Psychologie v dopravě 6 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

OBEZITA.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Nervová soustava.
Psychohygiena seniora
Psychologie v dopravě 7 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Psychologie test.
Cesta do školy a z ačátek školního roku Karel Loprais zmocněnec ministra dopravy.
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Náročné životní situace
Psychologie v dopravě 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D.
Rozdíly mezi osobnostmi
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
VODA A ŽIVOT Voda je jedním z nejdůležitějších prostředků k životu na naší Zemi. Potřebuje ji člověk, zvířata i rostliny.
obecně, prožívání a chování
Zvládnu i náročné životní situace I.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Psychologie v dopravě 8 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
VY_32_INOVACE_ _Rozvoj klíčových kompetencí ve výchově ke zdraví v ročníku. Poruchy příjmu potravy Autorem materiálu a všech jeho částí,
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
1. Nervová soustava: úvod.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Co je kognitivní psychologie?
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zákony vývoje.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Prázdniny bezpečnější
Diferencované stravování v různých pracovních podmínkách
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
Temperament, charakter, motivace
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Sociální psychologie – CŽV 2012
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Témata kognitivní psychologie
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Psychologie v dopravě 6 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Řidička ve světle dopravní psychologie Žena řídí cca každé šesté auto. Rozdíly existují v dopravním charakteru a v dopravním chování, způsobené jiným osobnostním založením a nestejným psychosomatickým procesům, probíhajícím v centrálním mozkové soustavě. Mozek M je objemnější a těžší, Ž disponují vyšším počtem neuronů a dokonaleji využívají obě hemisféry (pravá h. emoce). V klidu je mozek M aktivní ze 2/3, mozek Ž z 90 %. Emoce Ž častěji než u M mohou překrývat inteligenci a ovlivňovat dopravní chování i reakce. V osobnostní struktuře Ž převažuje emocionalita, hlubší prožívání, přecitlivělé reakce, oslabená stresová odolnost. Komunikace – Ž slov/den, M do slov/den. M - lepší prostorové vnímání, lépe vnímají zrakové a sluchové podněty. Ž vynikají v interpersonální inteligenci (cit, intuice…).

Záleží na počtu ujetých kilometrů, praxe vyrovnává rozdíly včetně bezohlednosti. Ž ale většinou nemají tendenci prosazovat na silnici. M pod vlivem emocí útočí, Ž mluví nebo inklinují ke kompromisům. M rád cestování vychutnává, má tendenci se předvádět, imponovat jízdou, ukázat, kdo je na silnici pánem. Ž chtějí bez úhony přepravit z místa na místo, i zde závisí na praxi. Ž s feminními sklony mohou mít problémy v dopravě – intenzivnější vnitřní život jim někdy nedovoluje stejně intenzivně se koncentrovat, vnímat a přiměřeně reagovat (úzkostnější a impulzivnější reakce). Psychologie zná emoce: -kladné – zvyšující výkon, potlačující únavu, -záporné – zvyšující napětí, prohlubující únavu. Řidička se zápornými emocemi má slabší soustředěnost, zastřené vnímání, problémy s rozhodováním a přiměřenými reakcemi. Hůře rozlišuje podstatné z množiny podnětů (např. dopravní značky).

Většina žen, má-li problém, nedokáže vypnout a soustředit se na řízení. Ž jsou schopny toho současně stihnout víc než M, ale v řízení to škodí. DN: 36/1000 řidičů, ale 9/1000 řidiček. Ž - méně následků smrtelných a těžkých zraněním, nepřiměřená rychlost zvyšuje se maskulinní styl řízení, zvyšuje se podíl DN s alkoholem. Vliv hormonálních změn v organismu (PMS)– mění se i psychika, zkreslené vnímání, oslabená pozornost, reakce nestandardní. Přechod – série fyziologických změn s možnými projevy i v psychice (bolesti, problémy s vnitřními orgány, deprese, rozladění, psychická výkonnost kolísá a klesá aj.). Ž před i při řízení si musí uvědomovat svůj stav a předcházet problémy.

Těhotná žena v autě Gravidita není stav, při kterém by žena nemohla řídit – je to individuální. Průběh těhotenství snášejí budoucí matky nestejně – běžné jsou změny nálad, úzkost, rozkolísaná koncentrovanost, narušené vnímání a reakce. Jízda ve stresujícím prostředí, možnost DN může mít negativní vliv na plod i matku (vzdálenost mezi tělem žena a volantem…). Důležité je správné používání bezpečnostních pasů i na zadních sedadlech.

Obezita - dieta -být pohybově aktivní – rozsahu této aktivity má odpovídat jídelníček, -jíst málo a opakovaně, -dietu volit s dostatkem vitaminů - čerstvé ovoce a zelenina, -zbytečně se psychicky nezatěžovat a problémy řešit hned, -jídlo nikdy nesmí kompenzovat duševní hlad, -pokusit se zhubnout mentálními a relaxačními cvičeními. Rychleji může přibývat na váze člověk nespokojený s prací, nezdravě ctižádostivý, ten, kdo pracovním nárokům nestačí. Při snížení příjmu energie na polovinu prudce klesne základní látková výměna v organismu – člověk se pak cítí unaven, psychika oslabuje ve výkonu. Přejídání i hladovění řidičů snižují dobu přiměřené reakce. K optimalizaci dopravně-psychologické způsobilosti k řízení: -v klidu a dobře se nasnídat, -během dne jíst raději méně a častěji (stabilizace obsahu cukru v krvi), -vybírat si jídla dle momentální chuti a racionální výživy.

Dítě v dopravě Dítě disponuje osobitým viděním, slyšením, vnímáním, myšlením, Reagováním – nikdy nereaguje stějně jako dospělý člověk. Poznává život kolem sebe smyslovými vjemy, vázanými na stupeň jeho zralosti. Nemá dostatečný odhad a předvídavost, periferní vidění má velmi zúžené. Dítě, je-li zaměstnáno přecházením, nestačí současně sledovat přijíždějící auta. Na zvuk houkačky reaguje asi dvakrát pomaleji než dospělý. Věkové zvláštnosti: Pubescenti se neradi podřizují autoritám, rádi riskují a předvádějí se. Svalovat vina na děti není spravedlivé, předvídavost je třeba očekávat od řidičů. I s dopravní výchovou je třeba začínat od kolébky – napomínání vyvolá spíš negativní reakci. Přiměřeně vysvětlovat a chválit. Dítě napodobuje, vnímá i atmosféru (gesta, mimiku) v autě.

Dítě v dopravě Dopravní výchova se nemá opírat o deklamování předpisů obohacených příklady ze života, instruktáží o správném chování a jízdami na dopravním hřišti. Žádoucí je všestranně rozvíjet dětskou osobnost tím, že spolu s analytickým a elementárním hlediskem zdůrazníme i hledisko globální. K prevenci vede i pozornost při výchově řidičů k dětem a jejich věkovým zvláštnostem chování. Platí: -Vodit děti za ruku, -Být správným příkladem svým chováním, -Objasňovat chování účastníků provozu dítěti, -Naučit dítě zastavit se vždy na okraji vozovky a rozhlédnout se, -Vychovávat děti k samostatnému jednání, -Oblékat děti do pestrého oblečení, případně přidejte reflexní prvky, -S kočárkem nekličkovat mezi zaparkovanými auty, dá se i táhnout, -Buďte ve střehu před i při přecházení vozovky, zvlášť 4-pruhové.