliv mezistupně při evoluci tak složitého orgánu jako je oko by byly nedokonalé a nefunkční.

Stavba lidského oka

Barva očí Barvu očí určuje barva duhovky. Duhovka je obvykle silně pigmentovaná = zabarvená. Může být hnědá až zelená, modrá nebo šedá. U zvířat se vyskytuje barva očí oranžová (výr), blankytně modrá (koala), červená (králík) nebo zelená (kočka). Je možné se setkat třeba u psa huskyho, že má každé oko jiné barvy.

Mechanismus vidění Struktura lidského oka je přizpůsobena potřebě zaostřit paprsek světla na sítnici. Všechny části oka, přes které paprsek světla prochází, jsou průhledné, aby co nejvíce zabraňovaly rozptylu dopadajícího světla. Oční čočka pomáhá paprsek světla spojit a zaostřit na zadní stěnu oka – sítnici. Toto světlo pak způsobuje na tyčinkách a čípkách vzruchy, které vysílají nervové impulsy zrakovým nervem do mozku. Světlo dopadá na čočku skrz panenku (zornice). Ta se pomocí svalů (duhovky) roztahuje a zužuje, čímž reguluje množství procházejícího světla. Pomocí svalů se také zaostřuje čočka, aby paprsky, dopadaly přesně na sítnici, kde vytvářejí převrácený obraz. Celá zbývající oblast oka je vyplněna sklivcem, který udržuje oku stálý tvar.

Konvenční zraková vzdálenost Konvenční zraková vzdálenost je vzdálenost předmětu od oka, na který se zaostřené oko nejméně namáhá. Tato veličina se označuje d. Využívá se jí při výpočtech v optice, především při výpočtu zvětšení předmětu pozorovaného lupou, mikroskopem nebo dalekohledem. Pro zdravé lidské oko je tato vzdálenost přibližně 25 centimetrů. V této vzdálenosti bychom měli mít umístěnou knihu když ji čteme. Pokud bude blíž, nebo dál, oči se namáhají a začnou nás bolet.

U zdravých očí je konvenční zraková vzdálenost asi 25 cm U očí, které jsou již „unavené“ věkem se konvenční zraková vzdálenost zvětšuje. Proto starší lidé drží noviny dále od očí. U zdravých očí je konvenční zraková vzdálenost asi 25 cm

Barvoslepost Barvoslepost je porucha barevného vidění lidského oka. Její odborný název - daltonismus je odvozen od jména anglického přírodovědce Johna Daltona, který touto poruchou sám trpěl a vědecky ji popsal. Barvoslepost má několik typů podle toho, jakou barvu člověk nevnímá. Zřídka se vyskytuje barvoslepost na všechny barvy (člověk vidí jen černobíle). Nejčastějším případem je neschopnost rozlišit červenou a zelenou barvu, méně častá je barvoslepost na žlutou a modrou. Barvoslepost se dá odhalit pomocí speciálních barevných schémat.

Jaké číslo vidíte v kruhu ? Test barvosleposti Při vyšetření zraku se pacientům předkládají barevná schémata podle kterých lze odhalit barvoslepost. Jaké číslo vidíte v kruhu ? Správná odpověď : 6

Použité zdroje: www.wikipedie.org www.pixabay.com Soubor:Eye iris.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 30.11.2005 [cit. 2013-03-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eye_iris.jpg Soubor:Chameleon02.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 1.12.2006 [cit. 2013-03-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chameleon02.jpg Soubor:Schematic diagram of the human eye cs.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 5.7.2009 [cit. 2013-03-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg Soubor:Ishihara 11.PNG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 15.5.208 [cit. 2013-03-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ishihara_11.PNG File:Canis lupus.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 9.7.2005 [cit. 2014-11-10]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Canis_lupus.jpg